Sol varme eller ikke, vvb lidt langt fra solvarme paneler.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Sol varme eller ikke, vvb lidt langt fra solvarme paneler.

Indlæg af LCB »

hej

Jeg har bestemt mig for at jeg godt kunne tænke mig at få solvarme.
Jeg ved at der nok ikke er det helt store at spare, da jeg har auto. tænd på mit stokerfyr.

Men, vil jeg KUNNE VIA solvarmen få varmt vand i VVB som mit "varme" anlæg er idag, og evt. som det vil blive efter at have fået solvarme, uden at skulle have nye rør gravet ned mellem stald og bolig. prøver at forklare )

bor på nedlagt landbrug, mit fyrrum er i en gammel stald, Der står stokeren samt et fastbrændsels fyr a ældre årgang, som jeg bruger når jeg gider putte en pind i en gang i mellem. ( ingen accu tank. )

ca. 20 meter derfra er stuehuset så, i en skunk ligger vvb.

Hvis jeg skal have solvarme så bliver det på taget af den staldbygning hvor stoker samt fastbrændsel fyr står, da det er stik syd, samt har en rimelig god hældning ( tror ca. 45 grader. )

Men har jeg ret i at problemet vil blive at jeg ikke kan købe et komplet anlæg og smide op, fordi at der følger der jo en eksempel vis 500 liter rustfri NBE solbeholder med, og den kan jeg ikke have i skunken og jo ikke have i fyrrum da jeg så ikke kan få glæde af den til varmt vand. ( manglende ekstra rør. )

Så eneste mulighed jeg evt. har er et anlæg der kører på hele central varme anlæget og som så varmer op på denne måde ?

men hvad så med evt. overskuds varme ?

Mange spørgsmål.. håber nogen kan hjælpe

Har jeg ikke forklaret mig godt nok så spørg endelig.

Mvh

Lars
Mvh

Lcb

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Sol varme eller ikke, vvb lidt langt fra solvarme panele

Indlæg af pille bruger »

Hvorfor skulle du ikke kunne købe et færdigt samlesæt, og så bruge den 500 L tank som akkutank ?
Måske sættte en pumpe på den og når den er varm nok så kan den varme din nuværende vvb op.
Måske du skal have noget automatisk ventil på så du ikke varmer kedlen op en sommerdag !
Noget du kan overveje er hvor gammel er den nuværende vvb,
og hvor lang tid har den igen før den tærer igennem ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Sol varme eller ikke, vvb lidt langt fra solvarme panele

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, en udnyttelse af centralvarmekredsen ligger lige til højrebenet med en (sol)varmeveksler på returen før fyret. Der er selvfølgelig noget ledningstab, men nok ikke så voldsomt, hvis dine rør ellers er okay isoleret. Men, det vil være mest hensigtsmæssigt at "kortslutte" kredsen mellem veksleren og fyret, så du ikke sender solvarmen op til gråspurvene igen. Måske kan der laves noget med en trevejsventil m. motor, så der kun sendes vand til fyret, når det er tændt. Ellers kan det laves med haner (som her hos mig), men så forsvandt automatikken pludselig.

Der skal også tages højde for, at varmen ikke trækkes ud af VVBen om natten, hvis den er med gennemstrømning, f.eks. ved at standse cirkulationspumpen, når der ikke produceres varme. Så sparer du også lidt strøm 8)

Du burde egentlig også lave en mulighed for at lave tilskudsvarme, når der er en periode med dårligt vejr. Vandet SKAL jo være godt 50 grader for at eliminere risikoen for legionellabakterier. Så enten skal fyret slå i gang, hvis VVBen/evt. rumvarme kalder på varme, eller måske en el-patron i VVBen. (Jeg har en vandretliggende kombivandvarmer på 100 L med 400 V el-patron billigt til salg, hvis det er - se salgsforumet :D )

Overskudsvarme kan du nok slippe af med i badeværelset via håndklædetørrer/radiator/gulvvarme. Men, hvis du ikke har noget rumvarmebehov i sommerhalvåret, skal du nok ikke gå amok i solfangerareal. ;-) En form for akkutank var nok ikke af vejen. Vores solvarmebeholder er på 300 L, og den er hurtigt ladet op med 9 m2 effektivt areal. (Har vores første sommer tilgode, før vi kan se, hvor galt det går med overskudsproduktion :roll: )
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar