Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmestyring ArCon TC•S2 viser for lidt i tank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Solvarmestyring ArCon TC•S2 viser for lidt i tank

Indlæg af jhjorsal » 24 okt 2023 15:08

Takker, jeg vil bruge den som styring til min VVB. Jeg har VP og solvarme der løber sammen i en buffertank i et udhus og VVB i stuehus. VVB kører på ur med elstav, men jeg vil jo gerne at hvis mit fremløb er varmere end bunden af VVB, så skal solvarmestyringen åben en magnetventil der tillader opvarmning igennem spiralen i VVB.
Installationen er forholdvis ny så jeg kender ikke min fremløbstemperatur året igennem, det vil jeg prøve at monitorer med en Shelly 1PM igennem det næste år, for at se om der er mening i projektet.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Solvarmestyring ArCon TC•S2 viser for lidt i tank

Indlæg af svanggaard » 24 okt 2023 16:16

Min VVB har også spiral med FJVR til at lukke for gennemstrømning når beholderen er varm.

Jeg har eksperimenteret lidt med at sænke fremløbstemperaturen i perioder. Til min store overraskelse virker det IKKE som om at det trækker nævneværdig meget varme ud af VVB. Det skyldes helt sikkert, at spiralen er helt i bunden af beholderen.

Jeg har også 3kW varmelegeme i beholderen. Den styres selvf. af den indbyggede termostat. Men lur mig om ikke føleren er placeret højere en centralvarme spiralen. Mao. er det rimeligt sandsynligt, at koldt vand gennem spiralen i VVB ikke trækker nævneværdig varme ud.

Jeg tror du skal lave forsøget; bruges der mere strøm til at holde beholderen varm, når der sendes koldt vand gennem spiralen? Hvis ikke der bruges mere strøm, har du jo sparet en magnetventil med tilhørende styring ;-)

Hvis din Shelly-plug er lagt i en Home Assistant, kan du eventuelt supplere med en "Shelly Plus Add-On". Så har du hele differens styringen i HA.

Besvar