hjemmelavet solfangere!!!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Brian B »

Hej
hvordan er det med dåserne er der bare et halvrund spor igennem dem eller er det 2 dåser der er klemt om et rør ?
kunne man ikke bruge varmefordelings plader til gulv varme hvis man ikke kan overskue den mængde øl ?
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Jeg har købt nogle spraydåser brændeovns maling. Har også hørt man kan bruge sort tavlelak/maling. Men maling har jeg nok ikke den største viden om. Så der er jeg meget modtagelig for gode råd. Det skal kunne holde til en høj temp.
Er der noget jeg skal passe på, Troldmand ?
Jeg regner med at slibe dåserne lidt og tørre dem af med noget fortynder. Det kan være du kender en billig slags maling man kan bruge eller noget andet. Du plejer at have nogle gode ideer. :)
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Brian B skrev:Hej
hvordan er det med dåserne er der bare et halvrund spor igennem dem eller er det 2 dåser der er klemt om et rør ?
kunne man ikke bruge varmefordelings plader til gulv varme hvis man ikke kan overskue den mængde øl ?
Hej Det er en dåse man stikker et 10 mm spid op gennem bunden og ud gennem mundstykket. Og så hamrer man den flad i en matrice. Du kan tydeligt se det på billedet omme på første side. Du kan godt bruge varmefordelingsplader. Men de er jo af jern. Derfor er varmeledningen væsentlig ringere og solfangerarealet skal være noget større for at udligne dette. Men det allerbilligste og nok også det nemmeste. Er bare at bruge, nogle enkelt plades radiatorer. Så skal man nok regne med 30-35 liter varmelager pr. m2, vil jeg tro.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej
Vi brugte altid en ganske alm. matsort tavlelak, den holder udmærket.
Det er klogt at lægge dåserne ned på noget staniol, så også steder, hvor dåserne ikke når helt tæt sammen, kan optage lidt energi og være med til at hæve temperaturen i Kassen.

Kulstøvet man drysser på er med til at hæmme tilbagestrålingen en hel del.

Hej fra
Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Lige et fif. Man kan også skrælle en gl. campingvogn for aluminium (de er sommetider under bortgives i dba) Det er mange m2 plade på sådan en. Det kan bruges som absorber og man kan skrue kobberrør fast. Dæklaget kan man få ved at skille nogle punkterede termoruder ad. Det er tit man kan få dem på genbrugspladsen eller man kan aftale noget med en tømrermester, så han kan sætte noget tilside. Kassen kan man lave af træ og bagsiden f.eks. gl. pandeplader. Bare brug fantasien. Tanken om at lave vedvarende co2 fri energi af genbrug tiltaler mig. Og det behøver ikke være i nærheden af huset det skal stå. Det kan sagtens være 40-50 m væk. Omme bagved et sted. Det smule varmetab i rørene kan man opveje ved at lave fangerarealet lidt større.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Troldmand. »

pelle skrev:Jeg har købt nogle spraydåser brændeovns maling. Har også hørt man kan bruge sort tavlelak/maling. Men maling har jeg nok ikke den største viden om. Så der er jeg meget modtagelig for gode råd. Det skal kunne holde til en høj temp.
Er der noget jeg skal passe på, Troldmand ?
Jeg regner med at slibe dåserne lidt og tørre dem af med noget fortynder. Det kan være du kender en billig slags maling man kan bruge eller noget andet. Du plejer at have nogle gode ideer. :)
Med venlig hilsen
Pelle

Om jeg lige kender til noget der dur på lang sigt???

Alt spraymaling bliver jo med tiden hårdt, og da det er på alu, som jo kan finde på at korrider med tiden, falder malingen jo nok af.
Kom lige til at tænke på noget sokkelasfalt, som nok er bedre hvad hæftevne angår, og så beholder det bindeevnen længere end maling, tilmed bliver det lidt blødt når det varmes op, og vil derfor heletiden genbinde sig til dåserne.
Sokkelmalingen er blank når lige den smøres på men bliver med tiden død mat.
Man kan selvfølgeligt give tjæren(strø) lidt sort farvepuler på for at få den mat, men det sviner helt vildt.
Inden tjæren bruges kan man jo også røre en gang sort farvepulver i, så man får en formidabel god dækkevne med et forholdsvis tyndt lag.
I en spand 2,5 l tjære kan man godt røre mindst 2kg, farvepulver i, og så bagefter fortynde den til det dobbelte.
Til påføring vil jeg bruge en stor pensel, som jeg vil duppe tjæren på med.

""""Blot et løst skud fra hoften, om det virker ved jeg ikke, ganske uprøvet, men tror lidt det er den vej du skal"""".
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Hej Troldmand
Det lyder spændende det der.
Hvad fortynder man sokkel tjære med ?? Terpentin ??
Det "strø" kan man ikke bruge det omtalte kulpulver, og vil det ikke også gøre tjæren mat, med det samme ??
Hvor høj temp. vil du tro der skal til inden det vil løbe.
Lidt pudsigt du nævner tjære. Det var det jeg smurte på en øldåse, som var banket om en termometer. Det lagde jeg i en isoleret kasse med 2 stykker glas lagt oven på. Temp. kom op på 135 gr. Og tjæren blev på dåsen.
Jeg syntes det er fint at få sådan nogle input. Og hvis det gør samme gavn, som en dyrere maling. Er det jo kun godt. Det er med garanti noget billigere.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Troldmand. »

Hej Pelle
Ja tjæren kan fortyndes med terpentin, skal den hurtigt sætte sig, kan der bruges cellulosefortynder.
Tror enda man i dag kan få vandfortyndbar tjære.
Ang. løbe, jeg tror ikke der kan blive så varmt, at tjæren løber. Man kunne jo sikre tjæren mod at løbe ved at tilsætte en 5-10% linolie. Linolien vil størkne og holde tjæren på plads.
Tilsætter du tjæren tilstrækkelig mængde sort tørfarve, tror jeg ikke det er nødvendigt at drysse kulpulver på for at opnå mat overflade her og nu.

Esbjerg farve og lakfabrik, er et godt sted at spørge hvis man skal bruge noget specielt.
Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af aastrup »

du kan vel også bruge stensslags beskytter til biler det er biligt og kan sprøjtes på og så er det sort
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Troldmand. »

Har lige søgt lidt på muligheder...
Selvfølgeligt kan stenslagsbeskytter bruges. Men jeg tror der er tale om at påføre et så tyndt og dækkende lag som overhovedet muligt - jo tykker lag man påfører jo mere isolerer det også.
Afhængig af hvad Pelle vil påføre, kan varmeledningsevnen sikkert forbedres ved at bruge noget jernoxyd som fyld i bindemidlet, "ret billigt"

http://www.stmv.dk/html/pigment_og__bindemidler.html

Bedre ville nok være at bruge noget aluminiumoxyd. men så løber prisen op.

Besvar