Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
djblues
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 jul 2010 22:56

Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af djblues » 28 jul 2010 21:46

Hej

Jeg har idag et oliefyr og et gammelt salamander fastbrændsels-fyr med en 1200 liters akkumuleringtank koblet på.

Jeg er så heldig at have fået del i den Skrot-Dit-Oliefyr pulje, som der var i foråret.
Jeg ville da have et scotte pillefyr op sammen med et solcelle anlæg, og fik et tilbus på dette.

MEN, nu er jeg blevet lidt i tvivl, og søger lidt råd og vejledning.

Jeg vil stadig have et solcelle anlæg op, men vil samtidig helst ikke være afhængig af pille-priserne.
Derfor overvejer jeg muligheden for et fastbrændselsfyr sammen med solceller, og stadig en akkumuleringstank.

Eller ???

Jeg skal lige nævne at jeg har været vant til at save og kløve ca. 30 rummeter træ til en sæson, så hvis dette skulle ende med at bliver 5-15 rummeter og lidt træpiller i "den kolde tid", så er det også fint for mig.
Men der er en ting omkring solcelle anlæggene jeg tænker meget på, nemlig hvordan man undgår at dette "koger over", når der er meget sol.... hvordan styrer man dette. ???
( der var en der sagde at man kunne sætte en radiator op uden termostat, og lade overskudsvarmen "fise af" i denne !!)

Forslag ønskes. :)

PS. Jeg har ca. 50000 at gøre godt med incl. alt, men alt efter prisen på solcelle anlægget, så er der lidt mere, da jeg jo får 25% tilskud til dette.

På forhånd Tak


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Keld » 28 jul 2010 23:14

solceller og solfanger er to forskellige ting jeg går ud fra at det er en solfanger du skal have da ud spørger hvordan man undgår af den koger. du kan benytte din egen akumuleringstank til at aftage overskudsvarmen via en varmeveksler. den akumuleret varme kan du så benytte når du mangler varme i din vvb, når solen ikke skinder, eller til gulvvarme og evt. håndklædetører på badeværelset, så skal du ikke til at tænde op om sommeren. på solskindsdage om vinteren kan du udnytte den lave temperatur i tankbunden til at hente varme fra solfangerne.

djblues
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 jul 2010 22:56

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af djblues » 29 jul 2010 00:13

Det er solfanger anlæg jeg tænker på.

Nogle forslag/anbefalinger til hvilke anlæg man skal vælge og hvilket fyr man skal vælge ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Ulrik » 29 jul 2010 07:21

Du har akkutanken, så en atmos brændekedel kombineret med et vakuum anlæg vil være en god ide.
Jeg har ikke selv solvarme, så jeg kan ikke anbefale noget bestemt anlæg. Men prøv at kigge lidt her i solvarme forumet, emnet har været oppe før.

Og spørg endelig hvis du er i tvivl.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 jul 2010 18:10

Hej djblues
Du skal selvfølgelig have et vacumrørsanlæg.
Jeg kan på det kraftigste anbefale dig 90 stk. vacumrør fra firmaet Q-PRO

Her skal du tage en god solvarmesnak med en mand der hedder Henrik, som ved alt om solvarme.

Hvordan det skal strikkes sammen,, det finde vi to sagten ud af hen ad vejen.
Jeg har efterhånden lavet rigtig mange diagrammer, som du kan skele til.

Jeg kan prøve lægge et par diagrammer ved her, så du kan se lidt om, hvordan nogen har lavet det.

Solvarmeanlægget er som regel tegnet med grønne streger.
Fremløb til radiatorer er lysebrune og returene er lidt mørkebrune og stiplede.
Hvis du kigger på farven på kedler og akkumuleringstanke, så er der lidt "bundfald" forstået på den måde, at de er lidt mørkere nedefter og lysere op ad til.

Hvis du har mulighed for at hæve akkumuleringstanken 35 - 45 cm. i forhold til kedlen, så kan centralvarmevandet nemt køre rundt ved selvcirkulation i fyrrummet.

Jeg smider et par diagrammer på, som du kan skele lidt til.
Hvis ikke de skal se sådan ud, kan du bare sende en mail til.: mailernst@mail.dk
hvori du forklarer lidt om dit fyrrum, - ekspansionsbeholder, - din v.v.beholder, og fyrrum, er det nede i kælderen under huset, eller i en udbygning.
Asger Refshauge 14. Feb.06. Rettet 20. Feb. 06.doc
(45.5 KiB) Downloadet 310 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Kim J
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Kim J » 11 jan 2011 21:56

Ernst Drastrup » 29 Jul 2010, 18:10 skrev:Hej djblues
Du skal selvfølgelig have et vacumrørsanlæg.
Jeg kan på det kraftigste anbefale dig 90 stk. vacumrør fra firmaet Q-PRO

Her skal du tage en god solvarmesnak med en mand der hedder Henrik, som ved alt om solvarme.

Hvordan det skal strikkes sammen,, det finde vi to sagten ud af hen ad vejen.
Jeg har efterhånden lavet rigtig mange diagrammer, som du kan skele til.

Jeg kan prøve lægge et par diagrammer ved her, så du kan se lidt om, hvordan nogen har lavet det.

Solvarmeanlægget er som regel tegnet med grønne streger.
Fremløb til radiatorer er lysebrune og returene er lidt mørkebrune og stiplede.
Hvis du kigger på farven på kedler og akkumuleringstanke, så er der lidt "bundfald" forstået på den måde, at de er lidt mørkere nedefter og lysere op ad til.

Hvis du har mulighed for at hæve akkumuleringstanken 35 - 45 cm. i forhold til kedlen, så kan centralvarmevandet nemt køre rundt ved selvcirkulation i fyrrummet.

Jeg smider et par diagrammer på, som du kan skele lidt til.
Hvis ikke de skal se sådan ud, kan du bare sende en mail til.: mailernst@mail.dk
hvori du forklarer lidt om dit fyrrum, - ekspansionsbeholder, - din v.v.beholder, og fyrrum, er det nede i kælderen under huset, eller i en udbygning.
Asger Refshauge 14. Feb.06. Rettet 20. Feb. 06.doc
Diagram til Flemming Braüner ændret lidt 23. Juni. 09.doc
Hej Ernst

Undskyld at jeg forstyrrer på denne tråd.
Jeg overvejer kraftigt at skifte fra fastbrændsel, til et stokeranlæg, kombineret med solvarme..
Jeg har købt 4 solfangere fra combiheat, og er ved ar skaffe yderligere 2..
På loftet har jeg en 1200 liters buffertank, som jeg gerne vil bruge til solvarmen, og håber så at jeg kan slukke for stokeren om sommeren, men hvordan kombinerer jeg dem, så jeg kan udnytte solens stråler i vinterhalvåret? Og er der økonomi i det? For mange mener at det erfor dyrt at udnytte bufferen sammen med en stoker..
Med venlig hilsen Kim

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Hangaard » 12 jan 2011 09:32

så vidt jeg kan se er q-pro ikke specielt billig, kunne anbefale dig at snakke med hedestoker.dk (Allan) her er et link til solvarme http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=293 som du kan se så kan du få et 120 rørs sæt med det hele til 32000kr, hvis du vil have mulighed for både fastbrænsel og piller så kunne jeg anbefale dig Baxi Bonus 30 som er en fastbrænselskedel hvor man kan skifte til piller baxi eurofire 20, det er rimlig hurtig at skifte fra det ene til det andet.
Men desværre er kedlen ikke bland de billigste, købte selv mit system (Bonus 30, eurofire 20, 700l pille tank, 500l solvarme beholder samt en 500l akkumuleringstank, ladomat og lidt andre småting ) i Sverige og sparede ca 30000dkkr
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 jan 2011 10:46

Hej Kim.
Og tak for henvendelsen.

Når du kigger på diagrammet til Flemming Brauner, så kan du se, at kedlerne kun trækker det aller øverste af akkumuleringstanken med. Ca 30 - 40 liter, men hvis du giver kedlerne en ordentlig spand kul, så trækker du hele tanken med.

Denne opstilling er rigtig god, og er anvendt af mange.

Når solen opvarmer fangerne, starter solvarmepumpen, og pumper den varme væske hjem omkring kappen på varmtvandsbeholderen, så opstår der en selvcirkulation, og det opvarmede centralvarmevand går selv op i akkumuleringstanken.

Ingen rør inde i tanken. Returvandet fra radiatorene tilsluttes også næsten oppe i toppen af tanken, når dette vand kommer ind i tanken så daler det stille og roligt ned i den højde, som vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Det kan tydelig føles med en hånd udenpå tanken, her kan du mærke, at pladen bliver lige så kold som returvandet, indtil det kommer helt ned hvor vandt i tanken har samme temperatur. Det er først her, returvandet blander sig med det omkringliggende vand.
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, vil jeg gerne, om du vil sende en mail til.:
mailernst@mail.dk.

Hvor i landet bor du.????
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Kim J
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Kim J » 12 jan 2011 21:43

Ernst Drastrup » 12 Jan 2011, 10:46 skrev:Hej Kim.
Og tak for henvendelsen.

Når du kigger på diagrammet til Flemming Brauner, så kan du se, at kedlerne kun trækker det aller øverste af akkumuleringstanken med. Ca 30 - 40 liter, men hvis du giver kedlerne en ordentlig spand kul, så trækker du hele tanken med.

Denne opstilling er rigtig god, og er anvendt af mange.

Når solen opvarmer fangerne, starter solvarmepumpen, og pumper den varme væske hjem omkring kappen på varmtvandsbeholderen, så opstår der en selvcirkulation, og det opvarmede centralvarmevand går selv op i akkumuleringstanken.

Ingen rør inde i tanken. Returvandet fra radiatorene tilsluttes også næsten oppe i toppen af tanken, når dette vand kommer ind i tanken så daler det stille og roligt ned i den højde, som vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Det kan tydelig føles med en hånd udenpå tanken, her kan du mærke, at pladen bliver lige så kold som returvandet, indtil det kommer helt ned hvor vandt i tanken har samme temperatur. Det er først her, returvandet blander sig med det omkringliggende vand.
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, vil jeg gerne, om du vil sende en mail til.:
mailernst@mail.dk.

Hvor i landet bor du.????
Hej Ernst og tak for tippet. På tegningen kan jeg se, at du har samlet returen fra centralvarmevandet til kedlen og tanken i èn streng?Hvorfor gør man det? og ikke hver for sig? Hvad gør avtaen? åbner den for vandet hvis det er varmt,og lukker det ind i tanken for neden? Skal det varme vand ikke op i toppen? Undskyld mine dumme spørgsmål
Mvh Kim :)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme og Fastbrændsel/pille-fyr

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 jan 2011 22:27

Hej Kim.
Du kan godt køre rørerne ind i tanken to forskellige steder, (men stadigt oppe ved toppen.

AVTAen åbner ved stigende temperatur.
Den har føleren sidden nede på returen, der går hjem til kedlen, og for at kedlen ikke skal få for varmt vand hjem, så kan du styre returtemperaturen til ca. 65 grader.
Når toppen af tanken er varmet godt op, så vil returen hjem til kedlen også blive godt varm, men så åbner AVTAen en lille smule og afpasser, hvor meget koldt vand fra bunden af tanken der skal til, for at køre med en fornuftig returtemperatur på de anbefalede 65 grader.

Held og lykke med dit gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar