Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 19:07

dine 5800Kwh svare til mindre end 1,5 ton piller, så hvordan får du det til 4800kr.
der til kommer at der typisk vil være et pænt overforbrug af Kwh de dage hvor det virklig giver noget - forde der ganske simpel ikke er behov for varme med mindre du også vil have 30 grader i huset om natten.
Så der er et større antal af dine Kwh som reælt ikke kan regnes for noget da det direkte er overproduktion.
Så din besparelse er i hvertfald langt fra 4800kr
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forvirret

Indlæg af TaagMan » 18 mar 2011 19:10

Dvs du har en føler der målet temperaturen på exit fra fangerne, og måler lige inden de går i beholderen, og så måler du også lige inden det går i fangeren igen?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 19:27

Det er ganske simpelt ævl at et moderne pillefyr er så uøkonomisk i lavdrift (glem det!) forbruget stiger ikke volsomt for at producer 1 Kwh bare forde det er sommer drift, har du glemt at pausefyring høre fortiden til icon_cheesygrin.gif , desuden kan intervallerne for rengøring trækkes over et meget længer tids interval (vil tro at 1 mdr ikke er helt ved siden af) derfor er det heller ikke meget arbejde man spare ved solvarme.
han skrev jo selv at forbrug tidliger var ca. 5-10 kg pr. døgn og derfor er mit regnestykke rimlig korrekt.
citat:
"Vedr. forbrug du skriver 5-10kg piller pr dag i ca. 6 mdr.
7,5*2kr=15kr 30,5*6mdr = 183 dage á 15kr = 2745kr
Solvarmeanlægets strømforbrug anslået ca. 100kr
henlæggelse til veligeholdese ? men ud fra egne erfaringer så vil 500kr kunne gørre det hvis ikke du er uheldig med noget når garantien er udløbet.
Så du kan vel ca. reælt spare 2000-2200kr pr. år forvent ikke mere end det."
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forvirret

Indlæg af TaagMan » 18 mar 2011 19:36

svbech » 18 Mar 2011, 16:28 skrev: Hvis jeg så "leger" at sommerdrift med mit fyr ville koste 0,80kr/kwh, så laver jeg 6000kwh * 0,80kr/kwh = 4.800,- kr/år. 37.000,- / 4.800,- = 7,7 år i tilbagebetalingstid. det er da ikke så ringe.
0,80 kr/kwh.. så insinuerer du en virkningsgrad på ca. 52%. Er det en salamander kedel du har?
Hvis de er produceret over 6 mdr, så snakker vi 6000/180 = dvs. ca 33,3 kWh i døgnet. Hvis systemet opnår en virkningsgrad på 80%, og tager f.eks. en Barlinek pille til omkring de 1900 pr tons, 4,9 kWh er de testet til, lad os bare sige 4,6 kWh... så får vi 4,6*0,80=3,68 kWh effektivt. 33,3/3,68 = 9 kg i døgnet, og når vi er oppe i det dags forbrug så er 80% virkningsgrad slet ikke useriøst... og hvis vi tar det ind i regnestykket, så koster en kWh altså kun 0,52 kr. Og nu har jeg endda regnet i solens favør.. lige som dig.
svbech » 18 Mar 2011, 16:28 skrev: En anden ting: når solfangere først er installerede så er de betalte, men hvordan går det med priserne på piller? mon de falder? næppe..
Hvordan er prisen udviklet de sidste 10 år, det er uhyggeligt at tænke på.
I regeringens energiplan 2050 står der at halmfyring skal omlægges til træpiller, det hjælper heller ikke på billedet.
Jeg har et fint excel ark som svigerfar har ført i de 10 år han har kørt med pillefyr... det har svinget med ca. 75 kr pr tons i de år han har kørt med det, og ja, det var faktisk billigst i år... og ja, vi har jo inflation, så i princippet er det blevet billigere...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 19:45

@Taagman:
Varmetælleren tæller også tabet med når anlæget starter op. Se vedhæftede PDF og bemærk den grønne graf der ydelsen, den er negativ når det starter op og det kolde vand der er i rørene kommer igennem.
Winsol Grafik3.pdf
(48.74 KiB) Downloadet 96 gange

@Hangaard:
Jeg har aldrig postuleret at det er lavdrift der giver et højere forbrug.
Det er start stop der gør det, hvad glæde har jeg af at der står en stor varm og tung klump stål og vand (kedel) i mit fyrrum når fyret har kørt en smule for at varme vvb op?

Prøv og tag en spand kold vand med i fyrrummet og gå i bad i det, ved siden af fyret, se om det hjælper på komforten at fyret er varmt. Tvivler jeg på..
Varmen i fyret er tabt. og den har du betalt..


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 19:54

Mit solvarme koster mig en del penge pr. år det forde..
1. jeg fyre ganske gratis med fastbrændsel
2. bruger da en hel del tid på at følge det via PCeren (som hvis den kørte i al den tid solvarmen køre ville bruge for ca 2000kr i strøm)
3. har ind til vider på knap 3 år, købt nye udlufter, kølervæske, flowmåler)
4. har på garanti fået skifter 2 x styring (hvis den første var feset af efter 5-6år så havde det jo kostet)

Men ud over mit solvarme koster mig penge så er det da meget spændene, derfor invisterede jeg i det.
Og kom ikke og fortæl mig at solvarme er en GOD invistering hvis man i forvejen har en moderne stoker eller fastbrændsel, du vil få langt mere ud af pengene ved at efter isoler, nye energiruder og den slags.

som svar til din sidste indlæg så læs min udregning som ca. er vedkommendes forbrug i sommer perioden, skulle han spare mere på solvarme installisionen, så skal hans sankthans bål da være af træpiller også icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 20:59

@taagman & Hangaard

Tror aldrig vi bliver enige, behøver vi jo i grunden heller ikke.

Der kan regnes på dette på mange måder og resultatet vil altid være farvet af en egen overbevisning.

Bemærk at Trådens ejermand MikeN spurgte til sin forvirring ang. valg af solvarme / ikke solvarme?
Tror sgu ikke vi har hjulpet ham med afklaring på det endnu.

MikeN skriver at hans fyr er et Twinheat m20i, altså et traditionelt stokerfyr uden selvtænder, så enten skal han fyre op hver dag.. eller lade fyret pausefyre hele sommeren, ikke optimalt.

Twinheat m20i er en tung fætter på næsten 200kg, og med et vandindhold på 170 liter, dertil skal regnes 20 - 40 liter i rør mm. ialt ca. 200liter vand. og 200 kg stål der varmes op hver gang han fyrer.
Så hver gang han starter fyret og varmer VVB op så smider han bagefter rundt regnet 10 kwh væk.

Hvis vi så leger at fyret kan slukkes 5 mdr om året så, er det 1500kwh + de 6000 kwh som solfangeren kan lave, ialt 7500kwh, som fangeren sparer fyret for, her kan vi så sætte dem til Taagmans 0,52kr/kwh så lander vi på 3.900,- kr/år. eller tilbagebetalingstid = 10 år, det kan da også gå an.


Læser vi lidt mere på MikeNs´tråd, ser vi at han enten fyrer med pind eller piller. så hvis han vil spare penge så fortsætter han blot med pind, og har lidt døje med det, men penge i lommen.

Hvis derimod han vil have det nemt, komfortabelt, og ikke for dyrt så sætter han solpaneler op på taget, og slapper af.

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 21:13

@Hangaard

"bruger da en hel del tid på at følge det via PCeren (som hvis den kørte i al den tid solvarmen køre ville bruge for ca 2000kr i strøm"

Det er ikke for sjov.. mine to styring med datalogger bruger for omkring en hundredemand om året, behøver ikke pc tilkoblet permanent, kun når jeg tømmer loggeren.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 18 mar 2011 21:24

Det bliver godt nok vendt mange synspunkter og beregninger :-)
Men det er skønt at i går op jeres sag. OG ved godt at valget af solvarme kommer an på kvaliteten og "heldet" med defekter.

Som Svbech skriver så har jeg en "gammeldags model"stoker som skal pausefyre. Jeg kunne også tænde op i den en gang i mellem og varme hele akku tanken op, men meget af varmen vil også gå tabt.

Hvis jeg montere solvarme vil det ikke også være med til at øge værdien af huset lige som fyret gør?

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 21:39

"Hvis jeg montere solvarme vil det ikke også være med til at øge værdien af huset lige som fyret gør?"

Det vil det nok for de fleste gøre, det kræver naturligvis det er flot udført, og at fangerne er placeret så de ikke skæmmer huset.

Men de fleste ejendomsmæglere plejer da at gøre et nummer ud af det, mon ikke det er fordi kunderne generelt gerne vil have det?


Besvar