Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvidt tag...

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Hvidt tag...

Indlæg af Walder » 29 maj 2009 14:43

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-22660513.html

Det var den 27. maj i går og ikke den 1. april. Det var ellers nærliggende at kigge en ekstra gang i kalenderen, efter den amerikanske energiminister Stephen Chu på en klimakonference i London i går foreslog, at alle verdens hustage burde males hvide.

Det ville spare verden for næsten ubegribeligt store mængder energi, sænke CO2-udslippet, begrænse den globale opvarmning og ja - redde verden.

Nobelprisvinder og Obamas mand
Nu er Stephen Chu ikke en Hr-Hvem-som-helst. Han kan blandt andet skrive Nobelprisen i fysik sit CV (1997), og Barack Obama har udset ham til at tegne og føre USA's energipolitik ud i livet i en periode, hvor emnet aldrig har været mere aktuelt og vigtigt.

Som De måske så i TV 2 Nyhederne her til aften, så har Chu en god pointe - i hvert fald i teorien. Hvis man - som Chu foreslår - maler hustage og veje i lyse farver i stedet for mørke, ville det svare til at fjerne alle verdens biler fra vejene i 11 år.

"En bygning, der normalt bruger aircondition, vil bruge 10-15 procent mindre strøm, hvis taget var hvidt i stedet for sort," forklarede han i går på mødet i London.

Albedo-effekten
Udgangspunktet for Stephen Chus opsigtsvækkende forslag tager udgangspunkt i det fysiske faktum, at jo lysere et materiale er, des mindre varme og lys vil det absorbere. Hvis du har en sort trøje på, vil det føles varmere, end hvis du går i en hvid skjorte. Det kaldes Albedo-effekten.

Her er nogle eksempler på, hvor godt naturligt forekommende ting reflekterer lys:

Nyfalden sne reflekterer omkring 95 procent af lyset tilbage

Gammel sne ~ 40 procent

Græs ~ 16-26 procent

Skov ~ 15-20 procent

Slidt asfalt ~ 12 procent

Vand ~ 3-10 procent

Ny asfalt ~ 4 procent

Så hvis en fodboldbane bliver dækket af nyfalden sne, vil mængden af lys, der vil forsvinde ud i verdensrummet igen, mangedobles.

Derfor virker hvide tage ikke i Danmark
I danske hjem bruges der mere energi på opvarmning end på nedkøling. Derfor vil det ikke hjælpe noget at male tagene hvide i Danmark.

Til gengæld spekuleres der i, at det kan betale sig at lave vores veje hvide, hvor ingen har praktisk gavn af opvarmningen.


Når jeg nu har et sort paptag med 6 graders hældning, og rør er står på stativ med 45 graders hældning, gad vide om jeg så vil højne min effekt fra vaccumrør ved at male taget hvidt?
Størst effekt ville jo være hvis jeg laged spejl ovenpå istedet.
Hvis jeg sætter reflektore på, vil disse jo ligge lige under rørene, og jeg vil så ikke have glæde af solen, når den skinner ind bag fra.
Er der nogen der har en god hvid maling der kan binde på tagpap, som de gerne vil af med - jeg prøver gerne..

Walder :oops:


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvidt tag...

Indlæg af pelle » 29 maj 2009 21:24

Hej Walder
Jeg har forsøgt lidt med det reflektor. Har du noget spejlglas, så prøv at læg det på taget foran fangeren, sådan ca. vandret. Så får rørene meget mere lys. når solen rammer spejl stråler det op på fangeren.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvidt tag...

Indlæg af pelle » 30 maj 2009 22:17

Hej
Der er sandelig ikke meget respons på denne tråd.
Men prøv du bare med en diffusions åben hvid maling på det paptag. Det sker der ikke det mindste ved. Men om der lige er nogle på på forum der har sådan noget maling. Det ser det ikke ud til lige nu.
Men det er klart, at endnu mere lyst der er omkring fangerne endnu mere reflektion og endnu mere lys får fangerne. Det gælder så ved solskin. Ved overskyet har det nok ikke den store effekt . Da sol strålerne er mere diffust.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Hvidt tag...

Indlæg af Walder » 31 maj 2009 02:44

Hej Pelle.

Det er da rart at i det mindste du har lidt at byde ind med. :great:
Jeg vil undersøge hvad jeg kan få af billig maling, som ikke forurener hvis det bliver vasket af - det skal jo kun være et forsøg.... Evt. kunne jeg måske kalke det?

Walder :oops:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvidt tag...

Indlæg af pelle » 31 maj 2009 09:12

hej Walder

Det ser ud til, du ikke er helt galt på den, med din ide. Prøv at læs lidt nede i linket. På højslev skole er der sat reflektorer på og det giver et mer udbytte på 25 procent. Prøv at klik på "mellem " i venstre side.

http://www.arcon.dk/frames/frame_DK.html


mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar