Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opvarmning af skur

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 15:12

Så i bund og grund ville jeg bare kunne have en radiator med større volume end solfanger til at hænge højere inde i skuret, og på den måde stadig holde lidt på varmen? grunden til jeg ville bruge en beholder som er isoleret var jo for at være sikker på den kunne klare sig uden sol i en vis periode..


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af pelle » 28 sep 2009 16:35

Hej. Her er et måde som vil virke. Glemte lige at skrive at den lille potte allerøvers er den åbne eks. beh.

Det er den billigste anlæg der kan laves. Du kan også lægge kappebeholder ned. men så ødelægges lagdeling lidt.

Men som det er tegnet kan det laves i en lav bygning.

selvc. anlæg med radiator.JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 28 sep 2009 18:39

Tak Pelle, det ser fint ud, men dælme ikke billigt hvis jeg skal ud og hitte sådan en kappebeholder, så er det ligefør jeg kan klare mig med den luftsolfanger og en varmeblæser til når kassen ikke er varm nok.. Jeg har også lidt svært ved at se hvad der er kold/varm på det anlæg, det skal lige siges jeg har ikke vand i det skur, så det skal køre i sit eget lukket system, og så må jeg erkende jeg intet forstand har på alt det her, eller vvs for den sags skyld, men man skla jo starte et sted..

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af andersen2009 » 28 sep 2009 19:06

Morten... jeg har sendt pb, du ringer bare.!!

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Garmin » 29 sep 2009 07:36

Jeg skriver "Hvis beholderen ikke isoleres (over det hele) "
Brug en "stor" beholder", olietønde el lignende. Den vil kunne holde varmen længe, og vil sjældent blive for varm. Isoleringen skal så bare have "hul" så den afgiver tilstrækkeligt varme til rummet. Meget simpelt, men det var vel også meningen ?


MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 29 sep 2009 09:43

Garmin : Det er helt sikkert min plan at lave det så simpelt som muligt, men vil også gerne lære lidt på samme tid, og lave det så tæt på et "normalt" centralvarme system som muligt, jeg går bare og leger med alle de her nye sjove ting, og håber lidt på jeg med tiden kan udbygge det til selve sommerhuset, så kan ungerne få lidt større julegaver :)

Det skal dog lige siges der ikke er trukket vand til det skur.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af pelle » 29 sep 2009 16:17

Billede 005.jpg
Hej

Kappebeholdere fåes brugte. (Det er sådan nogle på billedet) Der ligger en hav af dem ude ved produkthandlere. Den koster typisk en 400-500 kr.

Ved ikke om jeg forstår dig ret. Du skriver det skal være selvc. Så må der ikke benyttes en beholder med spiral.
Ellers skal spiralen være i toppen , men så skal der pumpe til radiator

Ok. jeg prøver at tegne igen. Pilene viser strømretning. Da det er selvc. går varmen altid op og det kolde går ned.
Nu er det tegnet med en olietønde og en veksler (en gl. golfradiator.) Så kan du have frostvæske i solfangere. Så kan lavkonvekter radiatoren overtage fra luftsolfanger om aftenen.

Hvis du kan svejse kan det laves rigtigt billigt.
Mvh
Pelle

selvc. anlæg med radiator.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 29 sep 2009 21:48

Hej Pelle, det er præcis sådan der jeg havde tænkt mig, mange mange tak, svejse bliver ikke det store problem, der står en CO2 der hvor det hele skal laves, og der ligger da også en olietønde eller 4 ude på gårdspladsen, men jeg har lige et par spørgsmål mere.

1. Kan jeg gå ned i størrelse på olietønde? jeg tror det kommer til at knibe lidt med en stor tønde i det skur. (eller ville de penge til en kappebeholder være det hele værd)

2. Hvor stor ekspansionsbeholder ville jeg skulle benytte (og hvorfor er der 2)

3. Forstår jeg dig ret hvis jeg siger det er en bilkøler? du vil ha jeg skal bruge i den olietønde? :) (den ruster da?)

Mvh Morten

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af pelle » 29 sep 2009 22:07

MortenH skrev:Hej Pelle, det er præcis sådan der jeg havde tænkt mig, mange mange tak, svejse bliver ikke det store problem, der står en CO2 der hvor det hele skal laves, og der ligger da også en olietønde eller 4 ude på gårdspladsen, men jeg har lige et par spørgsmål mere.

1. Kan jeg gå ned i størrelse på olietønde? jeg tror det kommer til at knibe lidt med en stor tønde i det skur. (eller ville de penge til en kappebeholder være det hele værd)

2. Hvor stor ekspansionsbeholder ville jeg skulle benytte (og hvorfor er der 2)

3. Forstår jeg dig ret hvis jeg siger det er en bilkøler? du vil ha jeg skal bruge i den olietønde? :) (den ruster da?)

Mvh Morten

Hej
1. Joh. Du kan godt gå ned i olietønde. Man siger jo mellem 60 og 80 liter pr. m2 solfang. (som jeg syntes du skal stille på 60 gr. fra vandret) en kappebeholder er rigtig god og stærk og du kan spare den radiator i olietanken.

2. Eks. beh. er til væskers udvidelse. Hvis du bennytter diagrammet, skal der være en til udvidelse af det vand der er i tønden og radiator. lad os sige der er 210 liter ialt, skal eks. beh. kunne indeholde 4 procent af det. Den anden beholder er til solvarmen. Den behøver kun at kunne rumme et par liter.

3. Nå nej... En golfradiator er en af de her gl. ribbe radiatorer . Og nej. den vil ikke ruste da det vand i olietønden i princippet er det samme som centralvarmevand. Når det har været varmet godt op forsvinder iltet.

Jeg lægger lige et billede af sådan en radiator. men ellers kan du også bruge rio radiatorer. det er ligemeget. Når bare overfladen på radiatoren er 20 procent af solfangerarealet. Men arealet på radiatoren må selvf. gerne være større.
Billede 001.jpg
Nå. jeg kommer bare med lidt input og inspiration.

Men , måske kan du bruge noget af det. Jeg var med til at bygge det solvarmeanlæg på friland. Så har da rodet lidt med det. :)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 29 sep 2009 22:38

Hej Pelle. input og inspiration kan du ikke komme med for meget af :P Jeg har fuldt en smule med i de forskelige anlæg der er blevet lavet herinde, og må sige jeg er ret imponeret over hvad folk de kan..

1. Det lyder fint, den solfangerkasse jeg har er ikke voldsom stor, vil skyde på der er ca 1m2. Men den giver dælme meget varm luft. så den 60L tønde jeg har burde jo være ganske fin til det her lille test-projekt

2. Okay det gav klarhed for meget tak.

3. Heh, godt nok så, blev lige forvirret, og det viser hvor meget jeg rent faktisk ved om dette emne, og så tror jeg faktisk jeg har de flrste dele selv, sådan en radiator har jeg set et par stykker af på det gamle loft i laden.

Den radiator jeg smider ind i tønden, er det ligemeget om den rør ved sider/bund eller skal den sættes fast på nogle rør så vandet kan sive frint rundt om den (det er vel det der giver den bedste effekt)


Mvh Morten


Besvar