Forslag til solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
jensras
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Forslag til solvarme

Indlæg af jensras »

Hej gruppe.
Jeg har i flere år overvejet om jeg kunne få strikket noget solvarmeanlæg sammen.
Det der muligvis gør det lidt svært er jeg har fyrrum i maskinhus (pillefyr) 20 meter fjernvarmerør til stuehus hvor vores 110 L varmtvandsbeholder er i husets gamle fyrrum og derfra igen 20 meter fjernvarmerør til 2 lejligheder vor der også er en 110 L varmtvandsbeholder.
Det som jeg overvejer er at montere fangere på maskinhus lige over fyrrum (stik syd)

Har i forslag til om en "almindelig" beholder der følger med mange solvarmeanlæg kan bruges, eller er det noget med en varmeveksler og en buffertank?
Jeg forestiller mig 5-6 M2 fangere og kunne bruge lidt varme i badeværelser vist der bliver varme nok.

Som jeg ser hovedproblemet er det at varmen fra solen skal transporteres til varmvandsbeholderne via den eksisterende centralvarme.

Har i nogle bud ?

Mvh Jens

mikkelfa
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 jan 2009 00:52

Re: Forslag til solvarme

Indlæg af mikkelfa »

Nu kommer der nok en idé, der er lidt kontroversiel!

Synes du skal smide nogle rør-fangere op på taget og sende centralvarmevand direkte derop. Så er du fri for spiraler, vekslere og frostsikret væske. Bare sørg for, at få noget styring på, der har indbygget frostsikring. Ifølge en del kilder, vil det ikke koste alverden i tabt energi hen over vinteren....!

Bare en tanke en sen champions leauge aften :)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Forslag til solvarme

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Jensras.
Det vil ikke være nogen problem, at montere hjemmelavede solfangere af aluminiumsøldåser på maskinhusets tag, hvis ikke du har en lodret nogenlunde sydvendt skyggefri mur, (som den solfanger vi lavede nede på FRILAND sidste sommer.)
Der er fakstisk rigtig mange muligheder.
DSCN2101.jpg
DSC00242.JPG
9 meter lang solfanger 30 - 31 August.08. 019.jpg
Hvis du sender mig din adresse, så kan jeg google mig ind på, hvordan dit hus ligger, så skal jeg nok komme med en god og billig løsning.
Selvfølgelig skal du have solvarme, så du er fri for at fyre hele sommeren igennem, og samtidigt får et stort tilskud af energi den resterende del af året.
Send venligst en mail til.:
mailernst@mail.dk.
Så skal jeg gerne sende dig meget mere, - såsom diagrammer, og tegninger over akkumuleringstanke med vekslere, med mere.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar