Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet solfangere!!!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 28 jun 2008 17:59

Hej troldmand
takker for rosen.

Jeg har støbt nogle i glasfiber. For 11/2 år siden. Det var ellers min mening at lave det hermetisk tæt. pga kondens. Men jeg har vurderet at det bliver for besværligt. Og holder det kun tæt i et par år er det jo ligemeget. Så jeg laver et par huller i ryggen af kasserne. Så de kan ånde. Jeg har jo malet fordelerrørene med epoxy, tror jeg nok, det er. Det er noget jeg har fået et sted fra hvor man laver stålspær. Der skulle ihvertefald hærder i. Rørene er malet to gange. Tror du ikke det er kram, troldmand.

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Troldmand. » 28 jun 2008 19:17

Jo Pelle. Et kanon projekt du er igang med.
Ok! du har støbt kasserne.
Jeg er sådan delvis nabo til en skiltemaler. Nu om dage bruger de nogle opskummet PVC plader til deres skilte. Pladerne er et kanon produkt både godt at save og skrue i. Pladerne fås i alle mulige størrelse/ tykkelser. De sidste jeg fik var tre m. lange og en m. brede, 10mm. tykke. Havde siddet på Aalborg fodboldstation.
Sådan nogle brugte skilte vil skiltemaleren utroligt gerne af med, da det koster ham en formue at få dem skrottet.
De selvklæbende reklamer kan let fjernes med en varmepistol, og man har som nye plader, der kan bruges til alt muligt.(pilletank)
Ja grin bare - jeg har en rimelig stor portion plader, jeg skal have lavet til fuglekasser til vinter. Holder ""nemmerligt"" rigtigt meget af fugle så alt for dem.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 28 jun 2008 20:24

Hej Troldmand
Ja, sådan nogle plader var da eminente til solfangerkasser. Man kan jo bare skrue et 25x125 mm brædt sammen til en ramme og bruge de plader til bagside. Og så er det genbrug. Og som jeg forstår det er de isolerede i form af det skum. Ja det er klart det er pga pvc , det koster kassen at komme af med dem.

Nu jeg har dig, troldmand. Jeg har en del 10 mmx1 mm alu-rør liggende som godt kunne bruges til solvarme istedet for kobber. (et kommende projekt) Jeg har bare hørt at alu ikke tåler glykol. Men jeg kan se at det kølervæske man får til biler, er godkendt til motorer med alu-topstykke. og mig bekendt er de fleste kølere også lavet af aluminium. Tror du man kan risikere at bruge dette produkt. Det kan jo godt være kølervæske er tilsat nogle ativer, der gør at det ikke er aggresivt over for aluminium. og i givet fald hvor længe holder disse ativer. Det hedder mono etylen-glykol.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af aastrup » 28 jun 2008 20:40

der er kun to typer kølervæske til biler og den ene type må jeg ikke bruge på min bil så man skal lige fine ud af hvilken man må brugetil alu men jeg mener det er den røde
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Troldmand. » 28 jun 2008 21:19

Hej Pelle ..

Der fik du mig - jeg er ikke kemiker, men ved alt (næsten ) om bindemidler og pigmenter, det vi kalder maling.
Jeg har en svigerdatter, der er kemiker på højt plan - hende kan jeg ikke få fat i lige pt. Hun tager ikke mobilos...nu.

Prøv lige ham her

: Aalborg Kemisk Tekniske Fabrikker
Address: Kemivej 6, Langholt
DK-9310 Vodskov
Tel.: +45 98256555
Fax: +45 98256588
E-mail: aalborgkemi.bm@besked.com

Hvis ikke han ved det, er der ingen der ved det. En meget klog mand, der har tumlet rundt i kemi i mange år. Tror han er alene i virksomheden i dag - ikke helt sikker, men absolut en opringning værd..


jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af jesperrl » 22 jul 2008 19:08

Hej Pelle,
Hvorfor har du to radiatorer i din akku tank?

mvh
Jesper
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 22 jul 2008 19:41

Hej Jesperrl
Det er meningen, solvarmen først arbejder med det øverste af tanken. Når returen fra den øverste er ligeså varmt som fremløbet., giver styringen besked til en trevejsventil og solvarmevæsken går igang med den nederste radiator.
Det er jo godt at lave det på den måde, da man selv ved lidt sol, får brugbart varmt vand. Det er noget de købte solvarmebeholdere ikke kan. de har kun en spiral i bunden. Dvs inden det varme fra spiralen er kommet op til toppen er det bleven noget lunken. Altså ved dage med lidt sol.
Man kan også slå trevejsventilen fra og vælge at forbinde de to radiatorer. Det giver den fordel at man får en kold retur ud til fangerne, og derved en højere effektivitet. Der er flere valgmuligheder. Det er da nok noget jeg kunne finde på at benytte mig af, når nu jeg fyrer med træ.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af thoken » 22 jul 2008 19:51

pelle skrev:Hej Jesperrl
Det er meningen, solvarmen først arbejder med det øverste af tanken. Når returen fra den øverste er ligeså varmt som fremløbet., giver styringen besked til en trevejsventil og solvarmevæsken går igang med den nederste radiator.
Det er jo godt at lave det på den måde, da man selv ved lidt sol, får brugbart varmt vand. Det er noget de købte solvarmebeholdere ikke kan. de har kun en spiral i bunden. Dvs inden det varme fra spiralen er kommet op til toppen er det bleven noget lunken. Altså ved dage med lidt sol.
Man kan også slå trevejsventilen fra og vælge at forbinde de to radiatorer. Det giver den fordel at man får en kold retur ud til fangerne, og derved en højere effektivitet. Der er flere valgmuligheder. Det er da nok noget jeg kunne finde på at benytte mig af, når nu jeg fyrer med træ.
Med venlig hilsen
Pelle
Hej pelle!

Det er sgu godt tænkt med de 2 spiraler til solvarme! Er det Ernst Drastrup der er hjernen bag det? :great: .Det er nogen kanon spændende solprojekter
du har kørende! Respekt :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 22 jul 2008 20:17

Ja, Du har ret. Han har lært mig en hel del. Og han er også arkitekten bag den ide. Jeg vidergiver bare det jeg har lært.
Med venlig hilsen
Pelle
Last edited by 1 on pelle; edited 22 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af jesperrl » 22 jul 2008 20:20

Nu har jeg tænkt mig at kombinere solvarmen med en stoker.
Hvis jeg lver en tank med 2 radiatorer som på dine billeder hvor i tanken skal stokeren så fyre ind, i bunden, midt i eller øverst i tanken?
Mvh
Jesper
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.


Besvar