Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af kendanmark » 30 maj 2010 21:01

I forbindelse med nyt tag på vores hus, er vi blevet lune på også at installerer et solfangeranlæg. Vi har tænkt at det skal kunne lave varmt brugsvand, gulvarme i kælderen og overskudsvarme skal bruges til at varme vores udv. pool (55 m3) op med.
Vores nye tag er med glaserede tegl, og den ene tagflade vender mod syd. Vi har allerede lagt Velux´s solfangerslanger fra loftet og ned i kælderen.

Men hvilket anlæg skal vi købe, vi synes Velux er pænt og kan nedfældes pænt i mellem tagstenene. Men hvordan er effekten fra Velux kontra andre?
Fangerne skal kunne nedfældes i taget. Vi har målt op at der kan sidde 6 stk. Velux U10 paneler hvilket giver ca. 12,8 m3.

Lyder det fornuftigt - kan I anbefale andre systemer?

mvh

Ken


Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af Walder » 30 maj 2010 21:25

Først og fremmest tillykke med muligheden.
Det er en skam at fangerene SKAL nedfældes i taget, da du har glaserede tagsten.
Jeg kunne forstille mig (teori - ikke viden) at vaccumrør uden på glaserede tagsten ville kunne yde mere, da tagstenene vil kunne virke som reflektore.
Plane fangere derimod kan kun optage effekt forfra.
Men da du nu skal have plane elementer, tror jeg ikke der er den store forskel imellem de enkelte fabrikater.
Jeg tror ikke der er mange der har prøvet flere forskellige, og det er jo ligesom det der skal til hvis man skal have et sammenligningsgrundlag.
Jeg har 120 rør og putter overskudet i poolen.
Det giver ikke så meget lige nu, dels da solen har været noget sparsom og dels da jeg har fået en 1200 akkumuleringstank som skal varmes op først.
Inden jeg satte akkumuleringstanken i gang, havde jeg 300l varmt vand og poolen. Det gav ca. 5 grader til poolen ialt.
Så jeg tror ikke at du skal forvente så meget opvarmning af poolen, men det er en alle tiders løsning til at sikre at systemet ikke koger over.

God fornøjelse

Walder :oops:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af Flemming DJ » 31 maj 2010 11:19

I skal da helt klart gå efter Veluxløsningen, som jeg personligt synes er den næstpæneste solfanger, man kan få.
Vores egen er selvfølgelig den pæneste. icon_cheesygrin.gif

12,8 m2 er en hel del, men hvis du dimensionerer solvarmebeholderen efter det, måske en 500 ltrs, kan det sikkert gå fint. Jeg er med på, at overskudsproduktionen skal i poolen, men alligevel....

Hvorfor kun opvarme kælderen med solvarme? I skulle da overveje at ta' hele huset med i billedet, så I kan putte solvarmen ind i ydersæsonerne. Når nu I alligevel skal i gang, kan det ikke kræve meget ekstra i installation.

Med den størrelse motor på taget skal I nok stadig få noget til poolen i sæsonen, gætter jeg på.

Vi har selv plane fangere, 11,25 m2 (9 m2 absorber), 300 L beholder og gulvvarme. Og i forrige uge, hvor vi havde 4 solskinsdage med en udetemperatur på 22-24 grader, gik vores anlæg i "nødkøling" over middag. Det skete med en indstillet maxtemperatur på 65 (eller 70) grd. på tanken og 46-48 grd. max. i fremløb til gulvet (ingen rumtermostater, så varmen afsættes indtil maxtemperaturen opnås).

Så vidt jeg husker, har Velux kun brugsvandsløsninger i deres teknikudvalg, men hov, deres tanke ligner søreme til forveksling vores fra Sonnenkraft(.dk), som har diverse, komplette løsninger. Ikke for at reklamere, men prøv evt. at høre lavprisvvs(.dk) om tilbud på din specielle løsning.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af kendanmark » 07 jun 2010 21:25

Hej Flemming & Walder,

Tak for jeres svar, det har jeg taget til mig. Velux fangerne er nu i bestilling og jeg skal have fundet mig en vandtank til at proppe alt den delige varme ned i :-)

Jeg er dog også blevet lun på tanken om at kunne få et bidrag til centralvarmen her i den gamle hytte. Indtil videre har vi dog kun et alm radiatoranlæg. Men vandbaseret gulvvarme i div. rum følger om nogle år! Hvad har jeg brug for? Hvordan ser mit kommende varmesystem ud - har I evt. en tegning?
Og hvorfor er en 1200 liters tank bedre end en 300l når nu jeg har poolen som 'aflastning?
F.eks. har VVS-eksperten.dk en 300l solvarmebeholder med 2 varmespiraler til 7.100 kr - er det ikke såden 'en jeg bare skal have eller?
Eller skulle jeg virkelig skifte mit gamle oilefyr ud med naturgasfyr forberedt til solvarme - vi får måske fjernvarme i 2015-2020 - hmmmm mange spørgsmål!

Hjælp jeg er i tvivl ahhh1.gif

Håber I kan hjælpe mig lidt igen.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af Walder » 07 jun 2010 22:42

Hello.

Jeg har 300l vandtank + 1200l buffertank og pool til aflastning.
Fordelen her er at jeg først sikre mig at jeg har varmt vand (300l), herefter går overskud til buffertanken.
I går nåede buffertanken 70 grader (det højeste jeg har haft siden september sidste år, hvor den blev koblet til), og her fik jeg testet at aflastningen virkede - har tænkt mig at øge temperaturen til 80 grader inden aflastning.
I dag har vi kun regn og ingen sol.
Her kan jeg tappe af varmen fra buffertanken og stadig have bekvem varme i hele huset uden først at skulle tænde op i fyret.
I skrivende stund er der 60 grader i buffertanken, samt mindst 120l 46 graders varmt vand i vandtanken (Har viv og 3 piger til forbrug....) - så lidt sol i morgen og jeg løber ikke tør for varmt brugsvand. (Kan ikke varme brugsvand fra buffertanken - kun sende det til centralvarmen = konstruktionsfejl :wink: )
Havde jeg hældt al varmen i poolen skulle jeg have startet fyret, da de 300l hurtigt ville have været brugt.
Derfor vil jeg anbefale en buffertank - gerne større - hvis der ellers er paneler nok til at fyre den op.
Det kræver at du har overskud af plads - den skal jo grundigt isoleres - ellers forsvinder varmen for hurtigt!

Walder :oops:


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til nyt solfanger anlæg ønskes

Indlæg af Flemming DJ » 07 jun 2010 22:59

.... Nå, Walder har skrevet, mens jeg har siddet og forfattet, men jeg orker ikke at fjerne dobbeltkonfekten, så nu må du bære over med det... :wink:

Med den størrelse fangerareal kan I mere end bidrage til rumvarmen - og jeg vil mene, I "skal" ha' større beholder end 300 ltr., ellers hælder I bare varmen direkte i poolen, når klokken er 11 formiddag på en god forsommerdag, når tanken er ladet op, og huset ikke har det store varmebehov. Det er lidt spild i mine øjne.

Hvor mange er i forresten i husstanden? (Varmtvandsforbrug?)

Vi havde kun plads til en 300 ltrs beholder, og jeg ærgrer mig lidt for tiden på de skyfri dage over, at vi ikke har mere, når vores anlæg har givet os 75 grader i tanken og 24-25 grader i huset. Det havde været sjovere med flere liter vand at tappe af, for rumvarmen kan vi jo ikke gemme. ;) Hvordan går det mon så til sommer, når vi endda allerede ryger i nødkøling nu?

En akkumuleringstank, som Walder taler om, gemmer varmen til brug for rumvarme/forvarmning af centralvarmevandet før, det når til fyret.

Det er vel altid nemmest at lave systemet rigtigt fra starten, så jeg ville klart vælge en større beholder (eller evt. en akkumuleringstank).

Men, her i første omgang kan I jo altid putte noget i huset og overskuddet i poolen, og når I får lavet jeres gulvvarme færdig i hele huset, kan I rigtigt spare. :) Gulvvarme kører med en lavere temperatur, og derfor fungerer den rigtigt godt sammen med solvarme, men radiatorer kan nu også bruges, bare med mindre udbytte.

Prøv, om du kan finde brochuren på http://www.sonnenkraft.dk, så kan du lure lidt på de forskellige komponenter/systemer og se, hvad der skal til, eller måske bare blive forvirret på et højere plan. :D

Men, i korte træk skal du jo ha' en styring med pumpe, en tank med spiral til solvarmen og en til tilskudsvarme (+ evt. en elpatron), en rumvarmeveksler og en poolvarmeveksler + mindst én trevejs motorventil.

Mon ikke, den store lommeregner vil fortælle dig, du skal holde dig fra naturgasfyret, hvis der alligevel SKAL lægges fjernvarme ind inden for en overskuelig årrække. Så kan du også bruge dit setup i.f.m. fjernvarmen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar