Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
alijak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02 sep 2014 09:25

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af alijak » 03 sep 2014 14:32

Hej herinde

Dejligt at opdage dette forum, når jeg netop har købt et hus med pillefyr, som jeg ikke helt syntes, jeg kan få til at køre optimalt! Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Jeg oplever, at fyret brænder uhensigtsmæssigt (soder/sort røg), især når det kører på minimum drift (10%). Jeg havde en VVS mand forbi i går for at blive lidt klogere på fyret og han lavede følgende indstillinger på fyret:
  • Keddeltemp.: 55 grader
  • Piller: 32%
  • Combi: Nej
  • Min. røg: 45 grader
  • Max røg: 350 grader
  • Min. effekt: 10%
  • Max effekt: 98%
  • Tænd piller: 32s
  • Tænd tid: 400s
  • Tænd effekt: 90%
  • Paus tid: 15 min
  • Paus piller: 6,0s
  • Paus luft: 18%
Samtidig nævnte han, at jeg skulle skrue ned for "Piller"-procenten, hvis flammen blev mørkegul og der kom sort røg. Da der fortsat var sort røg i dag, har jeg sat procenten ned af flere omgange og landet på 10%, men syntes bestemt ikke at det hjælper, snarere tvært imod. - Er der nogen, som har nogen ide til, hvis jeg kan gøre for at få en bedre forbrænding? (Ovenstående er de eneste parametre, som jeg kan ændre på i programmet.)

Og iøvrigt, så nævnte han, at nogle herinde sikkert ved, hvor jeg kan købe elstartere billig :-) Anyone?

På forhånd tak for hjælpen! Alice


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af newpas » 03 sep 2014 15:30

Du skal vel lige oplyse fyrtype og gerne husstørrelse og installationsmåde så er der nok mere respons!

nemocharley

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2014 15:32

Multi 22 (pausefyrende 22kw) på en støbejerns viadrus kedel fra vvs-eksperten?

alijak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02 sep 2014 09:25

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af alijak » 03 sep 2014 16:05

Det er et Multi 22 på 24kW på en IVADRUS U22 keddel. Huset er på i alt 133m^2. Skriv endelig, hvis I har brug for mere info. Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med installationsmåde "newpas". Jeg er novise på det er område :-) Glæder mig til at få mere styr på det.

Mvh. Alice

nemocharley

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2014 17:13

den pausefyrer mener jeg?

ifald det er tilfældet er det en del af problemet da 24kw er alt for stor en ydelse til 133m2 (6-10kw vil være mere passende).

Men kan man få en elstarter - start/stop funktion til denne brænder?


alijak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02 sep 2014 09:25

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af alijak » 03 sep 2014 18:29

Ja, den kan lave pausefyring, men det har jeg sat til kun 15 min, så slukker fyret og starter op igen vha. elstarter, når det er nødvendigt. Før jeg havde besøg af VVS-manden i går stod den til at pausefyre altid, og det var der jeg havde problemer med sodet røg. Det har vi så ændret til 15 min. Men i dag syntes jeg så, at det fortsat er et problem med sodet røg, når den kører på minimum drift (sat til 10%). Øv, hvis den er for stor, det kan man vel ikke være så meget ved?

nemocharley

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2014 19:01

jo du kan sætte den til at varme mindre end hver 15 minut, så den skal arbejde noget mere. I det her vejr kunne den måske få lov at starte hver anden time - måske endda hver tredje eller fjerde?

Hvis den har en timerfunktion så kan fyret måske også sættes til at varme nogle timer om morgenen og nogle timer om eftermiddagen-aftenen istedet for.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af bioservice » 03 sep 2014 19:36

hvis der ikke er skiftet kondensator i blæseren, så er det nok på tide det bliver gjort, det nedsætter effekten på blæseren, og giver derved minde luft når de bliver slidte...

det er en 2 uf. kondensator, kan købes ved vvs eksperten, eller den lokale elektriker..

lukker klappen i for blæseren når fyret bliver varmt, det giver også dårlig forbrænding..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

alijak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02 sep 2014 09:25

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af alijak » 03 sep 2014 23:07

Tak for jeres input. Der er da lidt at overveje/tænke over. Der er desværre ikke nogen timer funktion på fyret. Men jeg vil da overveje, om det kan laves på en anden måde.

Må have tjekket op på det med kondensatoren.

Mht. klappen til blæseren, ja så lukker den, når fyret bliver varmt. Men det kan man vel ikke ændre på (altså, man kan selvfølgeligt godt stille den, så den altid er åben, men giver det mening?)

Mvh. Alice

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Indstillinger for at undgå sodet forbrænding?

Indlæg af bioservice » 03 sep 2014 23:12

den skal indstilles så den er ca 1-1,5 cm åben ved 60 grader, derudover skal der være trækregulator.

hvis fyret imod forventning stiger for meget i temp uden blæseren slukker, så lukker spjældet, men du må ikke lukke for luften når blæseren kører, det giver sod..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Besvar