Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 03 jun 2009 13:38

Kan desværre ikke finde forrang i program 146 heller.
Lyder spændende med at ændre pumpens hastighed for at holde temperaturen konstant i fangeren!
Ringer lige til dig...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 05 jun 2009 10:31

Jeg fik snakket med Niels fra http://www.vvfs.dk igår og jeg må sige at han er en hjælpsom mand selvom jeg ikke havde købt styringen af ham var servicen i top! :great:

Først skulle vi have aktiveret program 144 igen og idéen med forrang er droppet da den ikke er i programmet! icon_cheesygrin.gif
Citat fra manualen: "Lagdelt indfødning giver kun mening med aktiveret omdrejningshastighedsregulering!"
Derfor måtte vi selvfølgelig have dette på plads.

Pumpen blev sat op i højeste pumpetrin (III) mod laveste trin før (I).

Menu punktet hedder PDR og findes i Men.
AR N 1 (absolutværdistyring i normal drift, hvor føler S1 holdes konstant. Omdrejningstallet stiger med stigende temperatur)
SWA 70 (temperaturen i solfanger ønskes fastholdt på 70 grader)
DR -- (differensstyring er deaktiveret)
SWD 10 (skalværdien for differensstyring er ligegyldig i dette tilfælde da differensstyring jo er deaktiveret)
ER N21 (begivenhedsstyring i normal drift, hvor begivenhed ved det første tals føler fører til fastholdelse af det sidste tals føler) - Se *) nedenfor
SWE 55 (begivenhedsstyringens tærskelværdi i grader)
SWR 10 (skalværdien for begivenhedsstyringen i grader => så snart begivenheden er hændt fastholdes den førnævnte føler angivet i ER Nxx punktet)
WELLP (bølgepakke for cirkulationspumper med standard motorgeometri)
PRO 5 (dette er P delen)
INT 0 (dette er I delen)
DIF 0 (dette er D delen)
MIN 10 (dette er for at sikre at der er flow i systemet med kontraventil)
MAX 30 (max omdrejninger på pumpe)
ALV 0 (Ikke beskrevet i manual for SW 2.0 og er åbenbart med i min sw 4.0)
IST 0 (aktuel omdrejninger)
TST 0 (0-30 i pumpehastighed)

*)
Niels anbefalede ER N41. S4 er jo føleren i toppen af tanken (hvor øverste veksler er), S1 er toppen af fangeren. Solfangerens temperatur ønskes altså fastholdt på baggrund af S4. Desværre dette gav fuld drøn på pumpen ved start, men det skal også noteres at jeg stadig kører på stoker der fastholder temperaturen i toppen af tanken (S4 er konstant omkring 60 grader).
Derfor har jeg pt valgt at køre med ER N21, hvor hastigheden styres efter S2 (temperatur ved nederste veksler) da 3-vejs ventilen fortiden altid jo peger ned. Der er nu som forventet lave omdrejninger ved start (lave temperatur).
Altså man skal have en veldefineret reference, som passer med den veksler jeg lader i. Derfor er jeg overbevist om at dette program 144 oprindeligt har været tiltænkt at bruge ER N31.

Derfor kunne en løsning kunne at introducere endnu en føler S5, sol føler på returen ud af 3-vejs zoneventilen. Det skal jo erindres at program 144 havde 3-vejs ventilen på fremløbet og i beregningerne var det S3, som målte temperaturen fra den eksterne veksler og ind i 3-vejs ventilen. Derfor har jeg valgt at sætte S3=S1. Begivenhedsstyringen bliver så ER N51, men jeg må vist lige vende denne idé med Niels!

Jeg fik så trimmet mine data og dem, som er nysgerrige og som historik til mig selv er her data (tidligere data i parantes):
Den skarpe læser vil sikkert have opdaget at der er stor forskel imellem de gamle data og de nye, men dette skyldes at
max1-pil-op: 90 (80)
max1-pil-ned: 85 (75)
max2-pil-ned: 90 (58)
max2-pil-op: 85 (50)
min1-pil-op: 5 (25)
min1-pil-ned: 0 (20)
min2-pil-op: 90 (55)
min2-pil-ned: 85 (50)
diff1-pil-op: 7.0 (5.0)
diff1-pil-ned: 4.0 (1.0)
diff2-pil-op: 7.0 (5.0)
diff2-pil-ned: 4.0 (1.0)

Jeg kan kun anbefale at handle hos Niels! :great:

Håber ikke jeg har kedet jer for meget! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar