Glykol i solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Glykol i solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Anne
Min søn Claus, er ved at lave en anden hjemmeside for mig.
Da der er flere, der har skrevet til mig, at min hjemmeside virker ikke længere.
Nu laver Claud én, man skal bare åbne for google og vist nok skrive solvarmesmeden eller sådan noget, men han er vist ikke helt færdig med siden endnu.
Ja, ja, - Simon Furbo, ham kan jeg også godt huske.
Jeg husker også engang, proffessor Vagn Korsgaard sagde, - Jamen, hr. Drastrup, - det kan jo umuligt være den samme sol, vi snakker om.
Det var engang, jeg havde monteret en kaloriemåler hjemme på mit anlæg, og jeg havde skrevet op hver dag, hvor mange kilokalorier jeg havde hentet hjem hver dag gennem en hel måned med mit 24 m2. store solvarmeanlæg.
Jeg havde forlængst fundet ud af, man kunne bedre udnytte solenergien, når man arbejdede med koldtvandstemperaturen i stedet for centralvarmeanlæggets arbejdstemperatur.
I et centralvarmeanlæg vil returen normalt ligge på omkring 20 - 25 grader, (den er jo aldrig under stuetemperaturen). Hvor imod koldvandstemperaturen altid ligger på omkring 8 - 10 grader.
Det var derfor, vi udviklede combitankerne på denne måde, så de gjorde brug af koldtvandstemperaturen, hvor vi sendte frostvæsken ud til fangerne noget koldere end de gjorde over på DTH.
Ny Effektivitetskurve Rettet Sep. 08.doc
(26 KiB) Downloadet 123 gange
Her kan man tydelig se, hvor mange flere watt, man henter hjem ved bare 10 graders forskel på væsken man sender ud til fangerne.
Ved f. eks. 10 grader
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

AnneP
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 apr 2009 14:40

Re: Glykol i solfanger

Indlæg af AnneP »

Hej igen Ernst.

Det ser rigtigt interessant ud. Hvordan gøres det rent praktisk? Veksler i mellem udgangsvandet fra solspiralen og det kolde vand, eller hvornår sker afkølingen af solfangervæsken / forvarmningen af det kolde vand til tanken?
Var det tanke som du producerede i dit firma? Må jeg spørge hvilket firma, eller måske nærmere, navnet på tankene?
Jeg undrer mig næsten dagligt over den ringe kvalitet solvarmetanke der er på makedet. Det er interessant hvis du har lavet bedre tanke, men at de ikke er kommercielle (længere)?

Mange hilsner
Anne
pedersen.anne@gmail.com
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Glykol i solfanger

Indlæg af kaptajnen »

Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Glykol i solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Kaptain
Ja, - det er det rigtige Link til hjemmesiden.
Der skal bare mange flere diagrammer og den slags sættes på.
Mange steder vil der komme til at stå.: " ovner Claus Drastrup."
For det er ham der laver hjemmesiden.
Al den teknik synes jeg er alt for svær at sætte sig ind i, så jeg holder mig til solvarmen, det kender jeg meget til.

Og Anne, - Tak for henvendelsen.
Firmaet dengang hed Lillearden V.V.S. men eksisterer ikke mere.
Jeg solgte det for et par år siden, og bor nu i Arden. Her har vi dyrt fjernvarme.

Jeg har opdaget, når vi kigger på effektivitetsskalaen, så rammer linierne ikke helt de steder, hvor de er regnet ud efter, så jeg vedhæfter lige en korrigeret kurve.
Anne du må gerne læse stykket igennem der hedder solfangerens opståen i DK. på hjemmesiden.
Når vi lavede bedre combitanke dengang. Det var fordi da blev der krævet dobbeltadskillelse. Det gør det ikke mere, så nu ligger solvarmespiralen inde i det kolde vandværksvand, og er så effektive, som de nu kan blive.
Men det er rigtigt, dengang var vi foran.
Ny Effektivitetskurve rettet 12. April 09.doc
(26 KiB) Downloadet 109 gange
Vi snoede 1" rør i en spiral, som en klokfjeder, og svejsede dem sammen alt efter hvormange m2, overflade vi skulle op på.
Der skal 0,2 m2. veksler pr. m2 solfang.
Diagram Bent Henriksen  spiral 19.05.08. 004.jpg
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar