Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbygning af nyt anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
skatka
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 jan 2007 17:10
Mit fyr: JA stoker
Areal: 150 m2
Brændsel: Ren Korn
Fremviser gerne i postnummer: 9490
Geografisk sted: Pandrup

Opbygning af nyt anlæg

Indlæg af skatka » 19 jul 2009 22:19

Hej alle i kloge folk.

Jeg er ved at starte min nye solvarmeanlæg, og der er kommet et par spørgsmål jeg ikke lige kan finde svar på.

Der er monteret en akk tank, og jeg har læst at varmen fra solfanger skal ind i toppen, men hvordan før jeg så varmen ud igen når jeg skal brugen den ?
Skal jeg evt. sende varme fra veksler ud på returen så den kommer ind i bunden af akk tanken.
Jeg har desvære ikke mulighed for at føre flere rør fra solvarme til tanken, da stoker og tanken står ude i udhuset og rasten står i kælderen under stuehuset.

Er der en eller anden der har et godt råd til hvordan det kommer til at virke bedst.

Jeg kan se på tegn at der mangler expantion, men det er monteret.

Med venlig hilsen

Morten Strandgaard
Vedhæftede filer
Solfanger anlæg2.jpg
JA stoker, 8m isokern skorsten med trækregulator og 30 rørs solfanger.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af nyt anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 jul 2009 21:02

Nu har jeg kigget på dit diagram, og jeg kan heller ikke se, hvordan du skal kunne få varmen ud af akkumuleringstanken igen.
Cirkulationspumpen på varmeanlægget skal sandsynligvis flyttes op på det vandretliggende rør der går fra både kedel og tank hen mod combitanken.
Og så skal der monteres en form for trevejsventil før pumpen i vandløbsretningen.
Jeg vedhæfter et diagram, som du kan skele lidt til.
Diagram til Ernst Solomio 11.10.08.doc
(44.5 KiB) Downloadet 221 gange
Men hvorfor har du en veksler på mellem varmeanlægget og solvarmen, kan du ikke trække nok varme ud af combitankens øverste spiral.???
Jeg kan ikke se på dit diagram, hvormange vacumrør fra Q-PRO du har monteret. Du har nok ikke over 60 rør.??

Dit anlæg vil virke bedre, hvis du havde en Laddomat siddende, der hvor pumpen er tegnet på.
Diagram til Jens Hansen 28. Feb.09.doc
(38.5 KiB) Downloadet 160 gange
Den vil forlænge levetiden på din kedel.

Returen fra radiatorene må gerne gå hjem i akku-tanken oppe lige under, hvor fremløbet tages ud.
Vand er sådan en underlig størrelse, - hvis du putter noget koldere vand ind for oven i en varmere tank, så vil du med en uden på tanken, lige under returen, kunne føle, at tanken bliver lige så kold som returen et godt stykke ned på tanken, - helt ned til, hvor vægtfyldeforskellen siger det hører hjemme.
Omvendt, - pumper du noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så vil dette vand hurtigt boble opad inde i tanken og skabe en turbolæns og ødelægge lagdelingen.
Så begge dine rør på tanken sidder faktisk forkert.
Jeg plejer at lade fremløb fra kedel køre ind i den ene ende af tanken og ud til radiatorene af den anden ende. I sådan et tilfælde, så "slæber" du kun 15 - 20 liter af tanken med. Men når du så smider en ordentlig spand kul på kedlen, og du fyrer flere kilokalorier ind, end du bruger ude på anlægget, så forplanter varmen sig længere og længere ned i tanken.
Det er også den slags en Laddomat klarer.. Som du kan se, så er der mange måder at lave det på.

Nu håber jeg, du kan finde en god løsning på dit problem.
Du er også velkommen til at sende en mail til.: mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af nyt anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 jul 2009 18:51

Hej Skatka.
Nu har jeg fundet et diagram over et anlæg der til forveksling ligner dit.
Diagram til STOKER Svend 23. Juni 07.doc
(38 KiB) Downloadet 187 gange
Jeg kan ikke se, hvilken brug du har for den varmeveksler, som Q-PRO har tegnet på.
Det vil kun være aktuelt, hvis du har flere en 60 vacumrør.

Jeg har altid været tilhænger af så enkelt et anlæg som muligt, da det er det billigste, og der er ikke så meget til at gå i stykker.

Med det her system, da kan du både tappe varme fra combitanken, og du kan tilføre den noget varme, når du tænder op i fyret.

Send venligst en mail, hvis der er noget du ikke er med på til.: mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar