Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 14 jan 2011 09:26

Nu spørg jeg jo bare, jeg skal lige have bekræftet nogle teorier. Grunden til at nogen laver en luftsolvarme med eksempelvis dåser frem for bare en kasse hvor luften opvarmes i, er vel at man opnår en højere opvammning af luften, dvs en højere temperatur af den luft der kommer ud? Og grunden til at man sætter en glas/plexi-plade foran en "tube" luftsolvarmer, frem for bare at lade solen skinne direkte på rørene er vel at man opnår en højere temperatur i kassen og derved får overført en højere temperatur ind i rørene?
Nu kommer vi så til det rigtig interessante, jeg syntes at have læst et sted at det ikke er så vigtig med en høj temperatur, for ved en høj temperatur er der en større afkøling end ved en lav temperatur, så nogen anbefaler store luftmængder ved lav temperatur, frem for mindre luftmængder ved høj temperatur, og hvad betyder det for valg af hvad type luftsolvarmer man vil lave. Det kan godt være det her bliver alt for teoretisk nu, det var bare noget jeg kom til at tænke over i går aftes.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af pille bruger » 14 jan 2011 09:36

Det med høj/lav temperatur er vigtige parametre ved rørsolfanger kontra pladesolfanger med vand i.
Ved dåsesolfangere med luft i, er det kun at starte varmeoverførsel når man mener
at der er noget varme at flytte, og man har brug for varmen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af MortenH » 14 jan 2011 16:39

jhjorsal » 14 Jan 2011, 09:26 skrev:Nu spørg jeg jo bare, jeg skal lige have bekræftet nogle teorier. Grunden til at nogen laver en luftsolvarme med eksempelvis dåser frem for bare en kasse hvor luften opvarmes i, er vel at man opnår en højere opvammning af luften, dvs en højere temperatur af den luft der kommer ud? Og grunden til at man sætter en glas/plexi-plade foran en "tube" luftsolvarmer, frem for bare at lade solen skinne direkte på rørene er vel at man opnår en højere temperatur i kassen og derved får overført en højere temperatur ind i rørene?
Nu kommer vi så til det rigtig interessante, jeg syntes at have læst et sted at det ikke er så vigtig med en høj temperatur, for ved en høj temperatur er der en større afkøling end ved en lav temperatur, så nogen anbefaler store luftmængder ved lav temperatur, frem for mindre luftmængder ved høj temperatur, og hvad betyder det for valg af hvad type luftsolvarmer man vil lave. Det kan godt være det her bliver alt for teoretisk nu, det var bare noget jeg kom til at tænke over i går aftes.
Det handler om at få så høj temp, med så lav fugtighed som muligt, og så en styring der bestemmer hvornår de "punkter" er nået så ens blæser køre, self med en hastighed så den ikke "tømmer" din solfanger for hurtigt

Du vil hellere have 4 timers 50 grader varm luft med en fugtighed der hedder 8% end 2 timers 60 grader varm luft med en fugtighed der hedder 20%.

Jo langsommere luften siver op i dine rør jo mindre bliver din fugtighed, men det hele skal passe sammen, der er INGEN direkt mål, det kommer helt an på hvor lange dine rør er, hvordan dåserne er samlet, hvor meget luft der er i dine rør og hvor meget luft din blæser flytter.

Eller det er så hvad jeg har fundet ud af i mit sommerhus :)

God weekend.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 19 jan 2011 21:23

[quote="[url=viewtopic.php?p=92861#p92861]MortenH » 14 Jan 2011, 16:39[/url
Jo langsommere luften siver op i dine rør jo mindre bliver din fugtighed, men det hele skal passe sammen, der er INGEN direkt mål, det kommer helt an på hvor lange dine rør er, hvordan dåserne er samlet, hvor meget luft der er i dine rør og hvor meget luft din blæser flytter.


God weekend.[/quote]
Hvordan hænger det sammen, hvorfor forsvinder der mere fugtigheden når luften siver langsomt igennem og hvor skulle det forsvinde hen i et lukket system, jeg troede kun man kunne få luftfugtigheden til at falde ved at tilføre en luft udefra med lavere fugtighed.
Jeg har iøvrigt kikket lidt på de mest almindelige principper af solluftvarmere (jeg må dog erkende at jeg ikke ved om det er de mest almindelige, men i alt fald dem jeg har set flest af på nettet) og jeg syntes umiddelbart der er 2 typer, en kasse med kanaler eller en kasse med rør af aludåser, og der er nok ingen tvivl om at kassen med kanaler er nemmest/hurtigst og billigst at lave, men hvor meget får man hvis man laver "dåse" modellen.
Jeg faldt under min søgen denne side, som de fleste af jer andre sikkert også kender, men der ligger da lidt interessant læsning, i en lidt hjælpeløs google oversættelse: http://translate.google.dk/translate?js ... eating.htm
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af pille bruger » 19 jan 2011 22:13

Når luft opvarmes udvider den sig.
Derfor falder luftfugtigheden.
Det er derfor at det er vigtigt at kunne styre hastigheden på blæseren.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af Fer » 20 jan 2011 07:46

Det er den realative luftfugtighed der falder ved opvarmning. Altså evnen til at indeholde luft. Mængden af fugt i luften forbliver den samme.

Hvis du skal hive fugt ud af luft, skal du køle det ned under det aktuelle dugpunkt for derefter at varme det op igen, så har du tørret din luft.

I alt er det altså den samlede opvarmning af rummet der gør at du sænker din relative luftfugtighed.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 20 jan 2011 09:15

Jeg har det lidt svært ved ordet "relativ" i den sammenhæng, hvordan skal det forståes, sænker man luftfugtigheden eller ej.
og øh anden del af mit spørgsmål, omkring hvad der er mest effektiv, er det sådan noget religion som ingen tør svare på eller er der ikke et endegyldigt svar.
En anden ting der har lagt og grublet i baghovedet i længere tid, hvis man nu havde et vandsolvarmesystem med en akkutank med varmepatron. Og man havde mulighed for at sætte en lille vindmølle op, kunne man så ikke sætte møllen til at lave strøm til varmepatronen, så er vi vel ude i en mølle som ikke skal på nettet og som der ikke er de store krav til på udgangen, den burde man jo næsten kunne bygge selv også bare sætte på en gittermast eller ? og vil det overhoved kunne bidrage med noget ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af kongsted » 20 jan 2011 09:30

Relativ luftfugtighed: http://da.wikipedia.org/wiki/Luftfugtighed

Kort: forholdet mellem den aktuelle mængde vanddamp i en luftmasse og den maksimale mængde vanddamp, som luftmassen kan indeholde, hvilket afhænger af luftmassens temperatur og tryk.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 20 jan 2011 12:11

super så kom den vist på plads, så ville det være super hvis nogen kunne kommentere på hvad der er mest effektiv, en kasse med kanaler eller en kasse med rør af aludåser, og der er nok ingen tvivl om at kassen med kanaler er nemmest/hurtigst og billigst at lave, men hvor meget får man hvis man laver "dåse" modellen, er det sådan noget religion som ingen tør svare på eller er der ikke et endegyldigt svar.
Og så den anden ting der har lagt og grublet i baghovedet i længere tid, hvis man nu havde et vandsolvarmesystem med en akkutank med varmepatron. Og man havde mulighed for at sætte en lille vindmølle op, kunne man så ikke sætte møllen til at lave strøm til varmepatronen, så er vi vel ude i en mølle som ikke skal på nettet og som der ikke er de store krav til på udgangen, den burde man jo næsten kunne bygge selv også bare sætte på en gittermast eller ? og vil det overhoved kunne bidrage med noget af betydning ? eller skal den op i et nyt emne for sig selv.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af pille bruger » 20 jan 2011 12:37

jhjorsal » 20 Jan 2011, 12:11 skrev:super så kom den vist på plads, så ville det være super hvis nogen kunne kommentere på hvad der er mest effektiv, en kasse med kanaler eller en kasse med rør af aludåser, og der er nok ingen tvivl om at kassen med kanaler er nemmest/hurtigst og billigst at lave, men hvor meget får man hvis man laver "dåse" modellen, er det sådan noget religion som ingen tør svare på eller er der ikke et endegyldigt svar.

Ja det er jo helt afhængigt af hvor grundig du er til at lave tingene.
Klamp = dårlig virknings grad, og for billige komponenter, så er det ikke besværet værd
:shock:

Og så den anden ting der har lagt og grublet i baghovedet i længere tid, hvis man nu havde et vandsolvarmesystem med en akkutank med varmepatron. Og man havde mulighed for at sætte en lille vindmølle op, kunne man så ikke sætte møllen til at lave strøm til varmepatronen, så er vi vel ude i en mølle som ikke skal på nettet og som der ikke er de store krav til på udgangen, den burde man jo næsten kunne bygge selv også bare sætte på en gittermast eller ? og vil det overhoved kunne bidrage med noget af betydning ?

Selv følgelig kan man sætte strøm til en elpatron.
Forudsat at mølle motoren kan klare strømmen,
og at det er lovligt at sætte mølle op der hvor du bor (lokalplan)
:training:

eller skal den op i et nyt emne for sig selv.
Ja måske :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar