temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af pelle »

Hej Folkens
Er der nogen der ved hvor høj temp. kan blive i en plan solfanger ved pumpestop.
Jeg læste et sted på stokerproforum at den teoretisk kan komme op på 180 gr. eller er det i en rørsolfanger.
Jeg lavede nogle forsøg i sommers. og der fik jeg temp. op på 135 gr. vinkelret på solen en steghed sommerdag. Og dæklaget var to stk alm. vinduesglas.
Men det er jo langt fra de 180 gr. En smed jeg kender fortalte han var ude ved et anlæg hvor pumpen var gået i stå. Det var plane fangere med dæklag af polycarbonat og der stod temp. på 134 gr. ved middagstid.Det var også i juni måned.
Jeg spørger mest fordi jeg er nysgerrig. For kan ikke helt forstå det med de 180 gr.
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Flunk »

Hej Pelle

For lukkede systemer er der en nøje sammenhæng mellem tryk og temperatur.
Hvis vand i et lukket system opvarmes til f.eks 135 grader, stiger trykket til 3,2 bar overtryk.
Det er herfor man sætter sikkerhedsventiler på lukkede systemer.
Hvis temperaturen i dit anlæg skulle op på 180 grader, ville trykket være ca 12,3 bar overtryk,
Det tror jeg ikke normale solfangere kan tåle?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af pelle »

Hej
En jeg kender, siger godt nok at de radiatorsolfangere han i sin tid havde, at temp. ved en utilsigtet pumpestop kom op på 180 gr. og det var med 2 lag alm. 3 mm glas. Men har det noget med den geografiske beliggenhed at jeg ikke kan komme op på sådan en temp. Jeg bor i vestjylland. Måske har det noget at gøre med vesterhavet. At der ligger noget dis i de højere luftlag. Jeg ved det ikke. Er der andre der har oplevet pumpestop hvor temp. kom så højt op?
Jeg har været inde og kikke i en damptabel for vanddamp. og du har helt ret Flunk.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af pelle »

I dag har der været fuldstændig skyfrit. troede jeg. Men så viser det sig at alle de skide passagerfly. laver en masse striber henover himlen. Der var skyer overalt fra dem.
Det med en sol fra en sky fri himmel, hører efterhånden fortiden til. Det er sku da rystende, at alt det dis er menneskeskabt. Jeg hørte godtnok en klimaforsker der i radioen ,sagde at de kunstig fremvirkede skyer var medvirkende til at kloden fik det varmere, plus at de fly giver en massel co2 via brændstoffet.
Det kan måske være en årsag til , jeg ikke kan få de temp. højere op i solfanger forsøget. Hvem ved. :roll:
mvhPelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Bo Andersen »

pelle skrev:Hej Folkens
Er der nogen der ved hvor høj temp. kan blive i en plan solfanger ved pumpestop.
Jeg læste et sted på stokerproforum at den teoretisk kan komme op på 180 gr. eller er det i en rørsolfanger.
Jeg lavede nogle forsøg i sommers. og der fik jeg temp. op på 135 gr. vinkelret på solen en steghed sommerdag. Og dæklaget var to stk alm. vinduesglas.
Men det er jo langt fra de 180 gr. En smed jeg kender fortalte han var ude ved et anlæg hvor pumpen var gået i stå. Det var plane fangere med dæklag af polycarbonat og der stod temp. på 134 gr. ved middagstid.Det var også i juni måned.
Jeg spørger mest fordi jeg er nysgerrig. For kan ikke helt forstå det med de 180 gr.
med venlig hilsen
Pelle
Hej Pelle.
Mon ikke det er 'Stagnationstemperaturen' du efterlyser, altså den absorbertemperatur panelt opnår hvis hele panelet er tør og afproppet.
Altså UDEN nogen former for vand, og har derfor ikke noget med damptabeller, og tryk at gøre.
Læs evt. prøvningsmetoden og testresultater for et Arcon SI-250-N her:
http://www.solenergi.dk/rapporter/sec-pr-7.pdf
Læs især midt side 5 'Bestemmelse af stagnationstemperatur' og prøveresultaterne side 12 Stagnationstemperaturen = 184 grader Celcius.
Ellers google 'solfanger stagnationstemperatur'
-Venligst, Bo Andersen-

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af pelle »

Jo, det var lige hvad jeg efterlyste. Tak for det, Bo.
Det er da utroligt temp. kan blive så høj.
Jeg bygger jo et 25 m2 stort anlæg. Men hældningen skal være 70 grader fra vandret. Meningen var jo den at sollyset skulle reflektere noget mere i sommermdr. Det er jo ikke der jeg skal bruge alt varmen. Så mon ikke jeg kan holde temp. noget nede på den måde. Så har de den helt rigtige hældning når solen står lavere på himlen og jeg skal bruge varmen i radiatorerne.
Jeg kunne jo også lave sandlager. Så jeg kunne gemme sommervarmen. Men det har jeg ikke planer om for øjeblikket. Ellers tak for svarene.

Med venlig Hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Walder »

Jeg har lige fået mit rørfanger anlæg op at kører, og "træner" stadig med at justerer det.
Natten til søndag instillede jeg det på ren automatisk drift, med henblik på at se om automatikken også fungerede i løbet af søndagen.
Lige da jeg var færdig, blev jeg kaldt på arbejde og ville ikke komme hjem igen før efter søndag midnat.
Derfor skyndte jeg mig at stille tilbage til "manuel" styrring, men glemte en enkelt lille indstilling i selve pumpen.
Resultatet blev at pumpen aldrig startede, og da jeg talte med min datter lidt over middag, kunne hun fortælle mig at jeg havde en overtemp på 172 grader!
Da vi ikke kunne få gang i anlæget over telefonen, valgte jeg at hun skulle hive stikket ud - resultat ikke yderligere data søndag.
Jeg har nu luftet systemet ud igen, genetableret automatikken, og systemer fungerer fint.
Jeg har 60 rør, og maksimal ydelse indtil videre er 42 KW over et døgn.

Walder
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Bo Andersen »

Walder skrev: Jeg har 60 rør, og maksimal ydelse indtil videre er 42 KW over et døgn.
Walder
Jeg går ud fra du mener 42 kWh ? Men det er en detalje.
Hvor gør du af varmen ? Jeg kan ikke komme så højt op, max 34kWh, og det er hvis det hele ryger på centralvarmekredsen.
42kWh er nok muligt hvis jeg kobler den på poolen...
Venligst, Bo Andersen.

Hov forresten, hvilken styring har du, og hvor stor beholder ?
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Walder »

42 KWh er vist rigtigt.
Jeg har en 300L varmt vands beholder, og max temp til dato i den er 72 grader.
Den kunne godt have været lidt højere, da jeg har lavet lidt forskellige forsøg med centralvarmen.
Det går dog ikke så godt, da jeg helst vil have varme i gulvet om morgenen, men temp i tanken falder relativt hurtigt til omkring 40 grader, uden at gulvet er blevet ret varmt.
Radiatorene bliver dog fint varme hvis jeg tænder for dem.
Der er tale om et hus fra 1971, med et fyrrum 6 meter fra huset, og dertil hørende varmetab.
Min styring er en Allsun T300 - lidt avanceret, men med mange muligheder for en nørd som mig.
Jeg pusler allerede med planer om en gammel olietank ombygget til buffertank, samt yderligere 60 rør.
Overskudet vil til enhver tid gå til poolen, og det har jeg ikke haft brug for endnu.

Walder
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: temp. i plane solfangere ved pumpestop.

Indlæg af Walder »

Ny rekord. 192 grader lightning.gif
Igen har jeg været væk en uge, men min datter har lavet daglig aflæsning, og efter den gik i overkog, fik jeg guidet hende til at lufte systemet ud, få tryk på og det hele kørte igen.
Der havde ikke været strømsvigt, så hvad er der så galt?
Denne gang har jeg data, og ser at fanger temp ligger konstant på ca. 10 grader højere end returtemp ved fuldt flow.
Pludselig stiger differencen med 7 grader, er konstant i ca. 20 min, for derefter at stige kraftigt fra 77 grader til 116 grader over 6 min. Der er indikation af fuldt flow indtil pumpen stopper ved 105 grader.
Min teori er at der er opbygget en luftlomme i fangeren, som langsomt er vokset, og derfor er vædsken i fangeren erstattet med luft.
Jeg har valgt at have manuel udluftning i fangeren, da jeg har hørt at en automatisk udluftning vil smelte sammen ved en overheat på vacuumrør.
Findes der automatiske udluftere, som kan klarer denne temperatur?
Eller har jeg helt andre problemer?

Walder

Besvar