Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfanger af gamle radiatorer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af bamse » 28 sep 2009 09:51

Jeg har et halmloft med masser m2 sort eternittag som bliver meget meget varm på bagsiden om sommeren. I sidste uge ved en udetemp. 15 gr. målte jeg 30 gr. på bagsiden af tagpladerne. Min skøre ide er så om jeg skulle forsøge mig med at montere nogle store radiatorer på bagsiden af tagpladerne og isolere dem på undersiden (radiatorer fordi jeg har en del liggende) Er der nogen der har lavet et lignende forsøg som måske ved at det er helt håbløst og spild af tid ? Jeg syntes det kunne være et sjovt projekt, ikke mindst fordi jeg har de fleste dele liggende (incl. styring) Det er ikke sikkert det er nok til at lave brugsvand om sommeren, men om ikke andet så holde gulvvarmen i live til prisen på strømmen til at flytte vandet.
Med venlig hilsen
Jes


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af pille bruger » 28 sep 2009 10:14

Ideen er god nok, (og så kommer der et men)
At tagpladerne bliver varme er ikke ensbetydende med at den varme kan overføres til en
varme optager på undersiden af taget.
Jeg tror at det bliver spildt arbejde at overføre det til et vand båret anlæg, men hvad med et til luft ?
Hvis du har mod på det vil den bedste genbrug af dine radiatorer være at bygge dem ind i kasser,
og så lægge dem op på ydersiden af taget. Op i solen. 8)
Men det er måske ikke en mulighed for dig ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af andersen2009 » 28 sep 2009 10:52

Jeg har før set én der havde sat gennemsigtige plader på en del af sit tag og så nogle sort malede (tynde) radiatore på bagsiden.... naturligvis med isolering på bagsiden.!

Måske det var en mulighed..?

VH
Kenneth

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af pelle » 29 sep 2009 23:29

Hej
Det med at hænge radiatorer under et varmt tag, giver godtnok ikke ret meget varme. Næsten lig nul.
Læg i stedet radiatorene i nogle isolerede kasser med dæklag af glas eller polycarbonat oppe på taget. Så modtager de varme.
Ideen med at lægge dem under taget med lysplader er også rigtig god.
Men, husk at de eternit lysplader skal være af polycarbonat. Da de alm. PVC ikke kan holde til varmen.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af bamse » 30 sep 2009 06:13

Tak for svar, det med at ligge dem under lyspladerne lyder som en god ide. Jeg har masser af lysplader i taget i forvejen (i god stand og rimelig klare) mod syd, det lyder som et eksperiment jeg skal i gang med.
Mvh. Jes
Med venlig hilsen
Jes


Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af Sol-eco » 30 sep 2009 10:44

Hej

Med hensyn til selvbyg af anlæg, så har jeg her på forum læst mange gode ideer og svar fra engagerede mennesker. Noget af tiden synes jeg dog at man somme tider i sin iver for at spare så mange penge som muligt og få så billigt et anlæg som muligt overser et par detaljer, med hensyn til et solfangeranlæg.

Prisen på et solfangeranlæg består jo af dels en pris for selve solfangeren og dels af en pris for resten af anlægget, tank, veksler, styring , rørføring o.s.v.

Der hvor folk oftest fokuserer på at spare penge er på indkøbet af selve solfangeren, men man overser i den forbindelse at solfangeren kun udgør 1/3- 1/2 delen af den totale pris for anlægget.

Uanset hvor godt man så laver sin solfanger, så vil den næppe komme til at have samme virkningsgrad som en fabrikslavet. Jeg mener derfor at selve solfangeren er det forkerte sted at spare.

Istedet bør man se på om man kan spare på de andre komponenter. En fingerfærdig GDS'er kan foreksempel sagtens lave en akkumuleringstank der fungerer fuldt ud lige så godt som en ny fabriksfremstillet. Der er også en del penge sparet ved for eksembel at lave rørstrækningen i alm. sort jern og isolere med rockwool, i forhold til at benytte kobberrør og færdige rørskåle. Endelig så ligger der jo en stor besparelse i at montere hele den del af systemet man selv lovligt kan gøre.

At spare penge på at lave sin egen solfanger og så stadig bruge mange penge på resten af systemet svarer efter min mening til at købe en dyr Mercedes, men for at få råd til den, så får man den uden motor og monterer derefter en motor fra en Fiat 500. Man får en flot bil, billigt, men præstationerne bliver aldrig helt tilfredsstillende.

Det kan måske lyde som et surt opstød fra en forhandler der mister noget af sin omsætning når folk selv laver sit system.
Det er ikke det der er tanken, meningen er mere at opfordre til at kigge kritisk på hvor/hvor mange penge man sparer ved selv at lave noget og holde det op imod det resultat man får ud af sine anstrengelser.

mvh.

Bjarne
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 sep 2009 10:57

Hej Bamse
Det har været forsøgt at lægge radiatorer op under et sort glasseret tegltag, som blev meget varm, når solen bagte på det, men den mindste vind der var, blev taget ikke varm på undersiden, så radiatorene blev pillet ned igen.
Så lavede han nogle kasser med fast bund, - isolerede med ca. 50 mm. og lagde radiatorene på isoleringen.
Her efter lagde han kasserne uden på taget.
Nu virkede det godt selv i blæsevejr.

Lav det sådan, at du opnår en afstand på 22 mm. fra overkant af absorber op til underkant af dæklaget.
Det er noget, jeg har lavet mange forsøg med. Og fundet frem til afstanden på 22 mm.
Jeg prøver om jeg kan vedhæfte en snittegning af sådan en kasse.
05-18-07  Tvæærsnit af solfanger af dåser.JPG

Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af ulthi » 16 dec 2015 12:48

Hvilken model ville I foretrække, hvis den skal indbygges i en isoleret kasse m glasfront? At bygge en sådan solfanger af kobberrør og dåser, som på Ernsts tegning, eller af en brugt enkeltpladeradiator?
Hvilken vil være mest effektiv?
Hvilken model vil være billigst at opbygge fra bunden?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af pelle » 17 dec 2015 09:07

ulthi skrev:Hvilken model ville I foretrække, hvis den skal indbygges i en isoleret kasse m glasfront? At bygge en sådan solfanger af kobberrør og dåser, som på Ernsts tegning, eller af en brugt enkeltpladeradiator?
Hvilken vil være mest effektiv?
Hvilken model vil være billigst at opbygge fra bunden?
Absolut med kobberrør og aludåser. Kobber og alu har en langt højere varmeledning end jern. Der vil også kun være ca en halv liter væske pr. m2 solfang D.v.s solfangerens væske kommer hurtigere op i temp. Det har jo noget at sige hvis solen lige titter frem bag en sky og hurtigt forsvinder igen. Så, når radiatorerne slet ikke at komme nok op i temp og anlægget når ikke at starte op.

Har du gl. radiatorer stående vil det naturligvis være det billigste og det nemmeste at benytte. Så, må du jo lave arealet noget større i forhold til alu og kobberrør. Solen giver 960 watt pr m2 pr time. Så, større areal, større dækning . Du skal nok regne med 35-40 liter vandlager pr m2 radiator. Hvor du kan sige 50-60 liter vandlager hvis du bruger Kobber og dåser.. :)

Men,,, Vacum rør er ved at være meget nede i pris efterhånden. Der er vandlageret på 10-15 liter pr. rør og de vil være bedre over hele året. Som en skriver højere oppe, var det nok værd at købe noget færdigt til at lægge på taget.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solfanger af gamle radiatorer

Indlæg af ulthi » 17 dec 2015 12:01

Tak for svar pelle
Jeg skal bruge det til en udebruser , så sæsonen er begrænset til apr-okt ca og budgettet er begrænset til at det mest er for sjov og for at lære noget om solvarme.


Besvar