Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
jensras
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Nyt anlæg

Indlæg af jensras » 14 aug 2009 18:00

Hej derude.
Jeg har før haft en føler ude ang. et nyt solvarmeanlæg.
Nu har jeg besluttet mig for et tømmeanlæg, så man i princippet kan have så mange fangere man har lyst til uden det koger.

Mit problem er at fyrrummet (piller) er i en bygning (maskinhus med sydvendt tag)hvor jeg har 20 meter fjernvarmerør til fyrrummet i det gamle stuehus hvor vores varmtvandsbeholder (110 liter)er. Og derfra yderlige 18 meter fjernvarmerør til nogle ferieboliger vi har hvor der er en 100 liters varmtvandsbeholder.

Så spørgsmålet er: Da jeg skal bruge centralvarmen som medie til mine varmtvandsbeholdere gælder det så ikke om at have så LILLE beholder som muligt, (evt en veksler) for hurtigt at få lukket noget varme ud i anlægget ? ? ?

Mvh Jens


Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Nyt anlæg

Indlæg af Sol-eco » 14 aug 2009 21:39

Hej Jens

Du kan godt lave dit anlæg som du planlægger, endda uden at du investerer i en ekstra beholder, det medfører bare en ringere total virkningsgrad for solfangeren, men det kan måske vise sig at det ikke betyder det store i dit tilfælde idet at du kan spare lidt på ikke at investere i en beholder.

Hvis du kobler dit anlæg til centralvarmen via en varmeveksler kan dette gøres via en veksler som er koblet på returen eller på frem.

Hvis du kobler på returen og denne går gennem din keddel så skal du være opmærksom på at kedlen virker som en omvendt radiator når den ikke "kører" derved køler den en del af varmen fra solfangeren væk, hvilket resulterer i dårligere virkningsgrad for solfangeren.

Hvis solfangeren kobles på frem så vil du ikke få kølet noget væk i kedlen når den ikke kører, men når kedlen kører vil "frem til gengæld være så varm at solfangeren i lange perioder ikke vil producere vand der er så varmt at det kan anvendes og dermed mindskes den totale virkningsgrad også.

Samtidig skal du være opmærksom på at det er en nødvendighed at din cirkulationspumpe på centralvarmen kører samtidig med solfangerpumpen, idet solfangeren ellers ikke kan komme af med varmen.

Specielt om sommeren hvor der ikke er behov for rumvarme vil det give et øget tab af varme i hele dit rørsystem, samt koste lidt ekstra strøm til cirkulationspumpen som ellers kunnne stå stille.

Et setup uden en beholder hvor solfangeren kan aflevere sin varme direkte vil altså under alle omstændigheder reducere virkningsgraden på solfangeren, til gengæld vil anlægsomkostningen være mindre, den mindre anlægsomkostning kan sagtens vise sig at opveje den dårligere effektivitet, evt. kan de sparede penge jo anvendes til noget mere solfanger areal.

Normalt anbefaler jeg dog at investere i en dedikeret solvarmebeholder, idet jeg har erfaring for at folk normalt synes dette virker bedst og giver den bedste virkning af solfangeren.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

jensras
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Re: Nyt anlæg

Indlæg af jensras » 15 aug 2009 11:43

Hej Bjarne.
Er det så ikke "bare" at købe en 200 Liter Solvarmebeholder som følger med de fleste anlæg ?

Mvh Jens

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Nyt anlæg

Indlæg af Sol-eco » 16 aug 2009 21:47

Hej Jens

Jo, det var pointen med mit indlæg. Man får et anlæg der fungerer bedre hvis man har en dedikeret brugsvandsbeholder, men det koster jo noget ekstra. Mange ønsker at klemme prisen på anlægget så langt ned som muligt, men glemmer i den forbindelse at glæden ved at have sparet en investering sjældent varer så længe som ærgelsen over at have investeret i noget der ikke virker helt så godt som forventet.

Du skal være opmærksom på at den styring du får med dit anlæg også kan klare at håndtere 2 forskellige beholdere.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk


Besvar