Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hangaard » 11 aug 2022 10:57

Jeg har købt en Austria email KWS 1000 det er en 1000L buffertank med 2 spiraler en til solvarme og en til brugsvand mit spørgsmål er så om man kan bruge begge til solvarme, tanken er at når toppen af tanken har nået en vis temperatur så slår den over på den nederste spiral (solvarme spiralen)
Jeg ved ikke om det er en ide ?
Inspirationen kommer fra varmtvandfrasolen.dk hvor nedestående tegning viser brugen af flere spiraler på en kæmpe tank.
Jeg skal have nyt fyr hvor jeg regner med at installer en Easypell 32Kw og overvejer at sætte 6 solvarme paneler op som samlet giver Ca. 15Kvm solfanger.
Jeg opvarmer 4 boliger (knap 600kvm) med 4 VVB der køre en frem/retur til hver bolig.

Hvis ikke varmvands (brugsvand) spiralen skal / kan bruges til solvarme, så kan man vel sagtens bruge buffertanken uden at denne spiral er i brug ?
Vedhæftede filer
Funktionsschema_Solar-MFH.jpg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af BWJ » 11 aug 2022 14:42

Som jeg ser det, har den 2 spiraler som de fleste andre solvarmebeholdere, 1 i bunden til solvarme og 1 i toppen til supplerende varme.
Hele tanken udgør det varme brugsvand.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hangaard » 11 aug 2022 15:07

Den øverste spiral er til varmt vand i hanerne ik ?
Spørgsmålet er om der kunne være en ide i at bruge begge spiraler til solvarmen som på den tegning i første indlæg, spørgsmål 2 hvis ikke det er en go ide at bruge begge spiraler til solvarme kan man så bare lade den øverste sidde uden den er i brug (har ikke noget i fyrrummet jeg skal bruge varmt vand til).
Nedestående er vejledningen til beholderen.
Vedhæftede filer
solvarmetank.jpg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af BWJ » 11 aug 2022 15:13

Hangaard skrev:
11 aug 2022 15:07
Den øverste spiral er til varmt vand i hanerne ik ?
Spørgsmålet er om der kunne være en ide i at bruge begge spiraler til solvarmen som på den tegning i første indlæg, spørgsmål 2 hvis ikke det er en go ide at bruge begge spiraler til solvarme kan man så bare lade den øverste sidde uden den er i brug (har ikke noget i fyrrummet jeg skal bruge varmt vand til).
Nedestående er vejledningen til beholderen.
Den øverste spiral er til supplerende varme, ikke til varmt vand, det er sort rør og ikke galv. eller stål.
Og nej det er ikke en god idé at benytte den til solvarmen, kan evt bruges til kølekreds hvis fangerne er svære at styre.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hangaard » 11 aug 2022 15:47

Muligt jeg er en smule ....
Men kan du forklar det (skære det ud i pap) for jeg var da sikker på at den øverste spiral var til varmvand til hanen.. men det har jeg så misforstået.
Vedhæftede filer
solvarme 2.jpg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af BWJ » 11 aug 2022 15:59

Hangaard skrev:
11 aug 2022 15:47
Muligt jeg er en smule ....
Men kan du forklar det (skære det ud i pap) for jeg var da sikker på at den øverste spiral var til varmvand til hanen.. men det har jeg så misforstået.
Bliver nok nødt til at kaste mig i støvet, der er 2 spiraler, og den ene er rustfri til varmt brugsvand, det har jeg s.. aldrig set før :shock: :shock:
Sorry.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hangaard » 11 aug 2022 16:12

okay så var jeg ikke helt fra den.. men du vil ikke anbefale man også bruger den til solvarme, havde jo tænkt at NBE V6 styringen kunne sikre at den øverste spiral varmede toppen af tanken for at undgå start af fyret og nå den så har nået en vis temperatur så slå over på den nederste spiral (den originale solfanger spiral) for at varme resten op.. ved ikke om ideen er dum / ubrugelig i dette her tilfælde.
Men i den kæmpe store tank i første indlæg der bruges der jo 3 spiraler men det skyldes måske størrelsen af tanken?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af BWJ » 11 aug 2022 16:54

Hangaard skrev:
11 aug 2022 16:12
okay så var jeg ikke helt fra den.. men du vil ikke anbefale man også bruger den til solvarme, havde jo tænkt at NBE V6 styringen kunne sikre at den øverste spiral varmede toppen af tanken for at undgå start af fyret og nå den så har nået en vis temperatur så slå over på den nederste spiral (den originale solfanger spiral) for at varme resten op.. ved ikke om ideen er dum / ubrugelig i dette her tilfælde.
Men i den kæmpe store tank i første indlæg der bruges der jo 3 spiraler men det skyldes måske størrelsen af tanken?
Jeg er vist færdig med at anbefale for idag :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hjemme teori » 11 aug 2022 19:56

Det er jo langt fra et modul til at smide i bryggerset du har gang i.

Med flere forbrugere og flere varmekilder og måske buffer på pillefyr, tror jeg selv du skal regne den ud og så evt. tegne og forklare hvorfor, du gør sådan. Så kan tænkes der kommer værdifulde kommentarer.

Så du stiller enkelt spørgsmål til dit setup, men det er svært at svare på, når det kun berører en lille del.Men ja du kan godt bruge begge spiraler til solvarmen. Men laver du VVB først og så buffer siden, eller er det ren tilskudsvarme?
Og kunne det være en ide med 3 kredse styret af solvarme styringen VVB, Top af buffer og bund af buffer?
Mere hvis nu pille fyret har varme toppen, kan solvarmen måske bidrage i bunden, men ikke i toppen på en vinterdag.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til solvarme tank og tilkobling

Indlæg af Hangaard » 11 aug 2022 20:18

tanken er ren buffertank for at undgå at fyret starter så tit og for at kunne udnytte solvarmen, de forskellige bygninger der er koblet på med frem/retur altså som en radiator..
Jeg vil jo gerne sikre mig den bedste løsning uden at lave noget bæ, og går da ud fra det er det stokerpro.dk er til for, altså at hjælpe hinanden.

Spørgsmålet er jo om det kan være en god eller dårlig ide at bruge begge spiraler, NBE styringen kan jo styre en ventil så den skifter mellem spiralerne via en indstillet temperatur.
Jeg ved dog ikke om begge spiraler er af rustfri men det tænker jeg jo de er pga. galvanisk træring, en anden spørgsmål er om solpanelerne er med kobber rør som jo tit er tilfældet vil det så ikke give galvanisk tæring i de rustfrie spiraler ? jeg har ca 17 meter fra fanger til beholder og det tænker jeg at lave i sort rør.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar