Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af no100 » 30 apr 2011 09:16

Hej jhjorsal
Har du fået bygget solfangeren og er der nogle resultater, har du fundet flere link. :roll:
Hilsen no100. :P


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 07 maj 2011 07:03

Hej no100
Nej jeg har ikke fået bygget min luftsolfanger endnu, jeg har derimod fundet et par rigtig spændende hjemmesider med nogle gode videoer på. En fra http://www.cansolair.com/videos.php?page=testimonial som nok laver dem som jeg har tænkt det dog uden buen foran, og en fra Rick Allen http://www.youtube.com/user/richallenmu ... l21RYRK6oI hvor han i dette link konkludere på de 3 forskellige luftsolvarmere han har lavet. han har også på hjemmesiden videoer af hvordan han har bygget de forskellige anlæg. Grunden til at jeg holder mig til dåserørsmodellen er at jeg har en plan om at den på sigt skal udbygges med flere moduler der benytter samme indblæsningshul, og jeg forestiller mig at hvis man byggers rick skraldespandsmodel, som jeg kalder den, vil luftstrømmen primært løbe fra indgangshullet til udgangshullet, og jeg tror ikke der vel være en ret stor gevinst ved at lave den større, da det virker som om at luften i et luftsolvarmepanel kan opnå en max tempratur, også bliver den bare ikke højere, og hvis jeg trækker luften for hurtigt ud vil temperaturen falde da den ikke når at blive varmet op, hvorimod hvis jeg bygger modulerene som i et vandbaseret system med omvendt retur, tvinger jeg luften ud i alle rørene, og tror derved jeg kan trække en større kapasitet ud af systemet, med denne max temp, jo flere moduler jeg bygger på, gir det mening ?
Nu skal jeg bare lige have plantet køkkenhaven til så regner jeg med at gå i gang håber jeg, jeg syntes bare hele tiden der bliver ved med at komme noget i vejen, ting der skal laves.
Også overvejer jeg meget hvordan jeg skal lave blæserdelen med styringen, jeg kunne jo godt tænke mig et system der kunne skrue op for blæseren indtil temperaturen faldt for at udnytte systemet fuldt ud, jeg har dog ikke helt styr på det med luftfugtigheden, og om det er et parameter jeg også skal tage højde for, er der nogen bud på dette?
Og Ernst, hvis du læser med, jeg ved godt det ikke var den model jeg mail'ed med dig om, men du og Rick har fået mig overbevist om at min første plan A nok ikke var den mest geniale plan.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 12 maj 2011 09:58

Hmm jeg havde egentlig forestillet mig at de videoklip havde givet anledning til lidt debat,
men det er måske for meget sommer til at følge med herinde.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

jmd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26 jan 2010 10:09
Areal: 202
Brændsel: Gas og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Geografisk sted: Vestjylland

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jmd » 07 jun 2012 23:35

Det er jo lidt længe siden, men jeg er nysgerrig efter hvor langt du er kommet.
Jeg er også nysgerrig efter hvad der står i din bog omkring "water heating with a solar air collector".
Efter at 10 mm kobberrør lige er steget 50% ved Hedestoker, skal jeg vist finde noget andet at bruge mine øldåser til

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 08 jun 2012 09:22

Status er at jeg har bygget et panel 60x240 cm ud af ting jeg havde, regler som ramme, 6mm krudsfiner som bund og en thermoplade. Mener jeg kom op på 240 dåser og en computerblæser med en 12v lader. Det virker vældig godt, men er bygget som en testmodel, og er meget lidt køn, så den er ikke hængt op. Teknologien har overhalet indenom, og jeg skal i nær fremtid have installeret solceller, ligesom alle de andre. Jeg tænker dog stadig i i en eller anden form for solvæg, kan bare ikke rigtig blive enig med mig selv om hvad det skal være, sidste ide er at tage 6 stk 140x130 vinduer, male dem sort på bagsiden og montere dem på væggen, med et indblæsningshul i toppen hvor jeg montere denne styring http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalo ... cts_id=992
Ideen kommer fra arbejde hvor jeg lige har skiftet et velfac vindue der var malet sort på bagsiden og monteret foran et betonelement, formentlig en arkitekt ting så det så godt ud udefra, problemet var bare at de plastik lister vinduet var monteret med på bagsiden var smeltet så de bøjede pga. varmen. Og i min termologi betyder det at så kunne sådan en solvæg varme murstene´op og derved opnår man en kontinuerlig varme selvom der kommer en sky i ny og næ, og hvid det virker kunne det være en løsning, men det bliver nok ikke i år, jeg havde lidt stormskade i dec, så det kommer sommeren vist til at gå med, jeg har revet 300m2 udhus ned, og nu skal jeg lige have lukket hullerene de stødte op imod.
Hvad angår bogen, så er der ikke nogen forslag til vandsystemer uden kobberrør, men der skal du måske hører Ernst Drabæk, et af forummet lokale solguro'er
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


jmd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26 jan 2010 10:09
Areal: 202
Brændsel: Gas og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Geografisk sted: Vestjylland

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jmd » 08 jun 2012 15:21

OK, jeg så bare et link til en gratis udgave af bogen et sted, hvor de skrev om en diy luft til vand konverter. Når man fulgte linket, viste det sig, at bogen ikke længere var gratis at downloade.

Men hvis der ikke står noget om det i bogen, så har jeg jo ikke behov at ærgre mig. (Jeg vidste godt, at der kommer ublu import-afgift på afgiftsfri varer (bøger), når man bestiller i USA, så det havde jeg ikke lyst til, og den kunne ikke findes på amazon.uk)

Jeg tror også at næsten hvad som helst (der er sort) kan bruges i en luftsolfanger.


Besvar