Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

100 rør og 300L kommentarer/input ønskes.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

100 rør og 300L kommentarer/input ønskes.

Indlæg af fryseren » 13 feb 2010 13:08

Hej alle.

Jeg er ved at kigge omkring efter noget solvarme og det er jo ikke nemt. der er meget at vælge mellem, både af udstyr såvel som hvilket type anlæg. derfor søger jeg en kommentar fra nogle af jeg.

Mit Fokus er lige pt. på en løsningsmodel med et fornuftigt centralvarme tilskud.
Problemstillingen med at der så bliver virkelig meget overskudsvarme om sommeren, gør ikke så meget,
for jeg overvejer at:
1. smide et rør i jorden hele vejen rundt om huset
2. Et tømmeanlæg.
Jeg hælder dog mest til tømmeanlæget, om end god varm jord helevejen rundt ved soklen vil forsinke at der kommer frost tæt ved huset.

Mit centralvarme anlæg er en underlig fætter, men ikke desto mindre så kan jeg få virkelig megen gavn af solfanger varme allerede fra ca. 25-30c :) og ved kun 40c kan solen trække det hele. icon_cheesygrin.gif

Centralvarme anlægets retur til fangerne vil typisk ligge mellem 20 og 25c

Derfor overvejer jeg at få et stort antal kvm på taget, men med en relativt lille beholder 250-300L,
og så benytte en 3-vejs ventil til at lede overskud fra fangerne til centralvarmen


Jeg tænker lige pt at lave anlæget efter et simpel styrings princip med én VVB og én pool (mange styringer kender nemlig dette setup)
Styringen ved "bare ikke" at det er et centralvarme anlæg eller et rør i jorden og ikke en pool, men lad den nu bare tro at det er en pool.
simpel Sommer/vinter styring = endnu en 3-vejs ventil, skal overskudsvarmen i jorden eller i centralvarmen.

Det blivet lidt avanceredet hvis vinter overskudsvarmen overstiger 50c for så er det for varmt til central varmen, her tænker jeg et kredsløb med blandeventil og termostat for at sikre mod for megen varme. Hvis det skulle ske så kan jeg jo sende i jorden eller tømme.


Nok om det, mine umiddelbare problemer/forvirring starter her :shock:

Jeg har fundet nogle interessante rør hos Varmt Vand Fra Solen" = http://www.vvfs.dk dem der hedder P50 Det er rør af U-typen, De har et meget stort areal til lav pris.
og så tænkte jeg; 2 af dem i et øst-sydøst/syd-sydvest setup. så skulle der vist nok kunne komme lidt varme ind. :lol: At de så indeholder 80L vand gør i min verden ikke alverden, der ser ud som om at det rigeligt kompenseres af antallet af rør (samt prisen)


- Der hvor jeg så kom til at hænge grundigt i bremsen :cry: er at de anbefaler et tømmeanlæg eller et trykløst anlæg.

A. Trykløst anlæg, hvad er det?
Er det det samme som et anlæg med åben ekspansion? (nogen der har et diagram forslag?)


B. Tømmeanlæg forstår jeg konceptet i, og så vil det spare mig for at skulle grave et rør i jorden (vi har meget ler)
+ koge problemer er der ingen af, hilket nok er en god fordel med så mange rør på taget og kun 300L.
Men jeg ved ikke rigtigt hvordan det reelt bygges, jeg har plads til en 150L tømmebeholder ved siden af 300L VVB men derfra er jeg så gået kold :x ....(nogen der har et diagram forslag?)


Dertil kommer forskellen i pumpen og den tid pumpen skal køre, med det store antal rør vil der komme et stort sommer overskud så hvis jeg vælger at køre det i jorden skal pumpen køre mange timer om sommeren.
vælger jeg tømmeanlæget skal pumpen være kraftig, men vil ikke køre så ofte, men den bruger mere strøm når den endelig kører.
På årsbasis tror jeg ikke det er den helt store strømmæssige forskel mellem de to løsninger et par KWh eller 10 til højre eller venstre a 2kr, herregud da.


Fremtiden kunne byde på en brændeovn med vand. (men det er nok ikke de første 5-10 år)


Mvh
fryseren


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: 100 rør og 300L kommentarer/input ønskes.

Indlæg af pille bruger » 13 feb 2010 13:19

Spændende projekt du er i gang med der.
Du kunne jo kigge her og se om ikke der var et svar på noget af det du spørger om.
Kig især på deres solfanger styring, den kan det du spørger om.

http://www.scotte.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: 100 rør og 300L kommentarer/input ønskes.

Indlæg af Walder » 14 feb 2010 09:25

Prismæssigt tror jeg et tømmeanlæg er det bedste.
Men hvad med en akkumuleringstank, så du kan gemme den gode varme til dårlige dage?
Det lyder som om at du vil kunne få rigtig meget glæde af dette om vinteren.
Med den udnyttelse du regner med at få, så giv dine fangere en hældning på 79 grader, da solen kun står 11 grader over horisonten når den er lavest. Herved vil du alligevel få rigeligt med varme om sommeren.

Walder

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: 100 rør og 300L kommentarer/input ønskes.

Indlæg af Flemming DJ » 14 feb 2010 22:39

Husk nu, at det kun er ganske få dage, solen står så lavt.

En 60 graders hældning, mener jeg, man snakker om som den bedste set over hele året, når der tænkes rumvarme.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar