Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Arcon HT paneler

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Arcon HT paneler

Indlæg af svanggaard » 03 apr 2023 19:09

Som i sikkert ved har jeg haft antennerne ud mht solvarme i et stykke tid. Jeg "kom til" at anskaffe hele 6 stk. brugte arcon-ht paneler, hver 2,3x6m og vejer 300kg :shock:

Konen skælder ud... vi har lige en familiefest der skal prioriteres, men nu er de hjemme.... Og hvad fatter gør :lol:
IMG_20230403_130113.jpg
Projektet kommer nok til at stå standby i mindst en måneds tid.

Det effektive areal er 12,5m2/stk og de indeholder hver ca. 7L væske. Min umiddelbare plan er at bruge 2 paneler i serie, og sælge resten.

Jeg har for længe siden skaffet en kappebeholder på 100L
kappetank.png
Kappebeholderen sætter jeg ved siden af akkutanken til fastbrændselsfyret, og prøver om selvcirkulering er tilstrækkeligt til at overføre varmen fra kappebeholderen til akkutanken. Planen er at kappebeholderen ligges ned for at få så meget stigning på røret som muligt, og fordi jeg har stativ/beslag til liggende montering. Rørlængden bliver max. 2m, men kappebeholderen har desværre kun 3/4 studser. Beholderen er i øvrigt galvaniseret, hvilket måske bliver et problem med anti-frostvæske i vandet?

På øjemål er der 20cm fra top af kappebeholder til midterste studs på akkutank. Der er ca. 1m stigning fra kappebeholder til øverste studs på akkutank. Hvilken studs bør jeg vælge?

Styringen tænker jeg meget simpel differensstyring - hvis temperatur er højere i (sidste) panel, end bund af kappebeholder, starter pumpen. Bliver kappebeholderen varm nok, skulle selvcirkulering gerne starte. Jeg kan sagtens bruge lunkent vand - der er ikke krav om minimumtemperatur.

Jeg har en idé om at 25m2 solvarmepaneler nok er i overkanten til mine totalt 900L bufferkapacitet. Her tænker jeg, at jeg må smide en presenning over den ene fanger, hvis det går helt galt. Ekstra bufferkapacitet er på ønskelisten - jeg render nok over noget en gang.

Jeg aner ikke rumfanget af kappen på beholderen, men jeg regner med at der skal bruges 30-40 liter væske. Kan man ikke bare bruge væske til biler? I givet fald, rød eller blå?

Jeg har en åben ekspansion jeg er fristet til at genbruge. Er det helt tosset?

Solpanelerne bliver monteret på jorden. Jeg regner derfor med at droppe aut udluftere og blot montere radiator-luftskruer. Ikke for at spare, men fordi så er der en ting mindre der kan gå i stykker. Er det tosset?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af pelle » 04 apr 2023 02:24

Nej Det er dælme ikke tosset da. Tillykke med handlen. Når først din kone ser hvor meget tid du får til hende, når du laver energi lige ud af den blå luft, bliver hun sød igen. Jeg ville droppe den Kappebeholder. Dels er den galv. og det er lidt noget hø med glykol. Galv. opløses og vil lægge sig som snavs i anlægget. Overfladen er nok også lige lille nok på en kappebeholder. Man siger 20x100 cm overflade jern til 5 m2 solfangere. Men, du får 25 m2 højeffektive solfangere. Hvorfor satte du ikke den kappebeholder på da du skiftede v.vandsbeh. Den, havde været suveræn til det formål. Min, nabo havde en kappebeholder tilsluttet. Den, var ikke galv. men, af alm, jern. Den blev 70 år inden den skulle skiftes.
Jeg ville ikke give mig i lag med selvc. og spare en pumpe. De fangere er altså nogle der kan "spytte" noget varme fra sig.
Jeg har en 75 kw APV jeg gerne vil sende til dig. Ja dem har jeg nogle stykker der bare ligger på loftet og samler støv. Den monterer du til bunden af din tank og til midten af din tank. Pumpen til den sætter du under veksleren så den suger fra bunden af tanken og op gennem veksleren. Husk snavssamler. Så, fører du solvarmen på den anden side af veksleren. Så, der skal to pumper tilsluttes samme relæ på styringen til solvarmen. Så, får du noget der siger "spar to " og som rykker :) Strømforbruget er altså minimalt i forhold til den energi du henter hjem. Jeg ville i dit tilfælde placere solfangerne med en hældning på 70 grader. Så, rammer solen meget skrå i den varmeste tid, men perfekt vinkel på dine fangere i den kolde tid. Du, skal nok være opmærksom på ,fangerne står fuldstændig vandret. Der er jo kun til og fragang i toppen af dem. Der er jo noget selvc. i fangerne og det vil ødelægges lidt hvis de hælder. Eller måske skulle du lade dem hælde,så de er lavest der hvor flowtilgangen kommer ind. Jeg tror det er bedst. Så, vil varmeopdriften virke bedst. Tænker også der skal ekstra kraft på pumpen til dem da der nok skal noget tryk til at nå bunden af manifoldrørene. Vand vil jo den nemmeste vej. Kan, det ikke godt passe for mig, der ligger et klart teflon lag under glasset. Det isolere godt og gør dem ekstra effektive.
Jo, sæt da endelig alm. udluftere på. Det bliver kun de første 14 dage du skal lufte ud. Det andet er bare noget der går i stykker. Jeg har åben eks. på mit solvarmeanlæg. De, står med en hældning på 70 grader. Jeg syntes du skal bruge den ugiftige glykol. Jeg mener det hedder mono propylenglykol. den giftige hedder mono etylenglykol. Go, held med det og giv mig et praj, hvis jeg skal sende veksleren til dig. Den koster ikke "rat møj" :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af Hangaard » 04 apr 2023 12:13

tænker da sådan 2 paneler bør have mindst 1200-1500L akkutank og gerne mere.
Som Pelle skriver så hold dig fra galvaniseret rør og brug den glykol der er beregnet der til også selv om det er noget dyrere.
Syntes måske 70 graders hældning er i den høje ende, men det vil tage lidt af effektiviteten om sommeren men ifg. ned stående graf vil det ikke give noget vider ekstra i vintertiden/foråret, da jeg selv sidste efterår lavede nyt fyrrum med nyt fyrsystem og solvarme der var jeg så heldig at jeg faldt over en 1000L akku med solvarme spiral den er kun 4år gammel og der var nyt isoleringskappe med til den, jeg gav 4000kr for den.
Hvis du kunne falde over noget lignende og gerne større ville det jo være perfekt hvis du altså har plads.
Er det de her paneler du har https://serv.spf.ch/spftesting/collecto ... 1735en.pdf for hvis det er så bemærk Nominel flowrate som er 3000L/t
hvilket er ret meget, faktisk underligt meget.
Vedhæftede filer
Solvarme grader.png
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af svanggaard » 04 apr 2023 15:08

De 2 paneler skal stå bag hinanden. Jeg har rodet lidt med pythagoras (trekanter og vinkler).... Jo større hældning, jo større afstand mellem panelerne, hvis jeg skal undgå at det forreste skygger på det bagerste. I runde tal skal afstanden øges med 2,5m hvis jeg vælger 70 grader ift. 60 graders hældning. Det er noget mere end jeg lige regnede med, så jeg kommer til at finde en gylden middelvej.

Det er begrænset hvad jeg har kunnet støve op af datablade. Det nærmeste jeg kommer er denne:
arcon-ht.pdf
(156.24 KiB) Downloadet 43 gange
Panelerne er nok 20 år gamle. Jeg regner ikke med at det er et problem - de har vist været i drift indtil for ganske få dage siden.

Mht. akkutankens størrelse hører jeg alverdens tal. Nogle bøvler med at holde 300 Liter varmt med 90 rør, andre siger 100Liter/m2 fanger. Jeg er i markedet for udvidet bufferkapacitet, men i første omgang er det ikke værre end at jeg kan afdække solfangeren i det omfang det er nødvendigt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af Hangaard » 04 apr 2023 17:48

Se ud til de 2 kan lever omkring 13-14,5Kwh ved 40 grader ind, tænker det med at dække dem af er noget bøvl for det skal jo nok passe at den dag du ikke er hjemme så går solen amok :-)
Var det ikke en ide at du har en stor trykekspansionsbeholder og laver systemet sådan at væsken trykkes ind i den hvis det bliver for varmt.
https://www.varmtvandfrasolen.dk/blog/5 ... meren.html

Ud over det solvarme på 17,3m2 så har jeg i stuehuset opsat i 2009 en 500L solvarmetank med indbygget 120Lvvb den har jeg 60 rør på og "Hvis" ellers alle rør er i orden så kan den på gode dage varme tanken op fra 40-45grader til 70 grader, så 90 rør skulle meget gerne kunne opvarme en 300L tank ellers er der noget galt et sted.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af svanggaard » 19 jun 2023 11:55

Lige en hurtig opdatering på projektet. Jeg har ikke solvarme endnu, men jeg er kommet lidt nærmere.

De fleste stumper er hjemtaget - der kommer mere om den tekniske opbygning senere.

Jeg vil ha' panelerne til at stå i terræn. Panelerne vejer i runde tal 300kg/stk. og har en flade på ca. 2,3m x 6m. Jeg skal ikke ha' panelerne op på taget. De bliver i stedet monteret på et gammelt betondæk, som tidligere har været brugt til mødding.

Jeg læste lidt på lektien. Når man sætter solfanger eller solceller op i terræn SKAL der indhentes byggetilladelse. Havde jeg sat dem på taget, skulle jeg ikke foretage mig noget. Jeg bøvler lidt med kommunen i anden sammenhæng, og besluttede derfor at holde stien ren. Byggetilladelsen er nu på plads, og jeg har 1 år til at færdiggøre projektet. Når engang det spiller, skal jeg indlevere diverse erklæringer, men jeg regner med at jeg kan skrive hvad som helst - der er næppe nogen som læser.

Umiddelbart skal jeg redegøre for
  • Anlæggets energiforbrug (2pumper+styring - max 20W).
  • At regler for byggepladsen overholdes.
  • At jeg har fået en brugermanual
  • At byggeriet overholder bygningsreglementet
Kommunen ville også ha' en brandteknisk gennemgang. Da jeg fik dem forklaret, at der er forskel på solceller og solfanger, frafaldt de trods alt det krav.

Byggetilladelsen har indtil videre kostet mig ca. 1400,-

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af Hangaard » 19 jun 2023 12:12

Det er jo så bare at få det sat op og i drift, godt du kunne overbevise "teknisk forvirring" om at de trodsalt ikke er brandfarlige :lol:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Arcon HT paneler

Indlæg af svanggaard » 19 jun 2023 12:49

De er ikke brandfarlige i sig selv. Men det er jo nogle ordentlige "antenner" - så jeg er stadig ikke helt afklaret ift. om der skal sættes lynafleder på. Hvis jeg render over en stump kobberkabel som er tyk nok, bli'r det lavet - just in case.


Besvar