Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagdeling i lagertank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Lagdeling i lagertank

Indlæg af no100 » 25 maj 2010 01:18

Hej
Lagdeling i lagertank
Jeg har en lagertank på 1500l. der hidtil her været parallelt koblet med fast brændsel kedel / solfanger.

Nu skal den laves om til varmepumpe / solfanger, er det bedst at ligge en 2 m2 spiral i tanken eller skal jeg sætte en 800 l. tank med spiralen i, som så selv cirkulere via 3” rør.

Idéen med den ekstra tang er at få bedre lagdeling i hoved tanken, er der nogle fa jer der har erfaringer eller ideer til at løse dette vil jeg gerne høre fra jer.

M.v.H. Eli :)


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Lagdeling i lagertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 jun 2010 10:01

Hej Eli
Og tak for henvendelsen.

Du kan montere en lodretstående kappevarmetvandsbeholder på gulvet ved siden af din 2000 liter lagertank.
Her kan varmepumpen aflere varmen i kappen.

Kappen opvarmer centralvarmevandet i den indvendige beholder,
v.v.beholderen forbinder du til din store tank med 1" rør (ikke 3").
1" rør er rigeligt til, at der nu opstår selvcirkulation fra v.v.beholderen og op i den store tank.

Det er en meget effekktiv måde, at klare den sag på.
Jeg finder lige et diagram, så du kan se, hvordan, jeg plejer, at gøre det.
Diagram til Lea og Ronnie 7. Okt. 09.doc
(45 KiB) Downloadet 251 gange
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38.5 KiB) Downloadet 185 gange
.

Nu er disse to anlæg godt nok tilkoblet solvarme, men det kan laves på samme måde med jordvarme.
Du kan bare montere en tilsvarende v.v.beholder ved siden af den første, der kan jo sagtens kobles flere v.v.beholdere på i den samme akkumuleringstank.
jord sol Erling sørensen 19.04.08.doc
(42.5 KiB) Downloadet 128 gange
Istedet for at nedgrave 500 meter slanger til jordvarme, kan du godt nøjes med 350 meter, når du lægger en solvarmeslange ned i samme grøft, som vi gjorde ved anlægget til Erling Sørensen.
Så undgår du permafrost.
Overskudsvarmen fra solen om sommeren, skal være med til at hæve jordtemperaturen, derved sparer du også en del strøm til varmepumpen.

I håb om du kan bruge nogle af ideerne
forbliver jeg
med venlig hilsen
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Lagdeling i lagertank

Indlæg af no100 » 01 jun 2010 18:20

Hej Ernst
Tak for svaret, jeg forstår det sådan. En tank til at lade i og en til lager så kan det ikke laves beder.
Jeg har en gammel tank fra et gasfyr som jeg selv vil lave om, 2 st. kobber spiraler 22mm (28mm), 1. solvarme 2. varmepumpe. Min lagertang er en tank fra et vandværk og har 3” studse, men vis det er lige meget laver jeg det i 2” det har jeg fittings til, så kan jeg enligt få brugt dem.
Grunden til de 2 spiraler i samme tank, VP. Kobler selv fra når sol V. køre.
Mit VP. Anlæg er et jeg selv har konstrueret. Det skal køre med energifanger som første prioritet og med jordvarmelager som tilskud. Sådan som jeg har skruet det sammen mener jeg det vil køre bedre en det man køber færdigt, men det ved jeg først til næste år.
Det med at sætte returen af centralvarmen op under fremløbet i bufferen tror jeg er rigtigt. så det skal jeg lige ha lavet på min tank, Tak for den.
M.v.H. Eli


Besvar