Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfangere vs. gråvejr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum

Hvilken temperatur opnår din solfanger i trist gråvejr?

0-10 grd (pladefangere først)
1
5%
10-20 grd
4
19%
20-30 grd
4
19%
30-40 grd
3
14%
40-50 grd
0
Ingen stemmer
50 eller mere
0
Ingen stemmer
0-10 (rørfangere)
1
5%
10-20
2
10%
20-30
3
14%
30-40
1
5%
40-50
2
10%
50-60
0
Ingen stemmer
60-70
0
Ingen stemmer
70-80
0
Ingen stemmer
80 eller mere
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 21

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af andersen2009 » 22 nov 2009 08:48

pelle skrev:Nu begynder det at knibe for øldåserne at følge med rørfangerne. Men, det giver da varme alligevel.Jeg er lige nu igang med at isolere lidt bedre rundt om fangerne. Så som kanter og rør. Mon ikke det kan lægge et par grader til.. :wink:
Billede.jpg
mvh
Pelle

Isolering er absolut ingen dum forretning...

Jeg har hævet min isolering fra 20 mm til 55 mm og det gav faktisk næsten 3 grader varmere vand, målt i forskellen på fremløb og retur :great:
Så på en god dag (sommer) dag har jeg en forskel på op til 46 grader mellem fremløb og retur.

Kenneth


Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af Walder » 22 nov 2009 12:31

andersen2009 skrev: Isolering er absolut ingen dum forretning...

Jeg har hævet min isolering fra 20 mm til 55 mm og det gav faktisk næsten 3 grader varmere vand, målt i forskellen på fremløb og retur :great:
Så på en god dag (sommer) dag har jeg en forskel på op til 46 grader mellem fremløb og retur.

Kenneth
Hvad isolerer du med?
Jeg har ca. 5m rør udvendig, samt 15m rør indvendig i mit udhus/fyrrum.

På en god sommerdag har jeg max 12 graders forskel, men det er vel et spørgsmål om hvor stort flowet er samt hvor meget vand der er i fangerene. Det vil sige at returtemperaturen typisk ligger ca. 10 grader over bunden af tanken
I mine vaccumfangere er der ca. 7l til sammen.
I paneler må der vel være ca. 3 gange så meget hvis ikke mere?

Walder :oops:

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af andersen2009 » 22 nov 2009 13:05

Jeg har først isoleret med det sorte røriso. som er bregnet til solfangere(pisse dyrt) derefter alm isolerings-skåle.
Jeg har så samtidig også 135 vacuum rør til at varme vandet op inden det sendes ind i huset.... måske forskellen ligger dér..?

førhen da jeg "kun" havde 45 vacuumrør havde jeg 15-17 graders forskel mellem retur og fremløb til solfangere.

Hvis du ikke kommer over 12 grader, er der altså noget i vejen.... enig om du har 120 rør, ikk.?

Kenneth.

PS: vores rør-længder er meget ens, så ikke der fejlen ligger.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af Walder » 22 nov 2009 13:41

andersen2009 skrev:Jeg har først isoleret med det sorte røriso. som er bregnet til solfangere(pisse dyrt) derefter alm isolerings-skåle.
Jeg har så samtidig også 135 vacuum rør til at varme vandet op inden det sendes ind i huset.... måske forskellen ligger dér..?

førhen da jeg "kun" havde 45 vacuumrør havde jeg 15-17 graders forskel mellem retur og fremløb til solfangere.

Hvis du ikke kommer over 12 grader, er der altså noget i vejen.... enig om du har 120 rør, ikk.?

Kenneth.

PS: vores rør-længder er meget ens, så ikke der fejlen ligger.
Hej Kenneth.

Jeg kan sagtens komme over de 12 grader.
Jeg kan jo bare vælge at sænke flowet, eller bede styringen om at holde en større difference.
Det prøvede jeg i sommers, og resultatet blev en samlet lavere ydelse, men til gengæld steg temperaturen lidt mere oppe i tanken.
Jeg har valgt at er temperaturforskellen mere end 6 grader på fremløb og retur, da skal pumpen køre med fuld skrue.
Så vidt jeg kan se giver det:
1. en mere jævn stigning i temperatur i hele tanken,
2. en størrede ydelse i længden
3. et lavere strømforbrug på pumpen (jeg havde en forbrugsmåler inde over pumpen, og den brugte faktisk mere strøm, når den kørte med nedsat flow!)

Walder :oops:

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af andersen2009 » 22 nov 2009 14:00

Min pumpe køre først 100% ved en temp. forskel på 20 grader, men hvor meget flow jeg har ved jeg ikke. Jeg har forsøgt at hæve hastigheden på pumpe, men har ikke rigtig kunne konstatere nogen forskel. Jeg har derfor satset efter højest mulig temp på fremløb og mest køling på retur i tanken(da det ikke løber så hurtigt igen tanken).
Hvad der er "rigtigt" eller "forkert" har jeg svært ved at vudere, da jeg ikke har nogle former for måling på flow/KW..... det må blive et juleønske :-)

Kenneth


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af BVMP » 22 nov 2009 21:22

Flemming DJ skrev:BVMP> Jeg ved ikke lige, hvad jeg tænkte på, da jeg spurgte om størrelsen på din tank, for det ku' jeg jo se i din signatur. :roll: Men, det var da noget af en temperatur, du nåede op på i søndags - fjernede anlægget ikke varmen fra fangerne, eller er de bare så effektive? :shock:
Kan det passe, du har Sonnenkraftgrej (ligesom mig)?
Jo det er grej fra Sonnkraft. Hvor længe temp var på 60 grader ved jeg ikke, men det kan tydeligt ses på brændsels forbruget hvorvidt solen har givet tilskud eller ej.
Pumpen står på trin 1 også er det styrringen der bestemmer hvor mange % pumpen skal kører med.
at_the_beach.gif
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af Flemming DJ » 23 nov 2009 13:26

BVMP> Måske jeg sku' overveje at stille pumpen ned på trin 1 (her i vinter) - har lige droslet ned til trin 2 i et forsøg på at få større afkøling af væsken. Den bankede meget mere vand igennem end, jeg tidligere havde aflæst, på trin 3.

Den her tråd har da forresten taget lidt af en drejning - mange emner, vi dækker, efterhånden. :lol:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af Flemming DJ » 25 nov 2009 09:49

BVMP> Nu er pumpen sat på trin 1 med et max. flow på ~5,8 l/m, men jeg har også justeret pumpens minimumshastighed op til 45% for overhovedet at kunne se udslag på flowmåleren ved minimum.

Hvad siger din flowmåler ved max. flow på trin 1, hvis jeg må være så besværlig?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

VAJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 dec 2009 20:10

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af VAJ » 01 dec 2009 20:29

Jeg tror, at effektiviteten ved de forskellige anlæg varierer voldsomt efter kvalitet. En af mine bekendte har et pladeanlæg, som giver væsentlig mindre end naboens tilsvarende af et andet fabrikat.

For mit eget vedkommende, så kan jeg kun udtrykke min skuffelse over min nye 30-rørsmanifold - købt ved VVS-Grossisten i Børkop. På den første solskinsdag i mands minde stod min gamle 20-rørsmanifold fra SOLARMAX (2002) og kogte skyllevandet, så vi måtte hoppe på taget for ikke at blive skoldede. Heatpipe systemet i den nye skod manifold nåede lige at kaste et par graders varme i tanken på en hel time!

Derfor siger jeg nu - klog af skade
Altid huske - aldrig glemme: solfangere skal køre på glykol, når man nærmer sig frostperioder.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solfangere vs. gråvejr?

Indlæg af BVMP » 01 dec 2009 23:36

Flemming DJ skrev:BVMP> Nu er pumpen sat på trin 1 med et max. flow på ~5,8 l/m, men jeg har også justeret pumpens minimumshastighed op til 45% for overhovedet at kunne se udslag på flowmåleren ved minimum.

Hvad siger din flowmåler ved max. flow på trin 1, hvis jeg må være så besværlig?
Jeg skal kigge; der skal være sol. Så måske i morgen. I dag var der fint sol, men var ikke hjemme.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Besvar