Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgvender til Viadrus kedel

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
HenrikB17
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 feb 2013 13:21
Mit fyr: Multi 22 med viadrus keddel
Areal: 301
Brændsel: Piller (Balinek F1)

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af HenrikB17 » 10 feb 2013 15:09

Hej

jeg er nybagt ejer af et fyr med multi 22 brænder og en Viadrus U22-5 kedel til. Det hele fulgte med det hus jeg har erhvervet så jeg har en del at sætte mig ind i :) Jeg er belvet anbefalet en (eller flere) røgvendere for at få min røgtemperatur ned og udnytte varmen bedre i kedlen i stedet og det giver jo god mening da min røgtemperatur genre ligger på 250-300 grader (jeg skal nok også have renset kedlen....)

men hvilken kan jeg købe som passer til kedlen? Jeg er IKKE gør-det-selv mand og kommer til skade, hvis nogen foreslår at skære/svejse i metal osv.... :)

På forhånd tak for svar :)


levi

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af levi » 10 feb 2013 15:15

HenrikB17 skrev:Hej

jeg er nybagt ejer af et fyr med multi 22 brænder og en Viadrus U22-5 kedel til. Det hele fulgte med det hus jeg har erhvervet så jeg har en del at sætte mig ind i :) Jeg er belvet anbefalet en (eller flere) røgvendere for at få min røgtemperatur ned og udnytte varmen bedre i kedlen i stedet og det giver jo god mening da min røgtemperatur genre ligger på 250-300 grader (jeg skal nok også have renset kedlen....)

men hvilken kan jeg købe som passer til kedlen? Jeg er IKKE gør-det-selv mand og kommer til skade, hvis nogen foreslår at skære/svejse i metal osv.... :)

På forhånd tak for svar :)
Den her - http://www.fyrteknik.dk/webshop/multi_2 ... -kedel.htm

Og den vigtigste den her - http://www.fyrteknik.dk/webshop/multi_2 ... lti-22.htm

HenrikB17
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 feb 2013 13:21
Mit fyr: Multi 22 med viadrus keddel
Areal: 301
Brændsel: Piller (Balinek F1)

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af HenrikB17 » 10 feb 2013 15:28

Tak for det. Jeg har set på de samme men var især i tvivl om den øverste - de ser jo ret ens ud :) Hvad kan det give mig i ydelse tror du (I)?

levi

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af levi » 10 feb 2013 15:58

HenrikB17 skrev:Tak for det. Jeg har set på de samme men var især i tvivl om den øverste - de ser jo ret ens ud :) Hvad kan det give mig i ydelse tror du (I)?
Du kan være heldig at komme ned på ca. 150-200 grader i røgtemp. - men du skal ikke forvente mirakler i effektforøgelse på den model kedel...

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af bent » 10 feb 2013 20:00

nh bioservice har også nogle røgvendere de er rigtig gode prøv at ringe til ham.


stjernholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 sep 2013 01:18
Mit fyr: Multi 22, Viadrus 29KWh
Areal: 190
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lerbjerg, Hadsten, Danmark

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af stjernholm » 22 mar 2014 17:45

Jeg har købt hos VVS-Eksperten :

BIO 18 29KW RØGVENDER ØVERST
Varenummer: 303020125
Pris inkl. moms: 515,14 DKK

Nederste røgvender :
MULTI 22 RØGVENDERPLADE
Varenummer: 302999206
Pris inkl. moms: 625,65 DKK

Jeg forstår ikke hvorfor nogen påstår at Multi 22, med Viadrus kedel skulle være noget BRAS ! !
Mit 29 KW anlæg har kørt upåklageligt og er nu i gang med 8 fyrings-sæson

pendec

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af pendec » 22 mar 2014 19:17

stjernholm skrev:Jeg forstår ikke hvorfor nogen påstår at Multi 22, med Viadrus kedel skulle være noget BRAS ! !
Mit 29 KW anlæg har kørt upåklageligt og er nu i gang med 8 fyrings-sæson
det som der hentydes til er viadrus kedlen som skulle være rimlig ringe og ikke holde særligt længe og jeg må ærligt også sige at her på år 7 her, så er det nok lige ved systemet må skiftes, for den har generelt temps på 180+ røgvender gør intet for at forbedre det. selve kedlen i mit fyrrum udskiller også en gavalidig varme, og skorstensfejer hentydede pænt til at kedlen ikke være særligt godt isoleret og den altså så ikke holdte varmen godt, det er så nogle år siden det kom på tale.

men derfor, min Bio18 virker da også på den kedel men kunne være meget bedre!

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af Tom_AT » 22 mar 2014 19:32

stjernholm skrev:Jeg har købt hos VVS-Eksperten :

BIO 18 29KW RØGVENDER ØVERST
Varenummer: 303020125
Pris inkl. moms: 515,14 DKK

Nederste røgvender :
MULTI 22 RØGVENDERPLADE
Varenummer: 302999206
Pris inkl. moms: 625,65 DKK

Jeg forstår ikke hvorfor nogen påstår at Multi 22, med Viadrus kedel skulle være noget BRAS ! !
Mit 29 KW anlæg har kørt upåklageligt og er nu i gang med 8 fyrings-sæson
Ikke bras. Bare utidssvarende. Ligesom sort/hvid fjernsyn også er det :wink:

stjernholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 sep 2013 01:18
Mit fyr: Multi 22, Viadrus 29KWh
Areal: 190
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lerbjerg, Hadsten, Danmark

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af stjernholm » 22 mar 2014 21:01

pendec skrev: for den har generelt temps på 180+ røgvender gør intet for at forbedre det. selve kedlen i mit fyrrum udskiller også en gavalidig varme, og skorstensfejer hentydede pænt til at kedlen ikke være særligt godt isoleret og den altså så ikke holdte varmen godt, det er så nogle år siden det kom på tale.
180 gr. røgtemp. lyder da også i overkanten...
Jeg kører lige nu med en driftsydelse på 40 % / kedeltemp. på 60 gr. / røgtemp. på 120 gr.
Varme i fyrrum er vel ok, til en vis grænse... en kold og fugtig kælder er jo ikke ok.
Mellemrummet mellem min kedel og selve rammen udenom er proppet med rockwool.

pendec

Røgvender til Viadrus kedel

Indlæg af pendec » 22 mar 2014 21:18

stjernholm skrev:
180 gr. røgtemp. lyder da også i overkanten...
Jeg kører lige nu med en driftsydelse på 40 % / kedeltemp. på 60 gr. / røgtemp. på 120 gr.
Varme i fyrrum er vel ok, til en vis grænse... en kold og fugtig kælder er jo ikke ok.
Mellemrummet mellem min kedel og selve rammen udenom er proppet med rockwool.
jeg har kun læst disse argumenter som værende en god årsag til at skifte, så ny scotte giver bedre kedel og internet forbundet sw, bedre forbrænding og udnyttelse af piller. det er vel derfor en multi22 eller bio18 ikke er godkendt efter norm klasse 5, hvor scotte så er. og det er jo ikke forum her som siger udnyttelses graden er bedre , det er jo TI med en klasse5 godkendelse som siger dit pillefyr er godt :)

Hvis viadrus kedlen er helt nede på 40%-50% udnyttelses grad efter dage, så må der være noget om sagen men jeg kender intet til om det er svært at måle jeg har jo ikke et alternativ stående som viser hvor meget mindre kunne bruges ;)


Besvar