Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Relæ til cirkulationspumpe

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Christian L » 13 okt 2007 15:26

Et tidligere indlæg handler om at sætte et relæ på udgangen til blæseren, så man kan stoppe cirkulationspumpen hvis fyret går ud. Den mulighed vil jeg også gerne have. Hvad er typen, og hvor kan man få fat i sådan et relæ ?
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Julehund » 13 okt 2007 15:49

hvilket fyr har du?? for hvis den pausefyre (blæser stop), er det en dårlig ide!! du kan bruge en kp77 fra 20-60o har set den på nettet til 299 + moms
den kræver en dyklomme i fyret, eller på fremløbet!
så skal fasen til pumpen bare på klemme 2 og klemme 3 videre til pumpen

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Julehund » 13 okt 2007 16:19

jørgen clevin tegner og fortæller icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
kp7778.jpg
mener det er kl 2-3 (no) og 1-3 (nc)
kp7778.jpg (18.07 KiB) Vist 3376 gange

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af multimek » 13 okt 2007 17:58

Hej
Hvorfor skal pumpen stoppe hvis fyret går ud ?
Det bliver ikke sjovt hvis fyret går ud når det fryser ! men det bliver ikke mindre sjovt hvis pumpen også stopper! Stille stående vand fryser hurtigere end vand i bevægelse. og med de små rør som der instaleres rundt om nu til dags for at spare på varmen (afkølings faktor) er der ikke meget selv cirkulation at hente!
Eks.
Hvis du f.eks ikke hjemme og fyret går ud en kold vinter dag med -10 gr. og en vind på 6 m/sek. (svare til -18 Gr.) og du så også har pumpen til at stoppe, så vil Murphy's lov at der med stor garanti et mindst et eller flere steder hvor du nu har bund frodsne rør !! :(
Ps. det sker med garanti en Lørdag/søndag eller i helligdagene hvor det er dyrest at få smeden ud :( men han vil med garanti gnide sig i hænderne over de let tjente penge :great:
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Julehund » 13 okt 2007 21:10

jeg regner med at lave samme trick (plc) og tror at der er penge at spare i de lune perioder!!
men jeg kan godt se at det kan være et problem ved hård frost og storm! men løses let ved at lave en sommer/vinter kontakt! (en kontak parralelt over kl 2 -3) :great:

ja det griber om sig!! det er vel op til den enkelte om man vil smide penge efter en pumpe der køre i koldt vand!?

( jeg ved godt den kan slukkes manuelt, men til dem der ikke gider og syntes det er sjovt at rode med) icon_cheesygrin.gif


Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Christian L » 13 okt 2007 23:37

Jeg har en Multi 22 og en Herkules kedel. Det er 1 år gammelt og jeg er egentlig rimelig godt tilfreds med det. Styringen er 1.09 så vidt jeg husker. Den fungerer sådan set fint nok men den mangler jo totalt muligheder for at styre eksternt udstyr. Man kunne godt have haft et eller to udgange der kunne trække et relæ i visse situationer. Jeg har også 12 m2 solfangere og de har hidtil haft kapacitet nok til varmt brugsvand om sommeren. Tidligere sæsoner har jeg kunnet slukke for oliefyret om sommeren, men ikke her i sommer, hvor jeg har måttet køre med pillefyret i perioder. Når fyret går på pausefyring tit bygger der sig en kage op i herden og så slukker fyret. Det er ikke kritisk, der sker kun det at temperaturen på det varme vand falder til 40°. Hvis fyret stopper og pumpen kører kan jeg på nogle varme dage sagtens varme kedlen op til 60-65° med solfangerne. Derfor er en KP77 ikke så anvendelig.
Jeg har købt en lille plc og vil prøve at optimere lidt på overlappet mellem solfangerne og fyret. Det havde dog været rart at kunne vide om fyret kører eller ej. Faktisk vil jeg helst stoppe fyret inden det går i alarm, for så vil det starte op igen når jeg kobler strømmen til igen. Hvis det stopper på grund af alarm skal det resettes inden det kan startes igen. I den forbindelse er det jo fint at stoppe når den går i pausefyring.
Jeg regner med at sætte et par ventiler ind i systemet, så jeg kan varme brugsvandet op med pillefyret og varme gulvene op med solfangerne. Det ville virke godt i denne periode, hvor jeg sagtens kan få 40-50° ud af solfangerne. Det er højt nok til gulvet, men ikke til brugsvand. Om natten kan jeg så koble fyret til gulvet.
Det er ikke meningen at det skal køre på den måde om vinteren, hvor fyret helst ikke skal stoppe.
Nå, det blev vist til en længere smøre.
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter

goliat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31 jan 2007 00:57
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af goliat » 14 okt 2007 01:23

det gøres mest simpelt med en danfoss avta ventil det er en køleventil der LUKKER ved FALDENE temp man kan også bare ta en avtb det er den mest alm og så bare vende bunden om så fungere de som en avta den kræver odså en dyklomme i fyret eller i fremløb til en føler ventilen monteres derefter i returløbet fra varmtvandsbeholderen
det er vigtigt at man ikke montere føleren i fremløbet til vvb.
så har man stadig cirkulation på anlæget men ikke vvb,en
desuden så slukker man jo sin pumpe om sommern samtidig med at man slukker fyret og er fyret gået ud om vinteren så starter mah der jo ret hurtigt igen .
så selv om du har mange driftstop på en vinter så er de par timer vel ikke det det der vælter budgetet :roll:
men det er dejligt ikke at komme hjem til en kold vvb.
har flere gange set en afkøling af vvb steder hvor der kun er kp77 dette kan blive dyrt hvis man har el patron :(

Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Christian L » 14 okt 2007 12:54

Jeg vil nu gerne vide om fyret er igang og et relæ på blæseren ser ud til at være den eneste mulighed. Et alternativ er at lægge hele styringen af fyret ind i plc'en - hvad er det for en plc du bruger Julehund ?
Jeg er meget sikker på at der er meget at hente ved at styre det bedre i mellemperioderne, hvor vi som nu kan have lidt frost om natten og +12° om dagen. I øjeblikket har jeg 58° ud af solfangerne og altså ingen grund til at køre med fyret før i aften.
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Julehund » 14 okt 2007 15:11

det er en zelio logig plc, og den er meget bruger venlig! hvilken styring har du på nu? og hvad er det for et fyr du har?? jeg hjælper gerne med et program til plcén hvis det skulle være!?

Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Relæ til cirkulationspumpe

Indlæg af Christian L » 14 okt 2007 19:09

Styringen er den der normalt følger med Multi 22, altså en DTC 9002, min version er 1.09

Jeg har købt en lille AI-Tech plc fra Danbit. Programfladen ligner billedet på din hjemmeside til forveksling. Den har 12 indgange og 8 udgange med relæ. Indgangene kan både bruges som analoge og digitale og relæerne kan trække 2A. Jeg er ved at fabrikere nogle billige temperaturfølere, der består af en temperaturfølsom transistor og en modstand. Desværre har den ikke nogen analoge udgange og derfor ville jeg helst beholde styringen til fyret.
Ellers er der ting nok der helt klart kan gøres for at spare på energien, og dem vil jeg selvfølgelig gå i gang med først. Jeg har desværre ikke noget diagram af mit anlæg endnu, men jeg er i færd med at lave et.
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter


Besvar