Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Glas til selvbyg solfanger.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af pelle » 06 jun 2010 08:56

Hej
Ja, og det var også de kanalplader vi brugte på friland. som Morten ganske rigtigt skrev. Djurssolvarme har også brugt de plader i gennem mange år. En af mine kollegaer fik solvarme fra djurssolvarme i 1997. Han har endnu ikke noget at bemærke omkring ydelse. Du kan få noget tape til at forsegle enderne med. ( mest for snavs) men, det giver også lidt stillestående luft i kanalerne. Og du kan bruge håndrundsav, stiksav. Det er nemt at bearbejde. Blæs lige kanalerne rene med trykluft inden du forsegler. Vær opmærksom på evt. brug af silikone. Nogle slags hæfter slet ikke på polycarbonat.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af andersen2009 » 06 jun 2010 09:01

tak :)

Kan da slet ikke vente med at komme igang.... Det bliver jo overskyet hele ugen, så der kan jeg muligvis få flyttet om mine rør-solfangere uden at komme til at skade dem, med for meget varme uden væske på.

Er der nogen "regler" for hvor mange kvm kobber rør man skal bruge pr kvm..?? eller er reglen bar "jo flere meter, desto bedre"..?


MVK
Kenneth

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af pelle » 06 jun 2010 09:35

Hej
Jeg har lært så lille et vandindhold som muligt. Jeg har brugt 10 mm kobberrør og der er en 1/2 liter væske pr. m2 solfang. Men, når du bruger de noget bredere gulvvarmeplader og 15 mm kobber. Mon ikke det også giver 1/2 liter pr. m2.fang.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af MortenH » 06 jun 2010 17:58

Hvis vandindhold betyder det vilde, så er jeg faldet over disse plader, http://evvs.dk/produkter/629-varmeforde ... ade---alu/

12mm "rende" og jeg mener at huske Ernst skrev i en mail at det mest optimale var 13mm kobberrør, om det er indvendige mål det ved jeg så ikke, men gætter på de er 10mm inde og 13 ude, så måske de 12mm dur hvis man lige trykker dem lidt, altså det er tyndt alu, 0.5 mm, det kan ikke være så svært at arbejde med..

Og med den pris, så er det sq ligefør jeg køber en kasse selv, retter dem ud og kaster dem igennem en valse så det bliver rundt, skære et nedløbsrøs op i en rende på 2cm, bukker pladen rundt og popnitter den sammen med kobberfedt i samlingen

Self koster det lidt mere end tyskerdåser til en luftsolfanger, men det er 300 gange nemmere at arbejde med..

Kenneth, husk billeder det bliver spændene at se hvad du finder på....

Mvh Morten

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af andersen2009 » 06 jun 2010 19:04

Kobberfedt.... Ja, selvfølgelig, det havde jeg fuldstændig glemt..!!! Det hjælper jo med at overføre varmen fra plader til rør.!


Jeg tror nu jeg går efter de lidt større plader og så 15mm kobberrør, for ikke at få for meget modstand i mine rør.... Det er jo en del varme der skal flyttes..!


MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af MortenH » 06 jun 2010 19:18

Du siger da noget, hmmm

ja bruger nok kobberrøs bøjninger (som troldmand har gjort med sand) så kan det faktisk godt ske man skal længere op i omkreds for at få et okay flow.. så længe det ikke er en manifold jeg bruger kommer der en stigning på mine "bøjninger" 1cm pr buk.. mener Ernst skrev til mig at 15% stigning pr bøjning ville være fint, om det så er til selvcirk, eller pumpe styret anlæg det ved jeg ikke, men laver da bare 2, så kan man jo teste :D

har næsten skrevet under på købsaftale, så er jeg heldig, så har jeg snart 870kvm erhversbygning, 40kvm tegnestue og 200kvm hus, så skal der "fandme leges med solvarme"



Michael, du skla altså have tak for det "korte" visit, det fik sat skub i en masse tanker ang "vand" og mine ideeer til solvarme...
Det er ligefør du har fortjent sådan en chokoladekage :)

kan du nu have en forsat god Søndag, jeg vil hoppe ned i båden og få sat garn til i morgen tidelig, der var 34 store fine skrubber til morges, og ingen tang :D

Mvh Morten

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af andersen2009 » 06 jun 2010 19:31

Jeg havde først tænkt mig at bruge hårde kobberrør også lodde mine bøjninger i enderne.... Men det bliver nok blødt kobberrør og så laver mere "jævne" bøjninger og så slipper jeg for at lodde, hvilket jeg iøvrigt ikke har prøvet før og derfor gerne vil slippe for.!

Hvis alt går vel, så har jeg afspadsering i næste uge og så begynder jeg at flytte rundt på de 135 vacuumrør jeg har nu. Så kan det være jeg når at slå gang i fase 2 også, med selvbyg.... Der skal nok komme billeder eller måske endda en video på youtube :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af pille bruger » 06 jun 2010 20:14

Vil du have et lodde kursus ?? så siger du bare til, for det er faktisk pære nemt og billigt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af andersen2009 » 06 jun 2010 20:43

Ja for pokker... Det er jeg da meget interesseret i, jeg har læst en del om det, men blev ening med mig selv om det nok ikke var noget for mig... der er jo en masse med forskellige sølv-indhold, fluss og lign., det lød for besværligt..!
Og det skulle jo gerne være tæt og kunne holde til 2-3 bar, ellers er der ikke meget ved det og slet ikke INDE i en solfanger :)

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Glas til selvbyg solfanger.

Indlæg af MortenH » 06 jun 2010 22:01

pille bruger » 06 Jun 2010, 20:14 skrev: Vil du have et lodde kursus ?? så siger du bare til, for det er faktisk pære nemt og billigt.

Kursus : JA TAK....

Nævn tid og sted

Mvh Morten....

PS, medbringer gerne chokoladekage...


Besvar