Beregning af selvcirkulation

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Beregning af selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

Jeg tænker store tanker om er fremtidig varmeløsning på landet. En overvejelse går på om jeg skal kaste mig ud i et selvbygger solvarme projekt. Der er måske ikke så meget sparet ift. indkøb af færdige fanger-paneler, men det kan give nogle friheder ift. størrelse og placering.

Et eventuelt solvarmeanlæg tænkes brugt til forvarmning af vand (akkumuleringstank) inden det sendes gennem fyret i overgangssæsonen. Dvs. start cirkulation hvis vand i buffertank er koldere end i solfanger.

Om sommeren må anlæg gerne levere vand ved høj temperatur. Dvs. start når vand i solfanger er varmere end f.eks. 60Grader.

Jeg er meget ferm med elektronik, styringer og programmering - så jeg kan sagtens finde eller lave en pumpestyring som imødegår mine ønsker. Men jeg vil sikkert være træt af at skulle fikse tingene om 5-8 år når et lyn har svitset elektronikken. I øvrigt er jeg bekymret for om en pumpe kan reguleres tilstrækkeligt ned i hastighed til at undgå for mange start/stop på dage hvor ydelsen er lav.

Jeg har i stedet kigget lidt på selvcirkulation. Jeg er meget begejstret for at fysikken/naturlovene arbejder for mig. Jeg har imidlertid ikke kunnet finde tal/formler eller tommelfingerregler som beskriver hvad jeg kan forvente - hvor "potent" er selvcirkulation.

Jeg kan sagtens se, at der bliver anbefalet tykke rør (5/4" - 2") og høje tanke og lavt monterede varmekilder. Men jeg ville frygtelig gerne kunne sætte tingene på formel.

Findes der formler for strømning gennem et rør givet stigning, rørtykkelse og temperaturforskel? Hvis ja, er det noget som i vil dele?

Findes der tommelfingerregler for dimensionering af selvcirkulerende anlæg?

Hvis sætter en cirkulationspumpe på for en sikkerheds skyld.. Kan vand selvcirkulere forbi hvis pumpen er slukket (uden betydelig modstand)?

Rør med koldt vand til fanger kan vel være tyndere end rør med opvarmet vand fra fanger?

Hvor stor skal temperaturforskel være i praksis, før selvcirkulering starter op?

Håber i kan hjælpe.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Beregning af selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Hej
Har været med til at bygge et par solvarmeanlæg med selvc.

Kan ikke finde nogle udregninger. Men til et stort solvarmeanlæg er 1 tommer nok. Husk der ingen modstand må være.. så, bøjningerne må ikke være for skarpe. Det er også vigtigt fremløbet starter så lodret som muligt fra fanger. Det er med til at hjælpe anlægget bedre igang. Så ellers en jævn stigning. Men, kortest mulig fremløb mellem top af fanger til bund af veksler. Returen til bund af fanger må gerne være lang. Det er godt hjulpet af tyndekraften. Som beholder kan bruges en lodret stående kappebeh. Spiral veksler er ikke så godt pga af den øgede modstand. Kan du selv svejse kan du lave en akkumolerings tank med en indbygget radiator som veksler. Der er ingen modstand af betydning.


157.JPG
Denne her på Friland er en 150 liters kappebeholder til 2.5 m2 solfanger. Rørføring til fanger er 20 mm gulvvarmeslange.
200.JPG
Du kan se her at der startes lodret det første stykke. Det er et stort anlæg på 9 m2 .
186.JPG
DSC01974.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Beregning af selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

Tusind tak for info.

Jeg tror jeg satser på selvcirkulering, men med mulighed for eftermontering af pumpe.

Mht. varmeveksler overvejer jeg en rustfri poolveksler (https://www.vidaxl.dk/e/8718475918257/v ... 4-mm-60-kw). Den monteres parallelt med akkumuleringstank og vil derfor overføre varmen vha. selvcirkulation. Umiddelbart er der næsten ingen vandmodstand gennem veksleren.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Beregning af selvcirkulation

Indlæg af Bri_Jac »

svanggaard skrev: 04 okt 2019 13:50 Jeg er meget ferm med elektronik, styringer og programmering - så jeg kan sagtens finde eller lave en pumpestyring som imødegår mine ønsker. Men jeg vil sikkert være træt af at skulle fikse tingene om 5-8 år når et lyn har svitset elektronikken. I øvrigt er jeg bekymret for om en pumpe kan reguleres tilstrækkeligt ned i hastighed til at undgå for mange start/stop på dage hvor ydelsen er lav.
Jamen hvis du har mulighed og kan lave det selv, hvorfor så ikke lave 2-3 eksemplarer, så er du dækket ind de næste mange år?

Alternativt kunne du købe en decideret solvarme styring, den kan sikkert skiftes ud hvis/når den går i stykker
https://www.hedestoker.dk/6085-solvarme ... r31r3.html

Jeg ville ikke være bekymret for de mange pumpe start/stop, hvis skidtet går i stykker kan du let købe en brugt pumpe på DBA/ Gul & Gratis

Besvar