Ny herinde, men haft multi 22 længe

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

Jeg har fusket lidt videre siden sidst icon_cheesygrin.gif
Jeg har lavet en kæmpe røgvender over herden, men den står faktisk på bunden af kedlen ( dvs den bliver inde i kedlen , når man åbner lågen) og leder det meste af varmen ned igennem "spaltegulvet" til der hvor den nu fjernede askeskuffe stod. Dette sænkede røgtemperaturen til ca 160 grader, så jeg valgte at bibeholde "maxluft" ud fra betragtningen om at det må hjælpe med at holde herden ren for aske.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af bioservice »

Hej..

Hvis du har den type snegl der kun er en spiral uden kerne, så er der en god chance for at den er ved at være slidt, hvis du kan fornemme at sneglen "render" baglæns så er det derfor.. der er flere der døjer med at pilletilførslen er meget ustabil, det er fordi at sneglen bliver " slap" og kommer til at fungerer som en harmonika.. den bruger lang tid på at trække sig selv op for derefter at give en ordentlig mængde brændstof... derfor kompenseres der med større brændsel.. når den kommer over 3,0 så er der noget galt.. evt kondensator, eller slidt snegl.
den samme styring bare med en større chip benyttes også i en nyere kedel, her er sneglemax 13 % brændsel ca 1,6 og luftmax ca 35 % det er næsten det samme ved multi 22 kedlerne der har "rigtig" snegl.

vedr slagger hærden, så er det grundet at dine piller ikke bliver forbrændt ordentligt, prøv evt at sætte luftmax op med 5 %..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

Så er jeg på banen igen.
Skulle have slået liv i 22eren igen, men efter et par opstartsforsøg står den nu med en overkogningsalarm som ikke vil forsvinde igen. Skal den manuelt resettes? ( manual er længe væk) der sidder en fætter i siden af styringen med en sort hætte over en rød kontakt. Har prøvet at trykke denne ind dog uden effekt.
What to do ?
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

nå. Fandt en manual på innernettet. Knappen på siden er overkogningssikringen, og min kan ikke genindkobles. Lusede den over, og kunne starte fyret, så nu skal jeg bare have købt en ny sikringsdims.
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

@ Martin

min snegl er ganske rigtigt den type med fjederen i. Hvis jeg har løse piller kan det somme tider "pakke" sig så hårdt at sneglen løber baglæns når motoren stopper. Jeg plejer så at skulle adskille og samle sneglen igen, for at få "modstanden" ned. Jeg vil prøve at finde en fast skruesnegl og montere i røret istedet for fjederen. Tak for tippet.

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af Soren »

Hej
Det er sgu bare for konen er på ferie der skal fyres nu
der bliver vel slukket når hun kommer hjem igen
Søren
Likes frabedes
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

Hej Svup aka Søren

Der er allerede lukket ned igen. Jeg skulle bare lige have lunet gulvene.
ksv
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 feb 2012 18:51
Mit fyr: multi 22
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 3,5 - 5 tons
Geografisk sted: mors

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af ksv »

Den faste snegl som er omtalt lidt oppe i tråden. Hvor kan den købes, til billigte penge? Jeg regner med at kunne bruge rør og motor igen, men har ikke kunne finde en fast snegl ved firmaer som laver foderanlæg mm. De starter ved 102mm og det er nok lige groft nok. VVS eksperten har noget der ligner, men det er godtnok nogle hampre priser de holder sig til.
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af bioservice »

ud fra dine oplysninger, så vil jeg vurdere at du har en spiralsnegl, er det ikke rigtigt....?
de tendere til at blive slappe/bløde med tiden, hvilket resultere i uens pilledosering, prøv at lægge mærke til om gearet "kører" tilbage når der der er kørt piller ind..
Fjern klappen til blæseren, og fjern kæden, der er ikke nogen grund til at lade fyret mekanisk regulere hvad den kan regulere elektrisk..

Hvis din snegl er med spiral, så er alternativeet at skifte indmaden med en fastkerne snegl eller købe en ny snegl, evt kan der smøres med olie tilsat pillerne, men det er bare en udsættelse af problemet.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Ny herinde, men haft multi 22 længe

Indlæg af bioservice »

glemte lige at skrive, at jeg har undersøgt vedr. snegleindmaden, den kan jeg heller ikke finde til ordentlige priser, det koster bare det blege ned fra himlen..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Besvar