Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Solvarme og gas - NU MED DIAGRAM FORSLAG

Indlæg af Coralreef » 30 maj 2010 13:44

Så har jeg lavet et diagram !

Som sagt, hus inst er som den er lavet idag, og det skulle gerne blive sådan :) Resten, i udhuset, står til åben design og kommentarer !

Lidt spm fra min side :

1) Vil en sådan buffertank løsning, med en spiral og resten af vandet direkte i husets varmekreds virke ?
2) Hvor bør T2 og T3 temperatur føler placeres i tanken ?
3) Generelt hvad mangler der af snavssamlere, haner, kontraventiler osv i udhus delen ?
4) Hvor bør varm/kold rør placeres på buffertank ?
5) Hvor mange panel m2 skal man påregne, er der regler for udregning ?
6) Hvor mange liter buffer tank ?
7) Forslag til pumpe P1/P2 modeller(nogle Alpha 2 måske) ?

Jeg har vandpåfyld på varmesiden i huset, og en snavssamler - det ses ikke på diagrammet :)

TAK !
Vedhæftede filer
Varme installation_v100.pdf
(40.58 KiB) Downloadet 102 gange


Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Walder » 30 maj 2010 15:03

Jeg tror at du får for lidt glæde af dit anlæg på denne måde.
Jeg savner at du påvarmer din varmvandsbeholder, før du opvarmer buffertanken.
Fordi: Jeg har selv lavet mig en buffertank på 1200l.
Spiralen ligger i bunden og er ikke særlig høj.
Reslutatet er at HELE tanke bliver langsomt opvarmet - forskellen på top og bund er 2 grader.
Måske det havde givet en væsentlig bedre effekt, hvis jeg havde en smal og høj spiral - så ville den øverste del blive hurtigere opvarmet....
Her må andre byde ind.

Walder :oops:

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 30 maj 2010 20:00

Walder - God pointe, antager at du feks tænker på sommerdage hvor der ikke er varme behov men blot skal bruges varmt brugsvand, og systemet her er langsomt da feks 1200 liter vand skal varmes op inden jeg flytter varme mod huset(eller sagt med andre ord gaskedlen starter og køre, selv om solen skinner)...

Men jeg kunne vel indsætte noget 3 vejs ventil der gør at jeg via temp følere enten køre i buffertank eller direkte mod huset. Jeg har en ret stor APV varmeveksler til at ligge, måske jeg skulle tænke den ind i en kreds der hedder solpanel kreds på den ene side og direkte huset på den anden....

Hmm tilbage til tegnebrættet...

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 30 maj 2010 21:04

Tja jeg har forsøgt at styre mig ud af det, via trevejs ventiler og en veksler, samt en række temp følere men har tabt pusten !
Vedhæftede filer
Varme installation_v101.pdf
(38.73 KiB) Downloadet 84 gange

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Walder » 30 maj 2010 22:13

Ikke så tosset endda.
Formålet må være:
Først varme varmvandsbeholderen på. Dette skal styres af en måler i bunden af denne. Når den ønskede værdi er nået lukker trevejsventilen, og sender varmen ind i buffertanken, Denne skal så varme gulvet op, og er der ikke varme i denne, hjælper gasfyret efter behov.
Derfor ser det ud som om der mangler en trevejsventil ved varmtvans beholderen som skal vælge enten denne eller gulvvarmen. Ellers cirkulerer der pludseligt køligere vand ind i denne, når der skiftes til buffertanken.
Det er hvad jeg umiddelbart ser. Der er nok andre der ser bedre end jeg :wink:

Ps. Udluftningen på solsiden skal sidde i toppen - jeg er gået bort fra automatisk udluftning, og bruger alene luftskruer. Skulle anlægget komme i kog, trykkes væsken ud af tryksikringen og ned i en 25l beholder - derved smidder jeg ikke glykolen væk, og jeg kan til enhver tid SE om der har været overtryk.

Walder :oops:


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 31 maj 2010 11:51

Nu er jeg ikke den store tekniker, men det ser da rimeligt ud.

Der skal nok noget lagdeling til i akkutanken, som Walder også antyder, og så skal din retur nok placeres højere, men her må der andre på banen. :)
Jeg faldt over en tråd om bl.a. det emne den anden dag. Prøv at bruge søgefunktionen og søg på "akkumuleringstank" og/eller forfatteren "Ernst Drastrup". Han er lidt af en guru herinde. :wink:

Nå, jow... vi har ingen udlufter i toppen af solkredsen. Der sidder en i pumpestationen. Min vvser sagde, at man ikke bruger de der potter under taget mere.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 31 maj 2010 13:08

Nå, ja... en tommelfingerregel om lagerkapacitet siger 50 - 100 ltr lager/m2 fanger.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 31 maj 2010 20:13

Jeg har fundet denne som jeg vil forsøge at tilpasse lidt - http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/18.pdf


Men på andre sider er jeg også kommet i tvivl om hele konceptet - spørgsmålet er enkelt ! Hvor mange paneler skal man have og hvor meget skal man forvente at kunne hente der fra om vinteren.

Vi skal tænke på at ideen er et alternativ til fast brændsel, så om vinteren skal solen gerne give mig en del varme...?

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Walder » 31 maj 2010 20:46

Tab ikke modet:
Skulle jeg starte forfra, og ikke havde nogen varmekilde overhovedet, ville jeg vælge kombinationen af jordvarme og solvarme - meget sol, samt en mulighed for at komme af med den overskydende varme - evt. returnere denne til jordvarmekredsen, som så kan virke lidt som akkumulator.
Det var det største ønske.
Men nu skal du se på hvad du har, og hvad du kan uden at kaste alt for mange penge ud.
Da du har et gasfyr - af nyere dato - vil den logiske kombination være sol og gas - især hvis du benytter lejligheden til at hygge brænde i en ovn i huset. = Minimalt arbejde - når anlægget er færdigt - det kan passe sig selv.
Du kan også kombineer piller og gas - det vil sige at er varmebehovet for lille og pillerne nærmest kun soder, da slukker du for dem og fyrre alen med gas. - Her kræver det at du hælder piller på
Du kan også kombinerer alle tre dele, men her tror jeg du brænder mange flere penge af end du sparer.

I dit tilfælde er jeg ikke i tvivl - sol og gas.

Jeg kan se du har bliktag.
I dit tilfælde ville jeg skifte de rustne plader ud med nogle ny blanke, købe vaccumrør, da disse så vil kunne hente lidt ekstra energi på reflektionen fra taget (Det er en teori jeg har, men har ikke afprøvet den selv.)

Jeg har selv 120 rør, 1200 akumulator, og skulle det blive for varmt i denne, dumpes overskudsvarme til min pool. Jeg har ikke været over de 50 grader i akumulatoren i år, men det er nok fordi jeg bruger af den til centralvarmen også. Jeg har haft den siden september, så jeg er da lidt spændt på hvad sommeren bringer.

Q-pro har lidt materiale du kan snuse til:
http://q-pro.dk/

Mvh

Walder :oops:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 01 jun 2010 12:35

Nå, så er vi allesammen "nye". Vi fik vores anlæg skudt i gang udgangen af oktober. Og, ja.. det ER meget spændende, hvor meget og hvordan, det gi'r her den første sommer. Men, indtil nu meget lovende set her fra.

LOL... har lige beregnet vores egen lagerkapacitet i ltr/m2: godt 27.... Det er vist godt, vi har et stort betongulv til at smide noget varme efter - ellers sku' vi jo stå under bruseren konstant. sunshine.gif

Coralreef> Jeg er enig med Walder - sådan set - i kombinationen af gas og sol. MEN, du må ikke forvente at kunne "fyre" med sol om vinteren (lavsæsonen), dog kan den på (korte) solskinsdage godt gi' dig et tilskud til opvarmningen ved at forvarme returvandet til gasfyret (afhængigt af returtemperaturen fra din rumvarmekreds, selvfølgelig).

Vores gav i midten af februar på en helt kanon solskinsdag med snedække og 3 grds frost 27 kWh på 6 timer, men varmebehovet var jo noget større.

I marts gav de gode dage tæt på 40 kWh, stadig med refleksion fra snedækket, og pillefyret gik flere dage i pausefyring i op til et par timer over middag, fordi der blev forvarmet af solen.

Her i maj har vi lavet mellem ca. 45 og 50 kWh på de gode dage, og nu er rumvarmebehovet så lavt, at vi fint holder varmen med solens hjælp. (Lige nu nøjes vi så med at få forvarmet brugsvandet og supplere efter med el-patronen, medmindre det rigtigt er sommervejr, og tanken får sit).

Tallene skal tages med et gran salt, da der ikke kan kompenseres for ledningstabet.

Du kan i øvrigt sagtens bruge din "ekstra" varmeveksler til at overføre varmen til lagertanken, og via en trevejs ventil kan du hvis ønsket føde de respektive lag afhængigt af solvandets temperatur. Så du behøver ikke købe en med indbygget spiral. Det er lidt billigere, svjv. (tjek evt. vvfs.dk).

Jeg kan sende dig en privat besked med mit overdrevne regneark, så du kan lure på produktionen - hvis du er interesseret. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar