Solfangere af øldåser

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Solfangere af øldåser

Indlæg af pelle »

Hej.
Hvem var det, der havde fundet frem til noget meget billigt dæklag til solfangere. - Plastplade eller vinyl.
Noget med 18 kr. pr. m2. Det var vist ikke polycarbonat.
Jeg mener, der er skrevet lidt om det forleden dag, men nu kan jeg ikke finde frem til ham.

Til den pris kan man jo nemt lægge to lag på, hvis man synes et enkelt lag isolerer for dårligt.[/quote]

Hej
Det kan godt være det var mig. :wink:

Det 2 lag polycarbonat er temmeligt dyrt. 2 lag glas er temmeligt tungt hvis det skal op på taget.

Hvis man så lavede nogle strimler trapez som mellemrum og støtte og satte dem fast på glas med et par klatter silicone og ligeledes bag på trapez pladen, så har man et billigt termodæklag som ikke er så tungt.
Pladen skulle så bare skrues i kanterne. Så der er ingen lægter der går ind og skygger for solen. Glasset er fastgjort i fals med liste.

De trapez plader er ligeså lystransparente som glas. Det holder til 60 grader( så varmt bliver det yderste lag ikke) kortvarigt 90 grader. Og så er de ikke dyrere end at man kan skfte dem ud efter 10 år. De er lavet af PVC.
Billede 008.jpg
Billede 010.jpg
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar