Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Instant varmt vands tank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Instant varmt vands tank

Indlæg af fryseren » 08 sep 2010 14:18

Hej, jeg er ved at finde på lidt løsninger omkring solvarme.
(har haft nogle ideer tidligere og bearbejdet disse, så nu er jeg kommet på lidt andre ideer)

Jeg har i dag et gas fyr, der laver vand og varme og vílle "forvarme" begge dele med solvarme.

Det kan gøres på flere måder:

En veksler med følere og pumper er den ene. (fra en stor akku tank)

En anden løsning findes også:
Nemlig solvarme beholdere med instant varmt vand hvor der er en meget stor spiral i solvarme beholderen med stor overflade som bla. kan tilsluttes vandværksvand eller centralvarme.

Central varme retur ville med en 3 vejs ventil kunne sendes over i en sådan "veksler" som spiralen jo også er, for at blive forvarmet inden det røg ind i gasfyrets varme sektion.
Mit retur vand cykler lidt op og ned mellem 22 og 35 grader. Dvs. at jeg varme mæssigt vil kunne tappe akku tanken for solvarme, helt ned til lig eomkring de 22grader.
(3-vejs ventilen lukker for forbindelsen til akku tank hvis der ikke er noget at hente der, og for at undgå at opvarme akku tank)

Varmt vand bliver lavet af "instant" spiralen lige inden det røg ind i gasfyrets 60 liters VVB.
Dvs. at varmt vandsmæssigt kan jeg tappe akku tanken for solvarme, helt ned til vandværks temepratur.


Fordelen ved løsning 2 er suverent reduktionen i antallet af stumper der skal bruges, nemlig kun 2, en skoldnings sikring ifm. varmt vand samt en 3-vejs ventil til varmen.

Løsning 1. kræver en del vekslere og følere og pumper mm.

www.scotte.dk har en 500 liters en af instant typen, derudover findes der et tysk firma rotex.de som laver noget ligende i både 300l og 500L.


Så meget forklaring for at komme til spørgsmålene.....

1. Er der nogen af jer der har erfaring med sådanne "instant" beholdere? (eller bare en holdning?)


2. I de gængse beholdere er der kun 1 spiral, og som i kan se kunne jeg godt bruge to.
Derfor tænkte jeg følgende:
1 stk 1200L godt isoleret gl. olie tank som akkumulering, med solvarme spiraler i bunden og 2 stk 3-5 kvm hjemmelavede instant spiraler til hhv varmt vand og central varme, dvs ca 20 meter rør pr stk.
MEN der er vist noget med at at man ikke må benytte bløde rør til vandværks vand, er det rigtigt?
Dvs. at sprialerne skal enten loddes og bøjes af hårdt rør, eller måske af laves rustfri stålrør..?
Uanset hvad så skal jeg have en til at lave spiralerne, men VVS/smedeværksteder findes jo alle steder.

- Er der nogen af jer der har en holdning til min "gør det selv" ide?


Jeg påtænker meget stort solfanger areal . (1200Liter, og central varme tilskud skal jo have noget at leve af)

Men ved endnu ikke om det skal være plade- eller rørfangere.
Rør er mest effektive pr kvm.
MEN med de billigste pladefangere, Calderas, fra diverse online vvs'ere, kan man jo få ret mange flere kvm pr krone.
(Der er meget god plads på taget, så pladefangere vil kunne sidde med 2 stk i serie over hinanden, og virkelig mange af det setup ved siden af hinanden)

Evt. Overskudsvarme tænker jeg at smide ned i jorden i en slange nedgravet rundt om huset klods op af soklen.

Takker på forhånd for alle former for kommentarer.

Mvh
Fryseren


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Instant varmt vands tank

Indlæg af pelle » 08 sep 2010 15:47

Hej
Jeg ville vælge plane solfangere, når temp. til fangere kan være så lav. Det med bløde og hårde kobberrør, har jeg aldrig hørt om før.. Din ide med solvarmen er ganske god. Endnu lavere temp. du kan sende ud til fangerne endnu flere watt hiver du hjem. i tanken.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar