Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kanal plader

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

kanal plader

Indlæg af abn » 13 okt 2011 17:25

Selv om man sætter tape på er det jo ikke 100% lukket som en termorude, men luften står stadig stille der i, Og når man taper med tape der ventillerer bliver der også stillestående luft. Den isolerende effekt i stillestående luft kommer kommer jo altid bare det ikke blæser igennem.
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

kanal plader

Indlæg af pelle » 13 okt 2011 18:04

Har to lag glas i mine fangere. (Ej termoglas). Der er lagt ned i silicone og på glasfiber kasser.Der er boret nogle få 2 mm huller i top og bund. Det er alt rigeligt mod det kondens til at det kan forsvinde. Tror da bare jeg ville sætte alutape på i top og bund og så perforere det med en nål. Det er ikke så meget der skal til.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

kanal plader

Indlæg af pelle » 14 okt 2011 22:05

Kom lige i tanke om...
I min læretid som tømrer på fanø, var vi ofte ude og skifte punkterede termoruder i sommerhuse.
De var duggede hele tiden, mens andre op på dagen ikke var det.Jeg spurgte ham mester, hvad det fænomen skyldes.
Jo, svarede han.. er en termorude punkteret i bunden vil der stå dug op på glasset hele tiden, men er termoruden punkteret foroven kan duggen fordampe ovenud...
Det kan så give lidt at tænke over.
Min logiske sans siger luk aldrig noget hermetisk tæt i top.. Der skal være lidt åben både for oven og forneden, hvis ikke man kan udføre det helt tæt som i en termorude. Og det kan man ikke ved solfangere. Dertil er temperaturene alt for ekstreme. Det er lige fra mange minusgrader til mange plusgrader.
Tror jeg ville droppe det alutape og benytte det ventilerende tape. Man kan jo proppe lidt skumgummi op i hver kanal inden tapen kommer på..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar