Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

selv byg solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
kraack
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

selv byg solfanger

Indlæg af kraack » 10 aug 2008 10:34

Hej
Jeg har fulgt med i diskussionen om fangere af øl dåser (smart) men meget omstændigt.
Har læst på et andet forum at man ka have held med at bruge sort pexrør istedet for dåser.
Er det noget der er hold i :oops: , for det var nemmere end alle de dåser (de skal jo drikkes først).

mvh
Kraack


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: selv byg solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 aug 2008 11:03

Hej Kraack
Måske ser det lidt indviklet ud med at lave solfangere af øldåser, men jeg kan med garanti love dig, at de er betydeklig bedre en dem der blev lavet nede hos AIDT MILJØ.
Prøv at se PELLE, han er igang med at lave et 25 m2. anlæg til opvarmning af både brugsvand og bolig.
Pelle monterer fangerne på et ca. 70 graders træstativ nede i haven, ca. 30 - 35 meter fra akkumuleringstanken.
Den smule varmetab der vil være i den forholdsvis lange ledning udgør jo mindre end 1 m2. fanger kan hive hjem.
Jeg er gerne behjælpelig med et godt principdiagram, hvis du er i tvivl om, hvordan det skal strikkes sammen.
Gå ind på min hjemmeside, der vil du nok kunne finde et diagram, der også kan passe til dig, ellers bare sende et par ord om, hvad mere du har i huset til opvarmning. Kedel - lagertank, - v.v.beholder, og står kedlen ude i et fyrrum i stalden, eller nede i kælderen i beboelsen.
Og hvor har du din ekspansionsbeholder.??????

Hjemmesiden er.: http://solvarmeeksperten.blog. com/
mailernst@mail.dk.
Skriv venligst, hvis du er i tvivl om noget vedr. solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

kraack
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Re: selv byg solfanger

Indlæg af kraack » 10 aug 2008 13:25

Hej Ernst
Tak for svaret.Jeg vil diskuterer det med gutterne, det lyder som spildt arbejde med pexrør.Så vil vi lige tømme et par dåser,så vi har lidt dåser at starte med.
Vi samle lidt data og kigger forbi don hjemmeside.

Tak for venligheden . :great:

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: selv byg solfanger

Indlæg af Falck » 10 aug 2008 20:34

kraack skrev:Hej Ernst
Tak for svaret.Jeg vil diskuterer det med gutterne, det lyder som spildt arbejde med pexrør.Så vil vi lige tømme et par dåser,så vi har lidt dåser at starte med.
Vi samle lidt data og kigger forbi don hjemmeside.

Tak for venligheden . :great:
Før du drikker alle pilsnerne, skal du huske at en pro fremstillet plade fanger "kun" koster 2100 +m som er ca 2,4m3.........
MEN, det er et fint projekt pelle har gang i, ingen tvivl om det :great: :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: selv byg solfanger

Indlæg af pelle » 11 aug 2008 10:47

Hej
Falck, har ret i det der. Man skal lave de øldåse solfangere hvis det er det man vil. Ellers syntes jeg man skal financere nye solfangere i form af overarbejde. I stedet for at bruge tiden på de hjemmelavede solfanger, så brug tiden på arbejdspladsen. Og lav lagertanken selv og brug de penge man sparer i forhold til en købt lagertank på flere solfangere. vand lageret skal være Ca. 60 liter vand pr. m2 solfang.
Det er en hobby for mig og jeg har sat mig for at jeg selv vil lave et sådan anlæg.
apropo hobby. Der er folk der smider uendelig mange penge i en fritids interresse. Og de får kun glæden af det. Det er da noget alle kan forstå.
Men at jeg har en fritids interresse der hedder solvarme. Og hvor jeg finder glæden ved selv at bygge det. Det er der ikke ret mange der kan forstå. For udover glæden og det sådan et anlæg kun kommer til at koste, skal man altså lige huske på at jeg muligvis kan spare en1/3 i træ i hele solvarme anlæggets levetid. Måske er det 25 år. Så udover glæden ved selv at bygge det til billige penge skulle jeg gerne få fuld valuta for pengene i sidste ende.

Lige et regnestykke.(med forbehold for at tal er taknemmelige)

Bruger jeg uden solvarme 25 rummeter træ om året. Vil det over 25 år spare mig for 232 rummeter træ. I nutids kroner . Lad os sige en rummeter koster 150 kr. som så skal saves og kløves. 150 kr x 232 rummeter = 34800 kr som spares plus arbejde dertil, altså i nutids kroner. Hvem ved hvad træ koster om 10-15 år, det bliver med garanti ikke billigere. Da der bliver større og større interresse for bio- anlæg. Og det arbejde jeg sparer på træet bruger jeg da langtfra på selv at bygge et anlæg. Det er iøvrigt sjovere at knalde dåser end at kløve træ.
Men det kræver lidt håndelag. Jeg var ude og hjælpe en i gang med de dåser. Han holdte på hammeren, som en nonne på en sølle tap. Han burde nok vælge at købe nogle nye i stedet for.
Nå ja. Så kan jeg tage overarbejde for den sparede tid der er tilbage. :)


Men det er en rigtig god ide at lave en soltank af olietank og radiator uanset hvad type fanger man vælger. Der får man noget virkelig godt, til meget små penge. Og det er der ikke ret meget arbejde i og kvaliteten er ligeså god som de købte.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


bjornnyborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jan 2011 10:28

Re: selv byg solfanger

Indlæg af bjornnyborg » 11 jan 2011 10:32

Hej, jeg er i gang med et projekt her på efterskolen, og vi vil gerne bygge en solfanger, er der nogen som evt. kan sende en tegning over en forholdsvis simpel solfanger, vi har kigget meget på løsningerne med alu dåser, vi er interreeserede både i varmlufts, og varmvands solfangere...

Mvh, Bjørn Nyborg

Brugeravatar
rmi-vejr
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 322
Tilmeldt: 15 okt 2009 10:17
Mit fyr: Kondenserende oliefyr
Areal: 160
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 1450 liter
Geografisk sted: Hallendrup mellem Århus og Randers
Kontakt:

Re: selv byg solfanger

Indlæg af rmi-vejr » 11 jan 2011 11:23

bjornnyborg » 11 Jan 2011, 10:32 skrev:Hej, jeg er i gang med et projekt her på efterskolen, og vi vil gerne bygge en solfanger, er der nogen som evt. kan sende en tegning over en forholdsvis simpel solfanger, vi har kigget meget på løsningerne med alu dåser, vi er interreeserede både i varmlufts, og varmvands solfangere...

Mvh, Bjørn Nyborg
Hej

I skal skrive til "Ernst Drastrup" han ved alt hva i skal bruge/gøre.
Han har også tegninger over nogen anlæg.
Min hjemmeside http://www.rmi-vejr.dk
Min private mail rmi@rmi-vejr.dk

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: selv byg solfanger

Indlæg af MortenH » 14 jan 2011 16:44

Så vidt jeg har hørt så er Ernst i gang med at skrive en bog som selvbyg af solvarme systemer...

(Men kan self huske forkert. Den skal klart købes..)

PS. rmi-vejr.. Lækker graf du bruger på din hjemmeside, bruger den samme til mine målinger, den er nu dejlig nem at arbejde med...

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: selv byg solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 jan 2011 17:25

Jo, - Jeg er i fuld gang med at skrive en byggehåndbog for solvarmeinteresserede og andet godtfolk.

Men det har godt nok taget meget længere tid, end jeg havde regnet med.

Men nu lakker det mod enden, så den muligvis kan gå til trykkeren engang i næste uge.
Trykkeren skal have 10 - 12 arbejdsdage til at lave den.

Den kommer til at koste 149,00 kr. incl. moms. og forsendelse.

Den indeholder en helt del tekst og ca. 25 let læselige diagrammer.

Den kan bestilles via e-mail som er.:
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: selv byg solfanger

Indlæg af MortenH » 14 jan 2011 17:40

Ernst det lyder super godt, men 149,00 kr er godt nok billigt sluppet...

Når man tænker på de år du har brugt for at få sådanne en viden, ville nu gerne give 299.- for sådan en bog.

Det er stort af dig..

Forsat god weekend


Besvar