Solvarme periode

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Solvarme periode

Indlæg af Ulrik »

Hejsa new2

Jeg har flere gange overvejet solvarme. Det kunne egentligt være rart nok at slippe for at tilse stokeren i sommerperioden.
Men jeg er ikke rigtigt klar over hvor mange dage solvarme kan levere det varme vand.

Kan stokeren slukkes og køre på ren solvarme 3 måneder om året uden elpatron?
Skulle der blive koldt om aftenen kan brændeovnes jo bruges.
MvH Ulrik©

start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Solvarme periode

Indlæg af start2008 »

Hej Ulrik
Jeg har et Valiant solvarmeanlæg. fangere peger imod sydvest, så pt begynder de ikke at give noget før kl 11.00. og der går langt tid før de får varmet beholderen op, hvis ikke den får tilskud fra fyret, så ingen varmt badevand om morgen. Det er også svært at få temperaturen højt nok op, specielt på overskyede dage. Hvis det er overskyet i disse dage, er temperaturen i fangeren godt 40 c.
Dette bliver selvfølig bedre senere på sæsongen, men jeg har stadigt ikke brugsvand af tilstrækkeligt høj temperatur om højsommeren, hvis det er morgen, eller overskyet.
Det er klart at varmeforbruget bliver mindre, hvis fyret kun skal hæve vv temperaturen fra 40 til 50, men der er ofte behov for tilskudsvarme til de sidste 10 C.
Hvis jeg må, vil jeg gerne reklamere for mit indlæg;
viewtopic.php?f=51&t=3094
Dette fungere både med og uden solvarme, Jeg starter fyret med en rumtermostat, eller signal til elpatron i vvb. pt køre fyret 2-3 timer i døgnet, og det giver en stor besparelse
mvh jesper
Det skal siges at jeg har lange, dårligt isolerede rørstræk, og arealet af fangere kun er 4,4 m2
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af pelle »

Hej Ulrik
Selfølgelig skal du da have solvarme. Det er en strålende ide. Og joh. Det kan give dig varme hele sommeren. Det kommer naturligvis an på vejret og dim. på anlægget. Og hvor godt du kan gemme varmen.
Du skal dog se efter om der er skyggefrit, ingen træer eller bygninger der kaster skygge.
Skygge er lig med ingen varme overhovedet. Det kan du da lige prøve at holde øje med.
Hvad er taghældningen og hvad er orienteringen? Eller skal fangerne på et stativ. Hvor mange børn og voksne skal daglig i bad ? ønsker man et pænt supplement til rumvarme. Det er altsammen sådan noget man skal dim. solvarmeanlægget efter.
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af Ulrik »

Jeg vil gerne have stokeren slukket i ca 3 måneder årligt. De foregående sæsoner har jeg startet stokeren op 1 x 2 timer dagligt for at opvarme brugsvandet. Dvs at der ikke er tale om rumvarme.
Altså brugsvand til 3-4 personer.

Jeg kender hverken taghældning eller orientering, men jeg vil gætte på 30 gr hældning.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af pelle »

Hej Igen ulrik
Jeg ville vælge to eller tre paneler a 2,2 m2 og 300 liter combitank, med mulighed for tilslutning til centralvarme kredsen.
Her er lidt beregning fra Velux solfangere. ang. hældning og orientering.
http://www.velux.dk/Produkter/Solfanger ... rberegner/
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af Jobak »

Ulrik skrev:Jeg vil gerne have stokeren slukket i ca 3 måneder årligt. De foregående sæsoner har jeg startet stokeren op 1 x 2 timer dagligt for at opvarme brugsvandet. Dvs at der ikke er tale om rumvarme.
Altså brugsvand til 3-4 personer.

Jeg kender hverken taghældning eller orientering, men jeg vil gætte på 30 gr hældning.
Ingen tvivl - køb en billig el vvb...
Jeg har sådan set tænkt på det samme, altså solvarmen. P.gr.af jeg SKAL ha gulvvarme på i badeværelset da der ingen vinduer er i denne,
kun en ventilator. Og så bliver det altså lidt klamt.
Hvis jeg ikke skulle det, ville jeg helt sikkert bare køre med elpatronen jeg har allerede. Jeg mener da osse der findes en anden for for el- opvarmning af vandet, som kun opvarmer det vand du skal bruge og ikke holder temp på 110 ltr. eller lign. Måske en varmeveksler ??

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af pelle »

Suk.
En smed viste mig et bilag. at 2m2 solfangere i 1981 kostede 2400 kr. Dengang var timelønnen for en arbejder ,vel omkring 50 kr.

Hvad kostede strøm og olie dengang. Og hvad koster det idag. Og stokerpiller for den sags skyld. De følger vel olie prisen.
Men solfangere kan stadig fåes til 24oo kr. for 2 m2.
Solvarme er idag billigere end dengang der var tilskud.
Men alligevel stilles der stadig spørgsmål ved om det kan betale sig.
Faktum er at har man investeret i solvarme , leverer det stortset gratis energi, de næste mange, mange år.Så solvarme er en fremragende ide.
Jeg syntes ikke man skal tale nogle, der overvejer solvarme, fra det.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Solvarme periode

Indlæg af BVMP »

Sommeren 2007 var ikke særlig god, vel?

Men selv om vi husker den som dårlig havde jeg varmt vand via solen. Både badevand og varmt vand til vaskemaskinen, som kører min. 2 gange 60 grader hver dag, samt lidt til badevær i kælderen. Og til 15 min gennemstrømning i det slukkede fyr.
Bevares der var et par dage hvor jeg måtte tænde el patronen for at hæve temp det sidste.
Der er helt sikker også forskel på solpaneller.

I år har der været flere dage hvor bunden af tanken er blevet opvarmet til 55 grader (fra ca 24)

Har haft solvarme siden 1997.

Det er nok den bedst forrentning man kan få, især hvis anlæget også kan varme på centralvarmeanlæget.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Solvarme periode

Indlæg af start2008 »

Nu fik jeg måske ikke udtrykt mig helt klart oven over.
Jeg er meget glad for mit solvarme anlæg, og tror også saktens det kan forente sig, jeg fortryder dog at jeg ikke købte et større anlæg, og/eller en større vvb.
den jeg har er på 200 L. Det syntes jeg lød som ok, det er det også når solvarmen fungere. Men vv spiral fra fyret sider i toppen af beholderen, så reelt er måske kun 50-75 l der er varme nok til at gå ibad i, hvis solvarmen ikke har opvarmet bunden af beholderen. Og det er altså lidt knebent hvis der er 3 der går i bad efter hindanden.
Men det er jo naturligtvis bare et spørgsmål om at dimentionere anlæget rigtigt fra starten af.
mvh Jesper
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af Ulrik »

Nu skal forrentningen jo ses i forhold til træpiller.

Jeg har ikke varme på om sommeren, i ca 3 måneder.
I de 3 måneder kan jeg varme mit brugsvand op for ca 10 kg dagligt hvis jeg ikke kører tænd/sluk på fyret.
Det giver ialt et lille ton træpiller á 1850,-
Kører jeg tænd sluk kan jeg gøre det for halvdelen.

Spørgsmålet er så hvor meget et solvarmeanlæg vil producere ud over de 3 måneder.
Det skal alligevel producere en del hvis det skal være en god investering.

Men nu er det også et spørgsmål om det bekvemmelige i solvarme.
Selvfølgelig skal man være opmærksom på hvordan det kører, men man behøver ikke spekulere i sod og lav røgtemp pga for lavt forbrug.
start2008 skrev:....det er altså lidt knebent hvis der er 3 der går i bad efter hindanden.
Det problem må man jo løse ved IKKE at være den sidste der går i bad icon_cheesygrin.gif
MvH Ulrik©

Besvar