Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Indlæg af Oakfarm » 05 nov 2008 21:30

Hej!

Svigermekanikken har lige fået installeret en Baxi 1,5(man har vel en lille finger med i spillet :P ) og købt et solfangeranlæg Vaillant Aurostep 250i. Efter hvad JEG kan læse mig til i brugsanvisningen, kan det KUN opvarme brugsvand. Da det er et anlæg med både luft og væske fungerer styringen på den måde at når differencen mellem temperatur i beholder og solfanger bliver "for stor" starter cirkulationspumpen på solfangeranlægget, og stopper igen når differencen er "udlignet". Dvs. at når pumpen stopper, løber solfangervæsken ned i sløjfen i beholderen, og så er der kun luft i fangerne..

Så er mit spørgsmål, kan man ikke på nogen måde udnytte det solfangerne kan producere ekstra når beholderen er varmet op :roll: ? Det ville jo være lækkert at kunne lune badeværelses gulvet om sommeren.... Eller var det bare ikke det anlæg de skulle have købt hvis de ville have den mulighed?

Er der nogen der har nogen erfaring med det anlæg??
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Indlæg af søren ø » 06 nov 2008 17:09

Jeg har selv installeret såden en fyr i sommers. Jeg var lidt ligeglad med at den ikke kunne varme gulvet op. (fruen var dog af en anden mening) Jeg snakkede også med nogle som mente at de 2 fangere der er med slet ikke er nok til at varme andet end vandet op. Men efter at have konstateret at anlægget har 70 grader varmt vand omkring middag på de gode dage, er jeg selv begyndt at lege med tanken om at få den til at trække gulvet med. Har set at man kan købe veksler og pumpe sæt til et par tusind, og så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal kunne sætte et på tee stykker på og køre varmen over veksleren. Men om det kommer til at virke er en anden sag, og garantien kan man helt sikker vinke farvel til.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Re: Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Indlæg af Oakfarm » 06 nov 2008 21:37

Hej Søren,
det er lige nøjagtig det jeg også har tænkt. For hvis pumpen stopper når temperatur forskellen er udlignet i beholder/solfanger, skal føleren jo vel flyttes eller med andre ord, pumpen skal køre hele tiden.... og hvad så med resten af styringen, mon den fungerer?
Vi må se om der er nogle med en god ide vi begge kan få glæde af!
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Indlæg af jni » 06 nov 2008 21:45

søren ø skrev:Jeg har selv installeret såden en fyr i sommers. Jeg var lidt ligeglad med at den ikke kunne varme gulvet op. (fruen var dog af en anden mening) Jeg snakkede også med nogle som mente at de 2 fangere der er med slet ikke er nok til at varme andet end vandet op. Men efter at have konstateret at anlægget har 70 grader varmt vand omkring middag på de gode dage, er jeg selv begyndt at lege med tanken om at få den til at trække gulvet med. Har set at man kan købe veksler og pumpe sæt til et par tusind, og så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal kunne sætte et på tee stykker på og køre varmen over veksleren. Men om det kommer til at virke er en anden sag, og garantien kan man helt sikker vinke farvel til.
er det ikke bare at cirkulere kedelvandet gennem vvb (kedlen er jo stoppet)
jeg har selv et tilsvarende anlæg, og de dage der er varmeoverskud, har jeg ikke lyst til at fyre mere varme af inden i huset
mvh jesper

Michael0610
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 apr 2009 16:39

Re: Vaillant aurostep 250i og gulvvarme?

Indlæg af Michael0610 » 17 apr 2009 16:52

Hej.

Jeg har netop i dag for første gang kørt overskudsvarme ud i mine radiatorer og gulvarme. Mit anlæg er Vaillant Aurostep med ekstra varmespiral i toppen.

Jeg har monteret en termostat på toppen af beholderen, når temperaturen når ca 72 grader, åbner jeg for varmespiralen og tænder pumpen. Derved pumper jeg det varme vand rundt i huset i 15 minutter, det giver ca. 30 grader opblandet vand til radiatorer og gulvvarme, samtidig sænker jeg temperaturen i top ca. 5 grader og i bund ca 2-3 grader. Så undgår jeg at anlæger stopper fordi tanken er fyldt op med energi.
Det er selvfølgelig begrænset hvor meget energi der udnyttes, men ideen med at hele anlæget stopper fordi der er overskud kan jeg altså ikke have.
Da vi stadig har lidt varme på om morgenen vil jeg da mene at denne lille varmetilførsel til huset vil hjælpe lidt til.
Mvh
Michael


Besvar