Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG

Indlæg af RLStyling » 26 dec 2007 12:13

Hej

nu har jeg kørt med mit multi 22 i godt 1½år. og har prøver 3 forskellige piller.
7T Arne ecko, pris 1625kr/T inkl. moms og levering
3T Tørvepiller, Pris 1750kr/T inkl. moms og levering
3T DLG piller, Pris 1825kr/T inkl. moms og levering

Arne ecko, har jeg ikke været særlig imponeret af, de kørte sådan "ok". men man skulle ud og tømme brænde-hærderen hver dag, fordi der var så meget sand, og andre urenheder i selve pillen. pillen gik også meget nemt i stykker så det var meget smuld der kom ud af sneglen. så meget at jeg har monteret en lille rist lige efter sneglen, så jeg ikke får alt smuldet med ned i fyret, for har haft problemer med at det vil brænde op gennem sikkerhedsrøret. så efter at have prøver dem, så tror jeg aldrig jeg vender tilbage til dem.

Tørvepiller, har lidt de samme egenskaber som arne-ecko. man skulle ud og tømme brænde-hærderen hver dag., fordi den var helt fyldt med en stor sand kage, som var brændt sammen så man næsten ikke kunne få den op. Tørvepillerne havde også meget smuld, men ikke mere end arne-ecko. og der var rigtig meget aske i hele fyret ikke kun i bunden, men helt ud i røgrøret. så der skulle tit fejes aske ud, bare for at holde røg-temp nede. så tror heller ikke at tørvepillerne vinder indpas i mit fyr igen.

DLG, pillen har en dejlig hårhed, som ikke er gået i stykker når den kommer ud af sneglen, og der er næsten ingen smuld. og der kan man nemt lade fyret køre flere dage uden at kigge til det. og selv om man smider en pind ind sammen med, så køre den bare videre, det var sku ikke nemt med de andre, da de hele tiden brændte sammen, så man skulle tømme brænde-hærderen, hvis man havde fået fyret til at falde i ydelse. så DLG er helt klart en pille jeg vil fortsætte med, og til den pris forskel, syntes jeg ikke det er det værd at bruge de andre. når man skal have så meget mere arbejde med dem..

men hvad er jeres erfaring med disse 3 piller??

ps. kan ikke bruge kridt, da jeg har monteret den rist, som pillerne løber ned af, for at få smuldet sorteret fra.
Vedhæftede filer
DSC01609.JPG
DLG er den lyse, og Arne-ecko er den mørke..


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG

Indlæg af Ulrik » 28 dec 2007 12:49

Hej RLStyling

Fint med en sammenligning.
Hvordan holder priserne på landsplan?
Jeg ved f.eks. at tørvepillerne leveres på Fyn til ca 1570,- men i bigbags.
Leveres alle 3 i sække? Det skal også med i sammeligningen.

De "problemfyldte" brændsler som Arno Eko og Tørvepillerne kommer rigtigt til sin ret hvis man også fyrer med brændsel.
Så betyder det ikke så meget at fjerne slagge når man alligevel fylder træ på.

Vedr. Arno Eko: viewtopic.php?f=11&t=2254
MvH Ulrik©

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG

Indlæg af RLStyling » 29 dec 2007 11:17

Hej

Arne-ecko og DLG pillerner er leveret i 25kg sække, og tørvepillerne er i bigbags.

Alle de slagger problemer der er med arne-ecko og tørvepillerne, bliver ikke bedre ved at fyre med fast brændsel. så er min erfaring at slagger klumpen hurtigere brænder sammen, og derved skal man derud endnu flere gange end man skulle før. for hvis ikke der rigtig er noget luft ind i fyret så er asken heller ikke så god til at flyve op af brænde-hærderen. og derved meget hurtigere/mere slagger.

så jeg vil helt klart foretrække en pille der ikke så nemt laver slagger, hvis jeg skal fyre med fast brændsel.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG

Indlæg af RLStyling » 31 dec 2007 10:58

Hej

nu da hele denne lille tråd er blevet opdelt og flyttet rundt, kan jeg ikke længere redigere i emne teksten, for hvis det har været sådan et stort problem, så skulle den jo bare have heder, "hvordan er jeres erfaring med Arne ekco vs. Tørvepiller vs. DLG i en multi 22" da vi ikke har en snegl til at køre piller og aske frem i brænderen, så vil vi jo have støre problemer med at komme af med slaggeren, da vi skal have noget ned for at grave slagger klumpen op.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Besvar