Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Muele » 22 jul 2009 13:51

Hej folkens.

Hvilken lagdeling skal jeg forvente i min akkutank her om sommeren, hvor det kun er solvarmen der kører?

Som nogen måske husker, så har jeg konstrueret tanken uden spiral, men pumper det opvarmede vand direkte ind i tanken oppe ved toppen. Returen til solvarmen tager jeg ud nede i bunden af tanken. Der burde ikke opstå noget uønsket omrøring pga opstigende varmt vand.

Det, jeg i praksis observerer er at der er 8-12 grader forskel på top og bund af tanken. Både under opvarmning af tanken, da jeg satte solvarmen i drift (hele tanken startede ud med at være ca 17 grader) uden at der var andre varmekilder/aftagere igang. Og efter at den er oppe i temperatur (50-65 g i toppen afhængigt af vejr og forbrug) og vvb er sat i drift. Den ligger med de samme 8-12 grader i forskel.
Jeg havde forventet en større forskel. Jeg tror hellere jeg ville have 200 liter 70 g vand end 1200 liter 45-60 grader varmt vand.
Det er nu ikke det store problem, for temperaturen er høj nok til vores behov. Men når pillefyret kommer igang senere, begynder varmetabet pga den større flade der afgiver varmen jo at koste penge. Omvendt afgiver fyret en højere temperatur, så lagdelingen kunne blive bedre.

Spørgsmålet er: er de ca 10 graders forskel tilfredsstillende? (tillægsspørgsmål: kan jeg forvente bedre lagdeling til vinter når pillefyret næsten alene står for opvarmningen?)

Mvh Mogens


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 jul 2009 22:16

Hvis du kan drosle flowet gennem tanken noget ned, så vil du opnå en større temperaturforskel.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Muele » 23 jul 2009 11:09

Joe, det er vel det der skal til for at forbedre lagdelingen.
Flowet fra solfangerne kan jeg nok ikke gøre meget ved. Jeg har sat differens til 10 grader, så solvarmen kommer i forvejen relativt varmt og langsomti og med at bunden af tanken er 45-50 grader. Hvis jeg sætter differens endnu højere, vil jeg nedsætte antallet af timer solvarmen yder noget.
Flowet fra vvb kan jeg skrue ned for med en kuglehane, men i og med at lagdelingen ikke blev hverken værre eller bedre da jeg tilsluttede den, tror jeg ikke det betyder det store, men jeg prøver.

Hvad er en god lagdeling i en 1200 solvarme-akku?

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Hr.Hansen » 23 jul 2009 17:02

Du kunne også evt. tage din retur lidt højere opp på tanken, så "bruger" du kun halvdelen af tanken, men får en højere temperatur. Min erfaring siger at alt efter hvor din retur sidder, bruger du kun den del af tanken, som er i mellem retur og fremløb.

S dan var det hos mig, da jeg fyrede med træ.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 jul 2009 22:34

Hej Muele
Nu har jeg lavet et diagram, som kan køres med en rigtig god lagdeling.
Det koster godt nok 3 stk. AVTA termostater med løse følere.
Du kan med stor fordel anvende sådan én over ved kedlen.
Den virker sdåan, at hvis du putter flere kilokalorier ind i kedlen, end du bruger ude i anlægget, så vil den øverste retur blive varm, det bliver føleren opmærksomt på, så åbner den lidt for den nederste retur og dermed selv udvider akkumuleringsmængden.

Det samme kan man gøre over på solvarmesiden, ved at montere en AVTA termostat, - endnu bedre med to stk, som du kan indstille til at åbne ved forskellige temperaturer.
I første omgang "slæber" du kun 25 - 30 liter akkumulering med. Men når den 'øverste retur bliver varmre end den er indstillet til, åbner den automatisk for returen nede på midten af beholderen, og når den så bliver varm, åbner den nederste, og så "slæber" du hele beholderen med.

Ellers synes jeg at dine 90 vacumrør passer godt til dit 1200 liter lager.
Muele kendt fra Stoker Forum. 23. Juli 09.doc
(36.5 KiB) Downloadet 157 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Muele » 24 jul 2009 13:39

Hej

Tak for tegningen.

Nu er tanken jo bygget og fyldt med vand (to gange, da der viste sig en lille utæthed vi ikke havde set ved trykprøvning). Så jeg vil nødig tømme den for at lave flere studser på den.

Jeg havde håbet at man kunne sætte styringen til at starte pumperne når føler 1/4 i solfangeren var over føler 2 i bunden af tanken. Men sigte efter temperaturen på føler 3 i toppen af tanken ved at holde flowet lavt. Men det kan styringen ikke sættes til. Den forholder sig udelukkende til forskellen mellem 2 og 1/4. Det nærmeste jeg kan komme er at sætte en høj differens-temperatur, så den sigter højt. Samt en høj hysterese, så den først slukker igen når temperaturen i fangeren nærmer sig bund-temperaturen. Men, jeg synes at det giver mange dagslys-timer uden varmeproduktion, selv her om sommeren (omend det er skyet meget af tiden)

Jeg har tegnet lidt om på dit forslag, for at vise hvordan anlægget reelt ser ud. Eller rettere kommer til at se ud, Fyret er ikke monteret endnu, jeg afventer mine røgrør med posten en af dagene. Resten er monteret.
Mine tegneevner i word er ikke så gode, så bær over med mig.

mvh Mogens
Vedhæftede filer
Installationen.doc
(44.5 KiB) Downloadet 140 gange

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Ernst Drastrup » 24 jul 2009 16:11

Hvis det var mit anlæg, ville jeg have sparet den ene cirkulationspumpe.
Jeg har altid været tilhænger af, at et anlæg skal være så enkelt som muligt, så er der ikke så meget der kan gå i stykker. og det er billigere at fremstille.
Installationen. 24. Juli 09.doc
(40 KiB) Downloadet 159 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Lagdeling i 1200 l tidl. olietank?

Indlæg af Muele » 27 jul 2009 10:50

Jeg har muligvis brugt den forkerte symbolik. Jeg har ikke både en laddomat OG en ekstra pumpe på kedel-kredsen.

Jeg kan godt se fordelen i at bruge returvandet fra radiator-kredsen til at forvarme kedel-vandet. Men så har jeg ikke mulighed for at slukke radiator-cirkulationspumpen om sommeren, og det vil jeg gerne kunne. Så kan jeg lade et par radiatorer og bade-gulv stå relativt højt, og blot tænde pumpen inden vi tager på ferie om sommeren, for at sikre mod overophedning af akkuen.

Jeg har fået nogle gode råd til at forbedre lagdelingen, men hvordan er en virkelig god lagdeling med solvarme? Er det muligt at have 80% af tanken i samme temperatur som det omgivende rum, og kun varme de 20% op? Hvis det er tilfældet, er jeg godt nok langt fra. Det er nu ikke noget problem, da temperaturen er høj nok i stort set samtlige 1200 liter til vores behov for tiden.

Kunne jeg have fået den optimale lagdeling ved at sætte en radiator nederst i tanken istedet for mine studse øverst og nederst? Det virker bare underligt på mig at man skulle kunne opnå f.eks. 60 grader i toppen af tanken ved at lave en masse lunkent vand i bunden. (Ikke at jeg vil til at bygge tanken om nu).


Besvar