Ernst Drastrup skrev:Hej Pelle
Det lyder rigtig godt, det løber jo heller ingen steder.
Der var en Brian, der gerne ville vide noget om, hvordan man bruger disse øldåser.
Så vi venter til du får tid til det.
Med venlig hilsen
Ernst
Jeg skal se, om jeg kan finde en tegning over en matrice, til at klappe aluminiumsdåserne samme i.
Jeg borede et 11 mm. hul på langs mellem to stykker tykke jernklodser, så der blev et halvt hul i hvert klods. Så støder man en spids 10 mm. stålaksel op gennem bunden af dåsen og lad den komme ud af drikkehullet, herefter lægger man den på den nederste matrice, og lægger den øverste ovenpå og klapper den nogle gode slag med en muggert. Nu tager man den op rykker stålakslen ud, og nu passer den rimelig godt og vil have en god termisk kontak, når du sætter den sammenklemte dåse ind på et 10 mm. kobberrør. (Sidste gang jeg søgte på 10 mm, kobberrør, var de billigst hos Biltema i Aalborg.)
Både i bund og top af selve kassen, hvor absorberen skal monteres i, der skal ligge en manifoll.
Her plejer man at bruge et 25 x 25 x 4 mm. firkantet rør, hvor man svejser en 3/4" rørgevindende i hver ende, (disse ender rager lidt ud af kassen), både for neden og for oven, så man kan koble solfangerne sammen side om side med et par unioner, eller radiatorforskruninger.
I det firkantede rør borer man et 11,5 mm. hul for hver 92 mm. mellemmrum og skærer 1/4" rørgevind deri. Nu skruer man en skæreringsnippel 1/4" x 10 mm. med klemmering i hullet, og så er man klar til at montere øldåserne på kobberrørene, lægge dem ned i kassen og spænde dem tæt med omløberen og klemmeringen. Ikke knokkelspændes.
Isoler kassen i bunden med ca. 40 - 50 mm. rockwoll, og op ad kanterne med 20 - 25 mm. hård rockwoll.
Lav kasserne af trykimprægneret 60 - 70 mm. x 20 - 25 mm. brædder, og lav det så der kan blive 22 mm. afstand fra overkant af dåserne til underkant af glaslaget, ( nogen bruger 8 mm. polycarbonat til dæklag. Inden dæklaget bliver lagt på, skal det hele trykprøves, (bare med alm. vandværkstryk, når det hele er tæt, sprøjtes absorberen matsort. Nogen lægger absorberen på et lag alufolie, som også sprøjtes matsort, hvor øldåserne ikke lukker helt tæt sammen.
På effektivitesskalaen kan du se, at jo koldere væske, der kan pumpes ud til fangerne, jo mere effektive bliver de. Prøv med eks. 30 grader på den vandrette linie i bunden, gå op til du krydser
den blå linie og aflæs vandret ude i venstre side, her vil du se, at dåserne hiver ca. 54 % af den indstrålede værdi hjem. (100 % er ca. 960 watt pr. m2. her i danmark, hvor vi bor).
Sender du 60 graders varmt væske ud, falder effekten til ca. 27 % af de 960 watt pr. m2.
Så man tilstræber at sende så kold væske ud, som der er mulighed for, dog således, at man også skal have v.v.beholderen op på de ca. 50 - 60 grader.
Jeg sælger disse skæreringsnipler til 9,00 kr. pr. stk. incl moms. Det er ikke engang halvdelen af, hvad de koster hos v.v.s.eksperten. Men jeg tror kun jeg har 30 stk. tilbage.
Hvis du synes spændevidden bliver for stor for glasset, så skærer man korkpropper af på 22 mm. længde og giver dem en lille klat silicone og limer dem fast med passende mellemrum på fladen af dåserne.
Der er rigtig mange ting, at tage i betragtning, men nu har du fået en del viden om dette gode projekt.
Så jeg ønsker dig held og lykke med det.
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
Jeg hjælper gerne, hvor der er hjælp behov.
Med venlig hilsen
Ernst Drastrup
Første smed med solvarme i DK.
Specialist i solvarme og diagrammer hertil
Miehesgade 26
9510 Arden
Tlf. 9856 1235
E-mail adr.
mailernst@mail.dk