Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
leifs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 okt 2009 14:57
Mit fyr: Tasso keder og Riello fyr
Areal: 130
Brændsel: Olie + brænde
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 1500l + brænde
Geografisk sted: 4560 Vig

Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af leifs » 06 okt 2009 15:39

Hej er ny her på forumet, men ser der er mange kvalificerede brugere her :-)
Derfor har jeg lige et par spøgsmål vedr. emnet.
Jeg har for et par år siden installeret solvarme til varmt vand og tilkoblet til mit oliefyret centralvarme. Det er meget enkelt efter anvisning fra ham jeg købte solvarmen fra. Enligt vedhæftede tegning1,pumpes varme fra fyret gennem varmtvandstank og videre ud i centralvarmen hvis shunten ikke er lukket. Cirkulationspumpen styres gennem 2 stikkontakter, en for vinter når fyret er tændt og en for sommer som tændes af solvarmestyringen.
Solvarmen fungerer glimrende og det varme vand bliver aldrig over 60 gr. og overskudsvarme går til centralvarmen , bl.a. gulvvarme i badeværelse. Men om vinteren eller når fyret er tændt kan jeg ikke holde konstant temp på det varme vand fordi varmen trækkes ud i intervallerne når fyret stopper. Jeg kan heller ikke styre/sænke fremløbstepeturen i centralvarmen. hvilket jeg gerne vil kunne. bl.a. for natsænkning.
Jeg har derfor lavet tegning 2. Spørgsmålet er om det så vil virke. Begge 3vejs ventiler er åbne når de er strømløse. En ekstra termostatkontakt i varmtvandsbeholder for strøm sammen med oliefyr og ved 60 gr. aktiveres ventil 1 så varmen går til radiatorer. Med slukket oliefyr vil solvarmestyringen aktivere ventil 2 som så danner cirkulations til radiatorer. Cirkulationspumpen skal stadig flyttes for sommer/vinter brug, men det er OK.
Spørsmål, vil shuntventilen virke til sænkning af fremløb, eller må jeg montere en kontraventil mellem shunt og fremløb ?
Vedhæftede filer
tegning2.jpg
Tegning2
Tegning1.jpg
Tegning1


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 okt 2009 10:43

Du kan også koble det sammen som mange gør efter føjgende diagram.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

leifs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 okt 2009 14:57
Mit fyr: Tasso keder og Riello fyr
Areal: 130
Brændsel: Olie + brænde
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 1500l + brænde
Geografisk sted: 4560 Vig

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af leifs » 11 okt 2009 11:48

Hej Ernst

Tak for svar og tegning, men jeg må tilstå at jeg kan ikke følge med i tegningen, så jeg vil gerne be om en meget længere forklaring :-).

Mvh Leif

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 okt 2009 16:45

Hej Lejf
Jeg synes det er meget "bøvlet", at du skal flytte pumpen, hvergang årstiderne skifter.
Hvis vi prøver, at gå gennem diagrammet, som jeg vedhæftede, så starter vi med solvarmen. Det er tegnet med grønne streger, som betyder, at der er frostvæske i disse rør.
"Fremløbet" er fuldt optrukken, - Returen er perforerede streger.
Fremløbet kommer hjem fra fangerne og går ind i spiralen, der sidder i bunden af combitanken. Her afgiver den varmen fra solen til det omkringliggende vandværksvand, som tit er helt nede på omkring 8 grader c.
Og returen kører ud til solfangerne igen.
Så er dette kredsløb sluttet. Det styres af en differenttermostat, som også i dit tilfælde kører godt nok.

Bliver dette vandværksvand nu ikke varmt nok, (når der er forlidt sol), så starter du oliefyret.
Når der går strøm til DTOen, som sidder i toppen af Kedlen, så åbner den samtidigt for motorventilen, der sidder nede på centralvarmens retur lige under kedlen. Tegnet med stiplede mørkebrune streger. Og samtidigt åbner trevejsventilens port B, så pumpen kan rykke det varme kedelvand ind gennem port B. og trykke det videre op gennen topspiralen i combitanken. Det sker gennem den fuldt optrukne lysebrune streg. Nu får du opvarmet toppen af combitanken, så du kan få et varmt bad. Bunden af combitanken forbliver foreløbig lige så kold, som kold vandværksvand nu engang er.
Det opvarmede centralvarmevand kan nu køre videre ind til radiatorene eller gulvvarmen, alt efter hvilken termostater du nu åbner.
Centralvarmevandet afkøles i radiatorene og kører hjem til bunden af kedlen igen.
Det er også et kredsløb for sig selv, og er nu sluttet.

På et tidspunkt skinner solen igen, - combitanken opvarmes, du slukker olifyret, - motorventil under kedlen lukker.
Når du slukker olifyret, så åbner port A og port B lukker i trevejsventilen.
Pumpen rykker centralvarmevand op gennen trevejsventilens port A og C. og trykker returvandet gennem topspiralen, nu bliver det til varm fremløb, og kører videre ud til radiatorene.
Når pumpen kører, så opstår der et lille overtryk på fremløbsledningen, der også går ned til shunten, som blander varm fremløbsvand i returen, så kedlen tilføres noget godt varmt vand, for at undgå unødig tæring i kedlen.

Skulle du alligevel ikke forstå, hvordan det virker, så må jeg melde pas.
Nu synes jeg, jeg har skåret det ud i pap.

Men selvfølgelig er du altid velkommen til at spørge igen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

leifs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 okt 2009 14:57
Mit fyr: Tasso keder og Riello fyr
Areal: 130
Brændsel: Olie + brænde
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 1500l + brænde
Geografisk sted: 4560 Vig

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af leifs » 12 okt 2009 11:49

Hej Ernst

Tak for svar og lang forklaring og tak for din interesse.
Jeg forstår det meste. alt om solvarme og tændt fyr,men som jeg ser det så lider dit anlæg af noget af det samme som mit nuværende, nemlig varierende temp på det varme vand, som vil følge kedeltemp. Det kan godt være at drøvelventilen formindsker lidt på virkningen. Hvad styrer din cirkulationspumpe ? skal den køre hele tiden ?
Jeg er godt tilfreds med at skulle flytte et stik til pumpen samtidig som jeg slukker fyret, så køre pumpen nemlig kun når der blir for megen solvarme. Optimalt havde det selvfølgelig været at solvarmestyringen også kunne styre pumpen med drift af fyr.

Nå men i stedet for at jeg skal kommentere din tegning, så havde jeg hellere set at du/nogen havde kommenteret min tegning 2, som er den jeg agter at ændre mit anlæg til for at opnå mere konstant temp på det varme vand samt mulighed for at sænke fremløbstemp. alt sammen når fyret er tændt. Jeg har ingen problemer når fyret er slukket.
Kan måske tilføje at mine solfangere har lidt lav virkningsgrad da de ligger med en lidt lav helning ca. 30 gr. Derfor er det kun relativt få dage om året at der er for megen varme fra solen. Jeg har ikke set højere end 76 gr. ,men jeg er da også bortrejst mange dag om sommeren :-).

Mvh Leif


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 okt 2009 21:40

Hej Lejf
Og tak for tilbagemelding.
Hvis temperaturen på det varme vand svinger formeget, så tror jeg ikke din DTO kedeltermostat fungerer ret godt.
Normalt må temperaturen på kedlen ikke svinge mere end 5 - 6 grader, og det samme vil det varme vand også gøre. Din DTO kan indstilles til at have en mindre differens, måske kan det hjælpe lidt.??

Jeg ved, der er kommet mange nye typer styringer frem, men jeg har ikke sat mig rigtig ind i, hvordan de virker.
Det vil jeg overlade til din elektrikker, eller hvor du nu handler.

Hvis du siger til din forhandler, at du vil gerne have dit anlæg til at køre sådan og sådan, så er jeg næsten sikker på, at vedkommende kan finde frem til en fornuftig løsning.
Måske skal du have en af de nye Alpha pumper, som selv varierer flowet i anlægget efter hvormeget der er brug for.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Re: Varmtvandsbeholder som varmeveskler

Indlæg af Wowjoey » 05 maj 2012 06:54

Hej.

Det er en gammel tråd, men jeg har alligevel et spørgsmål.
Ernst Drastrup » 11 Oct 2009, 16:45 skrev: Og samtidigt åbner trevejsventilens port B, så pumpen kan rykke det varme kedelvand ind gennem port B. og trykke det videre op gennen topspiralen i combitanken. Det sker gennem den fuldt optrukne lysebrune streg. Nu får du opvarmet toppen af combitanken, så du kan få et varmt bad. Bunden af combitanken forbliver foreløbig lige så kold, som kold vandværksvand nu engang er.
Giver det varmt vand nok? I givet fald, hvor meget?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts


Besvar