Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opvarmning af skur

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 27 sep 2009 23:33

Hejsa, jeg har den seneste tid leget lidt med en luftsolfanger til mit skur, ca 23m2 og det lader til at virke efter planen, men der kommer jo intet varme om natten med sådan et system, syntes det er lidt svært at finde noget der kan "holde" på varmen, hvilket nok bliver helt umuligt med sådan et system, så jeg overvejer at opsætte en fanger mere, som skal kobles på en radiator, men jeg har ikke rigtig kunne finde noget her på forumet som omhandler så lille et rumvarme system, jeg havde lidt håbet på jeg kunne benytte den model der er beskrevet nedeunder (tak til Ernst for alle de fine diagrammer), ville det evt være muligt at bruge en 50-60L olietønde, og så pumpe det varme vand ned i en radiator? eller er jeg helt gal på den :) er som sagt helt grøn på dette område, selve fangeren burde være til at lave med alle de fine ting her ellers ligger.. Men hvordan det hele det så forbindes, det forstår jeg hat og briller af...

viewtopic.php?f=121&t=3204&start=0&hili ... jemmelavet

Mvh Morten.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Ollii » 28 sep 2009 00:34

En gammel varmtvandsbeholder ville nok være sagen.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 11:19

Ollii skrev:En gammel varmtvandsbeholder ville nok være sagen.
ja de fåes jo sikkert nok til billige penge, men jeg er som sagt helt på bar bund hvad ang solanlæg med vand, så jeg er meget i tvivl ang stort set alt :) SKAL min fanger stå på skrå? den fanger der er lavet på friland står jo op af væggen, hvor svært ville det være at koble en radiator på sådan et system, og hvilke dele bør jeg kigge efter, det var også for at lære lidt jeg ville lave dette lille projekt.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af andersen2009 » 28 sep 2009 11:27

MortenH: hvor kommer du fra..??

Jeg har en VVB beholder du gerne må få, mod at du hjælper med at få den ned fra loftet..!!
Din fanger kan sagtens stå op ad en væg, den yder ikke så meget om sommren, hvor solen står på himlen, men omvendt yder den fornuftig i de 3 andre årstider.!

Du skal bruge en pumpe-station og en styring, samt nogle rør til at forbinde det hele sammen med.!!

VH
Kenneth

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 11:48

andersen2009: Jeg er fra Odense, men systemet skal køre på nordlangeland (Lohals), det var måske et tilbud der bør overvejes, hvor stor er den beholder? Et hurtigt kig rundt på nettet siger mig sådan en pumpestation ikke er helt billig, for slet ikke at tale om styring, jeg havde lidt håbet på jeg kunne sende det varme vand rundt med en 12V pumpe, der køre allerede et solcelleanlæg på det skur. Og så var hele idè jo at det skulle laves så billigt som muligt :)

Mvh Morten


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af andersen2009 » 28 sep 2009 12:00

styringen skal "bare" være differens-styring og behøver ikke at være fancy til dit lille forsøg.! har set sådan én til 300 kr brugt DBA.dk
Tanken står lige midt i mellem Odense og Lohals... ihvertfald fugleflugt :-) Det er i Hesselager mellem Nyborg og Svendborg, ca en 30 min fra Odense.!
Du kan evt komme forbi og se mit anlæg og vudere om det er noget du selv kan skrue sammen uden de store problemer.!

VH
Kenneth

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 12:14

andersen2009 : Det lyder som en god plan, hvor stor var den beholder? Grunden til jeg ville have min solfanger nede ved jorden var for at få selvcirkulation på vandet, og så er det vel kun imellem radiator og beholder der skal en pumpe på? (gætter mig bare frem) Jeg skal måske den vej næste weekend.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af andersen2009 » 28 sep 2009 12:22

hvis du kan få beholder højere op en solfangere, burde det kunne selv-cirkulere...

Du er velkommen til at kigge forbi.!

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 13:43

Det kommer igen meget an på hvor stor den beholder den er, nu er det ikke det største skur i verden jo, men kan du ikke smide mig en privat besked med din adresse og tlf..

Mvh Morten..

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Garmin » 28 sep 2009 14:55

Hvis beholderen ikke isoleres (over det hele) kan den vel også fungere som radiator. Beholderen højere end solfangeren, så er der ingen brug for en pumpe. Se evt
http://www.vvfs.dk/suncatcher.htm
Bare med beholderen indendørs.

/G


Besvar