Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max temp i varmtvandsbeholderen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Max temp i varmtvandsbeholderen

Indlæg af Walder » 09 jul 2008 22:09

Hvad er det bedste/rigtigeste?
Jeg har en varmtvands beholder, som iflg. VVS eksperten er emaljeret.
Derfor siges det at den har det bedst med en ret konstant temp, for ved for store udsving, vil emaljen krakkelerer, og beholderen derfor hurtigt gå til.
Jeg havde tænkt at accepterer at beholdertemp måtte gå op til 80 grader, samt designe et kredsløb til brugsvand som sikrede at temp i hanen til enhver tid "kun" var 55 grader. Dette kan lade sig gøre med et par blandeventiler (en lidt
nørded konstuktion med cirkulation)
Jeg er blevet anbefalet at holde beholder temp omkring 60 grader, og smide overskud i centralvarme eller i bufferttank (som jeg ikke har endnu).
I gamle smede.
Hvad er jeres efaring omkring denne problematik med svingende temp i en emaljeret beholder?

Walder :|


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Max temp i varmtvandsbeholderen

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 jul 2008 19:30

Hej Walder.
det er første gang, jeg hører at emalien kan krakelere, og jeg har arbejdet med varmeanlæg siden 1946, og med solvarme siden 1972.
jeg har sat rigtig mange beholdere op, både af de emalierede og de rå.
Når vi brugte de rå, sagde vi til kunden, at de skal bare sætte temperaturen op på 85 - 90 grader de første par dage, så aflejrede der sig en form for kalkdannelser på indvendig side i beholderen. Og mange af disse holder stadigt efter 50 - 55 års brug.
Der fås jo også magnesiums-stavanoder til at beskytte beholdere indvendigt, alt efter vandets beskaffenhed, om det er blødt eller meget aggresivt.
Hvis der er stor prisforskel, vil jeg bruge en alm. rå beholder, og putte en stavanode der i.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Max temp i varmtvandsbeholderen

Indlæg af Walder » 14 jul 2008 20:55

Hej Ernst.
Det var VVS eksperten der gav mig den oplysning, med henvisning til at man ofte ser en elvandvarmer bliver utæt, fordi at temperatur svingningerne bliver for store.

Men med det du skriver, må man bare kunne lade beholder temp stige til 85-90 grader med jævne mellemrum, og så må kalk jo aflejre sig i eventuelt opståede revner, og så er problemet ikke tilstede????

Med hensyn til kalk vil jeg jo så med tiden få kalk på spiralerne, og derfor få en dårligere varmeafgivelse.

Hvor skal temp være, hvis man vil undgå tilkalkning eller kan dette også forbygges med en anode?

Vores vands hårdhed ligger på 14.

Walder

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Max temp i varmtvandsbeholderen

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 jul 2008 21:40

Hej!.
Jeg vil bare køre på ca. 60 grader, og så skifte stavanoden engang om året.
Efter det første år, er det ikke sikkert, at anoden er tæret op, så kan du jo roligt trække den til 1½ år næste gang.
Når du hiver den ud, så ligner den nærmest en gang gratede gule ærter, og hvis den er tæret helt op, så er der kun et stykke 3 mm. svejsetråd tilbage, hvorpå magnesiumet har siddet.
M.v.h.
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar