Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfangere om vinteren — stoppe pumpen?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Solfangere om vinteren — stoppe pumpen?

Indlæg af BWJ » 28 okt 2019 21:11

pelle skrev:
27 okt 2019 21:57
Har jeg virkelig skrevet det icon_cheesygrin.gif

Jeg ville vælge type 1
Den holder ikke til mange kogninger af anlæg (med garanti)
Køb en klapventil eller en med messingsæde-
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Solfangere om vinteren — stoppe pumpen?

Indlæg af pelle » 29 okt 2019 09:01

BWJ skrev:
28 okt 2019 21:11
Den holder ikke til mange kogninger af anlæg (med garanti)
Køb en klapventil eller en med messingsæde-
Det er self. rigtignok BWJ . Jeg havde ikke lige hæftet mig ved matrialet. :great: Nu siger du nok kogning af solvarmeanlægget. Det kan vel helt undgåes hvis man sætter nok bar på anlægget. F.eks 4 bar ved kold tilstand. mener ved 1:3 vand og glykol er kogepunktet over 160 grader. Jeg er nu også tilhænger af at den kontraventil monteres mellem solvarmebeholder og den lukkede eks. beholder. Så, skal aut lufteren ved top af fangerne skiftes ud til en manuel udlufter. Hvis pumpen stopper en varm sommerdag vil det føre til kogning i fangerne hvis trykket er for lavt. Hvis dampen ikke kan komme ovenud da der er en manuel udlufter vil dampen skubbe solvarmevæsken neden ud og ned i den lukkede eks. beholder og kogningen vil ophøre og der sker ikke mere . Den lukkede eks. beh. skal være stor nok til at opsamle alt væsken i solfangerne. Når solen går ned skubber den lukkede eks. solvarmevæsken op i fangerne igen. Så, må man op og lufte ud på taget. Det er self det bøvlede. Men, det kan vel helt undgåes hvis trykket kan komme over kogepunktet. feks 4-5 bar.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Solfangere om vinteren — stoppe pumpen?

Indlæg af BWJ » 29 okt 2019 21:33

pelle skrev:
29 okt 2019 09:01
Det er self. rigtignok BWJ . Jeg havde ikke lige hæftet mig ved matrialet. :great: Nu siger du nok kogning af solvarmeanlægget. Det kan vel helt undgåes hvis man sætter nok bar på anlægget. F.eks 4 bar ved kold tilstand. mener ved 1:3 vand og glykol er kogepunktet over 160 grader. Jeg er nu også tilhænger af at den kontraventil monteres mellem solvarmebeholder og den lukkede eks. beholder. Så, skal aut lufteren ved top af fangerne skiftes ud til en manuel udlufter. Hvis pumpen stopper en varm sommerdag vil det føre til kogning i fangerne hvis trykket er for lavt. Hvis dampen ikke kan komme ovenud da der er en manuel udlufter vil dampen skubbe solvarmevæsken neden ud og ned i den lukkede eks. beholder og kogningen vil ophøre og der sker ikke mere . Den lukkede eks. beh. skal være stor nok til at opsamle alt væsken i solfangerne. Når solen går ned skubber den lukkede eks. solvarmevæsken op i fangerne igen. Så, må man op og lufte ud på taget. Det er self det bøvlede. Men, det kan vel helt undgåes hvis trykket kan komme over kogepunktet. feks 4-5 bar.
Helt korrekt at man kan løfte kogepunktet, men det ændrer ikke på temperaturen, og det er den der "dræber" plasticsædet i ventilen.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar