Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forvirret

Indlæg af TaagMan » 18 mar 2011 21:42

Mike N » 18 Mar 2011, 21:24 skrev:Det bliver godt nok vendt mange synspunkter og beregninger :-)
Men det er skønt at i går op jeres sag. OG ved godt at valget af solvarme kommer an på kvaliteten og "heldet" med defekter.
Enig, men hvis du kender dit sommerforbrug i forvejen, så kender du allerede den udgift du kan fjerne med solvarmen... og det er reelt den du tilbagebetaler solvarme anlægget med.
Som Svbech skriver så har jeg en "gammeldags model"stoker som skal pausefyre. Jeg kunne også tænde op i den en gang i mellem og varme hele akku tanken op, men meget af varmen vil også gå tabt.
Yir, det er en stor dreng at holde i gang for så lavt et forbrug.
Hvis jeg montere solvarme vil det ikke også være med til at øge værdien af huset lige som fyret gør?
Ja da... og man kan jo også montere solvarmen af politiske årsager... det var derfor jeg monterede mit, for der er ikke det store økonomiske i det... i hvert fald ikke i mit system.
Hvis du vil have det.. så køb det... det skal nok tjene sig ind... eller måske blive en lille smule dyrer... men det er trodsalt miljøvenligt... specielt hvis pumpen drives af et atomkraftværk ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 21:45

Mike N » 18 Mar 2011, 21:24 skrev:Som Svbech skriver så har jeg en "gammeldags model"stoker som skal pausefyre. Jeg kunne også tænde op i den en gang i mellem og varme hele akku tanken op, men meget af varmen vil også gå tabt.

Hvis jeg montere solvarme vil det ikke også være med til at øge værdien af huset lige som fyret gør?
Mon så ikke du er bedre tjænt med at ofre pengene i et nyt moderne pille fyr, om det vil øge værdien ?
Det kommer jo an på de øjne der ser, har da mødt en del skeptiske meninger om udsenet efter montering af solvarme og der er sågar steder hvor der er stor modstand mod at "skæmme" husene.
Og ærlig talt hvor meget kan 35-40 tusinde der ofres i et anlæg i dag betyde for prisen om fks. 10år ? jeg vil tro det er uden betydning.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 18 mar 2011 21:48

Så kan man jo også sige at hvis jeg bruger fx 40.000kr på solvarme, spare lidt penge + får komfort og samtidig lidt mere friværdi i hytten. Og ikke mindst giver staten/skrotditoliefyr 25% af prisen på solvarmen. Så vil tilbage betalings tiden blive mindre.

Prisen på brændselen bliver ikke mindre frem over men solen forsvinder forhåbentligt ikke. Og det kan staten aldrig tage afgift for, håber jeg da ikke.

Jeg syntes da at jeg gav 1435kr/900kg HP piller for 5 år siden og i år gav jeg 2000kr/1000kg piller. Ved godt jeg i år kun har købt 1pll af gangen og købt hos den lokale pilledealer. Så hvis den pris fortsætter så bliver de jo dyre om 10 år.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 18 mar 2011 21:56

Citat:
Mon så ikke du er bedre tjænt med at ofre pengene i et nyt moderne pille fyr, om det vil øge værdien ?


Fyret er nu helt nyt. Men TwinHeat laver ikke selvtænding på deres kedler. Og Den er virkelig god til at give noget varme fra sig når jeg fyre med Pind. Og det er derfor jeg har købt den. Planen var at "kun" fyre med pind og så have pillerne til back up hvis vi nu ikke var hjemme en periode i vinter halvåret. OG så var min tanke, hvis solen nu kunne hjælpe mig om sommeren så meget som muligt.

I mit hovede burde det virke som den bedste løsning :-) men blev sku en del forviret da "eksperter" og endda sælgere for solvarme siger jeg skal bruge mit stokerfyr om sommeren. Men som svbech skriver så er det jo en stor klump at holde varm når den måske kun skal bruges max en halv time pr dag for at lave varme om sommeren.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 22:08

Har vist udtrykt min mening icon_cheesygrin.gif
Og jeg har solvarme forde jeg syntes det kunne være spændene, havde jeg købt det for at få en besparelse, så var jeg blevet skuffet.
Så hvis du selv syntes det kunne være spændene så skal du da bare invister i et system, længre er den vel ikke.
Men lige et spørgsmål, du og flere andre skriver en masse om komfort, hvor i ligger den ? du vej jo aldrig hvornår den er der (altså komforten) flere skriver jo de slukker for fyret i 6 måneder og der er sku da ikke meget komfort i når man ikke på forhånd ved om man skal over at fyre når man kommer hjem fra arbejde før man kan slappe af og komme i bad :oops:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 22:09

Pind, jamen så er prisen pr. kwh jo endnu laver end 50øre
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Flemming DJ » 18 mar 2011 22:14

Når ens pillefyr ikke har automatisk selvtænding, så er det jo helt håbløst at sommerfyre - hvis det overhovedet kan lade sig gøre med al den pausefyring.

I sådan et tilfælde gi'r det jo mening med solvarmeanlæg for komfortens skyld (som hos os). Men, tilbagebetalingstiden er pænt lang, når brændslet hedder træpiller (eller værre endnu: gratis træ).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Flemming DJ » 18 mar 2011 22:17

Hangaard> Har du hørt om tilskudsvarme fra en el-patron? Det har vores solvarmebeholder. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 22:22

@Hangaard:

"komfort, hvor i ligger den ? du vej jo aldrig hvornår den er der (altså komforten) flere skriver jo de slukker for fyret i 6 måneder og der er sku da ikke meget komfort i når man ikke på forhånd ved om man skal over at fyre når man kommer hjem fra arbejde før man kan slappe af og komme i bad"

Tre ting:
1. Har man et anlæg af ældre type, kan man kikke op på himlen, skinner solen, så træk bade dyret op ;-)
2. Har man et nyt moderne anlæg, kan man se på sin mobiltelefon og se hvordan tingene der hjemme har det.
3. Det er jo, generelt ikke mange dage hvor solen ikke kan følge med.


"Pind, jamen så er prisen pr. kwh jo endnu laver end 50øre"

Jep, og derfor skrev...
"ser vi at han enten fyrer med pind eller piller. så hvis han vil spare penge så fortsætter han blot med pind, og har lidt døje med det, men penge i lommen."

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 22:28

Klart nok Flemming DJ, problemet er at man stadig til tider skal fyre om sommeren solen skinner jo desværre ikke hver dag, kender ikke lige denne kedel, men kan der ikke fåes tænding til den da?

Kunne da aldrig finde på at fyre VVB op med EL, bliver sku da efterhånden forviret icon_cheesygrin.gif kan da regne ud de par tusinde han kan spare i forhål til solvarme vs. piller nu er helt væk og sikker også lidt til
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar