øst vest nord syd virkningsgrad

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af stokerbent »

Hej kom lige til at tænke på hvor meget det betyder om den peger mod øst vest syd nord
har ikke et tag der peger øst hvor solen står op

hvor meget nedsætter man ens solfangers virkningsgrad ved at vende dem

syd
sydøst
nord
nordøst
syd
sydvest
vest
nordvest

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af pelle »

http://www.velux.dk/Produkter/Solfanger ... regner.htm
prøv at kikke lidt på det her, Bent.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev:http://www.velux.dk/Produkter/Solfanger ... regner.htm
prøv at kikke lidt på det her, Bent.
Med venlig hilsen
Pelle

ok troede sku det var bedst mod øst hvor solen står op

nå jamen syd bliver det så

har lidt langt over til mit sydvendte tag ca 30-50 meter har jeg 136 m2 værksted der skal have en ny side tagplader så kunne jeg jo få lavet klar til at sætte fangerne op her men bliver det et problem med effekten hvis jeg får disse præisoleret rør fra logstor rør har 120m af dem i kobber 20mm mon ikke de er fine til den opgave

hva vil varme tabet være på 40 meter

har også et fladt tag over fyrummet der har et fald på 10-15 grader mof vest der kunne de jo stå lige over tanken samt på et par stativer med 45 graders hældning mod syd

lad os sige fangerne er omkring 1mx2m 2m2 hvor tæt må de så stå på hinnanden uden at skygge for hinnanden altså når de skal stå på et næsten lige tag på stativer med 45 graders hældning
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af Stokerservice »

stokerbent skrev:Hej kom lige til at tænke på hvor meget det betyder om den peger mod øst vest syd nord
:shock:

en skæv kan også pisse lige icon_cheesygrin.gif sorry kunne ikke lade være
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af pelle »

Hej Bent
Hvis det er en dobbeltrør i løgstørrør vil jeg tro varmetabet er 6-7 Watt pr. meter. i timen. Måske har en anden lidt mere tjek på de tal. Men endnu mere varme de er endnu større effekttab.
Varmetabet vil så være ca. 250 Watt over 40 meter. Men solen indstråler knap 1000 watt i timen pr m2. Er din effektivitet så på 50 procent (kik på effektivitets kurven) Vil du opsamle knap 500 watt i timen pr.m2.
Dvs at varmetabet til dine løgstørrør kan klares af en 1/2 m2 solfang.
Ja, det lyder lidt overraskende. Men har man et sted på sin grund hvor man kan få en skygge fri solfanger og man kan give den rette hældning til denne. (Om orinteringen er 30 gr. den ene eller den anden vej i forhold til syd, er knap så væsentlig). Er det langt at foretrække end at sætte den op lige inærheden af lagertanken hvor forholdene ikke er så gode. Skygge giver overhovedet ingen varme.
Hvordan dine fangere skal stå, for ikke at skygge for hinanden?
Ja ser du Bent. Der er du nød til at holde øje med dette. Du får måske først dine fangere sat op til næste år. Når du nu selv vil til at fremstille dem. Så har du rig lejlighed til at undersøge skyggeforhold til efterår,vinter og forår. Du skal jo også have akvariet sat til og din dør monteret inden. Og du skal også have andet tag på værkstedet, kan jeg forstå. Og skal du til at rode med fyret og tanken kan du jo gøre det hele klar til solvarme med nogle ventiler. Så det lige er til at få sat til.
Den 22 december er solen kun 10.5 grad over vandret når den står højest. Så skyggeindfaldet kan godt overraske noget. Måske kan du lægge den forreste hold fangere ned og rejse de bagerste op. Under alle omstændigheder er det vigtigt at de udsættes for så lidt skygge som muligt. Men helt undgå dette kan du sku nok ikke . Der kan også være nogle irreterende træer ovre hos naboen.
De 20 mm kobberrør er rigtig gode til frem og retur.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev:Hej Bent
Hvis det er en dobbeltrør i løgstørrør vil jeg tro varmetabet er 6-7 Watt pr. meter. i timen. Måske har en anden lidt mere tjek på de tal. Men endnu mere varme de er endnu større effekttab.
Varmetabet vil så være ca. 250 Watt over 40 meter. Men solen indstråler knap 1000 watt i timen pr m2. Er din effektivitet så på 50 procent (kik på effektivitets kurven) Vil du opsamle knap 500 watt i timen pr.m2.
Dvs at varmetabet til dine løgstørrør kan klares af en 1/2 m2 solfang.
Ja, det lyder lidt overraskende. Men har man et sted på sin grund hvor man kan få en skygge fri solfanger og man kan give den rette hældning til denne. (Om orinteringen er 30 gr. den ene eller den anden vej i forhold til syd, er knap så væsentlig). Er det langt at foretrække end at sætte den op lige inærheden af lagertanken hvor forholdene ikke er så gode. Skygge giver overhovedet ingen varme.
Hvordan dine fangere skal stå, for ikke at skygge for hinanden?
Ja ser du Bent. Der er du nød til at holde øje med dette. Du får måske først dine fangere sat op til næste år. Når du nu selv vil til at fremstille dem. Så har du rig lejlighed til at undersøge skyggeforhold til efterår,vinter og forår. Du skal jo også have akvariet sat til og din dør monteret inden. Og du skal også have andet tag på værkstedet, kan jeg forstå. Og skal du til at rode med fyret og tanken kan du jo gøre det hele klar til solvarme med nogle ventiler. Så det lige er til at få sat til.
Den 22 december er solen kun 10.5 grad over vandret når den står højest. Så skyggeindfaldet kan godt overraske noget. Måske kan du lægge den forreste hold fangere ned og rejse de bagerste op. Under alle omstændigheder er det vigtigt at de udsættes for så lidt skygge som muligt. Men helt undgå dette kan du sku nok ikke . Der kan også være nogle irreterende træer ovre hos naboen.
De 20 mm kobberrør er rigtig gode til frem og retur.
Med venlig hilsen
Pelle

jo jo projekter har jeg nok af takker for de fine svar det var noget jeg kunne bruge til noget

yderligere projekterjeg har gang i

mit 136m2 værksted skal deles op i 2 så der bliver 60m2 værksted samt 75m2 gildesal (skal være færdig i løbet af næste 4 år da den største af pigerne skal komfirmeres der)

har en lille rende på 1meter gange 10 meter fra jeg lavede kloak den skal lige stampes op og cementeres

har et værksted hvor der skal støbes 60m2 gulv samt have en 4x3.5 meter port i ende gavlen så skal der saves ud i loftet til at liften kan monteres. Samt have svejst nogle jern spær så ikke væggene falder ud til hver side når jeg cutter tværstolperne til lift hullet

så skal der laves et lille bryggers på 20m2

et lille toilet på 15m2 samt dobbelt brusekabine på 5m2

har et nyt tag til over toilettet 20m2

nyt tag over fyrum hobby rum 20m2

skal have en port fjernet i træ samt have en ny mur muret i mellem hus og værksted samt et ny skydeport heri mellem

så ja jeg ved godt hva ferien skal gå med he he
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: øst vest nord syd virkningsgrad

Indlæg af pelle »

Hej stokerbent.

Jeg fandt lige dette fra risøe. Der står da en masse om forskellige solvarme anlæg. Og på side 46 står der noget om ydelser ved forskellige hældninger og orienteringer. http://www.risoe.dk/rispubl/NEI/nei-dk-4946.pdf

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar