Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
tnordholt

Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Indlæg af tnordholt » 30 aug 2008 22:31

Hej med jer,

Jeg har fået mit vacuum anlæg op at køre med 90 vacuum rør, men jeg har et gevaldigt problem, nemlig at jeg er nødt til at styre den med cirkulationspumpen!

Jeg har en Tacware styring købt igennem VVS grossisten sammen med resten af anlægget og jeg har fået sat en motorventil på som jeg kan styre vha. styringen. Pt kan jeg gøre følgende:

1: Starte solpumpen når differens er over 8 grader
2: Stoppe solfangerpumpen når differens er under 5 grader
3: Åbne motorventilen så længe temp. er under et setpunkt, e.g. 90 grader så overskudsvarmen kommer i gulvvarmen
4: Lukke motorventilen så længe temp. er over et setpunkt, e.g. 40 grader så overskudsvarmen ikke kommer i gulvvarmen

Problem? Når solen ikke skinner ender alt det varme vand med at forsvinde ud i gulvvarmen i stedet for at blive "gemt" i soltanken fordi motorventilen er nødt til at være åben hele tiden for at sikre mod overkogning.

Helt specifikt, vil jeg gerne kunne gøre følgende:
- EL- varmelegemet skulle kunne SLÅ TIL når temp. i toppen af soltanken kommer UNDER e.g. 40 grader (i tilfælde hvor stokeren er stoppet og solen ikke skinner) og motorventilen skal LUKKE så varmen ikke smides over i kedlen.
- Motorventilen skulle kunne ÅBNE når temp. i toppen af soltanken kommer UNDER e.g. 45 grader så stokenen kan smide varme over i soltanken.
- Motorventilen skulle kunne LUKKE igen når temp. i toppen af soltanken kommer OVER e.g. 50 grader da stokeren ikke skal varme soltanken op til mere end 50 grader.
- Motorventilen skulle så kunne ÅBNE igen når temp. i toppen af soltanken kommer OVER e.g. 60 grader så ekstra varme fra fangerne kan smides over i kedlen/gulvvarmen (og samtidig derfor virke som overkogningssikring)

Er der nogen af jer eksperter der er eller kender nogen eksperter i Tacware styringen der evt. bor på Djursland eller i nærheden af Djursland? Jeg har virkelig brug for noget handson hjælp her, for det er virkelig ved at være træls hver dag at skulle styre solvarmen med cirkulationspumpen:)

Mvh
Thomas
Mobil: 30632990


tnordholt

Re: Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Indlæg af tnordholt » 13 sep 2008 09:39

Hej med jer igen,

Peter fra Nordjylland ringede og fortalte mig at tac-ware (Flex sun) styring sagtens kan koble over paa gulvvarme og styre elpatron i VVB'en. Det var godt at faa at vide, men jeg mangler stadig at finde en installatoer, person der fysisk kan komme og lave mit anlaeg om saa det kan styre ovenstaaende, da jeg desvaerre ikke selv kan finde ud af den slags med styringer, 3-vejs motorventiler, vandroer osv. (jeg er kontornoerd!).

Er der ikke nogen af jer (eller evt. dig Peter?) der kunne taenke jer at tjene lidt weekendpenge ved at komme og lave det for mig hernede I Moerke paa Djursland?

Mvh Thomas
30632990

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Indlæg af Falck » 13 sep 2008 10:29

tnordholt skrev:Hej med jer igen,

Peter fra Nordjylland ringede og fortalte mig at tac-ware (Flex sun) styring sagtens kan koble over paa gulvvarme og styre elpatron i VVB'en. Det var godt at faa at vide, men jeg mangler stadig at finde en installatoer, person der fysisk kan komme og lave mit anlaeg om saa det kan styre ovenstaaende, da jeg desvaerre ikke selv kan finde ud af den slags med styringer, 3-vejs motorventiler, vandroer osv. (jeg er kontornoerd!).

Er der ikke nogen af jer (eller evt. dig Peter?) der kunne taenke jer at tjene lidt weekendpenge ved at komme og lave det for mig hernede I Moerke paa Djursland?

Mvh Thomas
30632990
Umidelbart ville jeg bruge en extern ventil til at styre den øverste spiral med. Om det skal være en returventil, motor kuglehane, 3vejs ventil er i det spil ligegyldigt. Jeg kunne forestille mig at man monterede en 2 vejs motorventil, med en termostyring, sammenholdt med en timer, så toppen af tanken ikke bliver fyret op om morgenen hvor solen end ikke er begyndt at skinne.
Så ville jeg sætte styringen (tackware) op til at hvis beholderen i toppen er over 65 grader skal 3vejs ventilen tippe og køre resten af varmen over i gulvvarmen.
Har du lyst kan du give mig et ring og så skal jeg forsøge at hjælpe dig igennem styringen (har dog ikke nogen manual med hjem).
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

tnordholt

Re: Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Indlæg af tnordholt » 13 sep 2008 21:37

Hej Jan,

Mit problem er t jeg ikke har mod paa selv at saette trevejsventil paa og selv rode med styringen, for som jeg siger er jeg en kontorus med 10 tommelfingre:) Det er derfor jeg har brug for noget hands-on hjaelp til at lave anlaegget med trevejsventil og opsaetning af styringen.

tnordholt

Re: Hjælp, jeg kan ikke finde ud af min Tac-ware styring

Indlæg af tnordholt » 30 mar 2011 14:35

Fik lidt mere professionel hjælp og siden har styringen virket perfekt. Når man først finder ud af at bruge den, er den mere pålidelig end en ny Mercedes.


Besvar