Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vvs-grossisten

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: vvs-grossisten

Indlæg af pelle » 19 maj 2010 14:59

Hej
Nej, det kan der være noget om. og som jeg har tegnet den trykeks. er der måske risiko for frostspringning. Bare put glykol på . Så kan man nøjes med at tømme varmtvandsbeholder så det ikke fryser om vinteren. Men, nu kender jeg jo slet ikke de faktiske forhold på stedet. Måske er det med frosten ligemeget. hvis der er lidt varme tændt. Jeg ved det ikke :)

Den anlæg de har på friland fungerer bare med brugsvand ned i fangeren. Men, fangeren er jo lavet af kobberrør. Så gad vide hvor længe den løsning er gangbar. Der er jo nok risiko for tæring. Den har alligevel fungeret fint i fem år.Den tømmer de for vand om vinteren. Om sommeren benyttes den flittigt af selvbyggerne på friland.
solvarme 199.jpg
solvarme 201.jpg
solvarme 200.jpg
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


mikkelfa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 jan 2009 00:52

Re: vvs-grossisten

Indlæg af mikkelfa » 20 maj 2010 09:27

pelle skrev: Den anlæg de har på friland fungerer bare med brugsvand ned i fangeren. Men, fangeren er jo lavet af kobberrør. Så gad vide hvor længe den løsning er gangbar. Der er jo nok risiko for tæring.
Hva...! Læser jeg, at solvarmeanlæg ikke kan tåle at køre med alm brugsvand? - gælder det også for rørfangere fra fx q-pro?

Mvh
Mikkel

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: vvs-grossisten

Indlæg af MortenH » 20 maj 2010 09:29

Jeg tror jeg bliver nød til at købe det sæt hos VVS-Grossisten, det er en forening og folk har det vidst med at blive hurtige sure, så det må ikke være noget der "laves selv" uhauha :)

Men takker for det...

MortenH

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: vvs-grossisten

Indlæg af pelle » 20 maj 2010 10:09

mikkelfa » 20 May 2010, 09:27 skrev: Hva...! Læser jeg, at solvarmeanlæg ikke kan tåle at køre med alm brugsvand? - gælder det også for rørfangere fra fx q-pro?

Mvh
Mikkel
Jo. Solfangerne kan godt tåle alm. vand. Det var mere om en varmtvands beholder kunne tåle det når der er kobber i solfangeren. Se det ved jeg ikke helt. Måske er det ligemeget når fangerne står nederst og det er med selvc.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar