Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
jannikm
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 jun 2019 14:24
Blevet takket: 1 gang

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af jannikm »

snakker solvarmeanlæg

pendec

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af pendec »

jannikm skrev: 19 jun 2019 23:22 snakker solvarmeanlæg
Kan du uddybe hvordan du mener, du får rumvarme ud af solvarme , når solen ikke skinner, eller bare udenfor sol sæsonen? Det er da ikke anderledes end solceller som ikke giver meget i vinter sæsonen, så rumvarme betyder for dig?

Og du skal vel ikke have rumvarme om sommeren?
jannikm
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 jun 2019 14:24
Blevet takket: 1 gang

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af jannikm »

men de laver vel rumvarme de andre måneder også - bare ikke så effektivt, men ca 30-40% af årlige behov ca ? plus brugsvand ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af Lintz »

jannikm skrev: 20 jun 2019 11:15 men de laver vel rumvarme de andre måneder også - bare ikke så effektivt, men ca 30-40% af årlige behov ca ? plus brugsvand ?
Hvis jeg skal blande mig lidt i debatten vil jeg sige jeg har et vacumanlæg fra nbe.
Anskaffede det udelukket fordi da jeg skiftede fra oliefyr til piller var der en ordning som hed "skrot dit oliefyr" hvor jeg kunne få et fornuftig tilskud til solvarme samt dele af installation dertil. Heri ny vvb med to spiraler. Det er et anlæg som hurtig laver noget varme. Lige pt står det ned i lårfede stråler og overskyet men trods det er der 59 g oppe i rørene. Så Ja. De kan sagtens bidrage med noget rum varme hvis det ikke ryger i vvb.
Men tror bare ikke det kan betale sig at indkøbe sådan et anlæg. Mener at mit stod i godt 30 K inden tilskuddet købt i 2011.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
jannikm
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 jun 2019 14:24
Blevet takket: 1 gang

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af jannikm »

har fået en pris på ca 110.000 for et anlæg monteret der kan klare brugsvand og delvis rumvarme - men er ca dobbelt så meget som forventet - en luft/vand vp er lidt billigere, spm er om hvad der bedst kan betale sig og om det overhovedet er det værd -
og hvad den nye klima aftale ender med og de vil straffe folk for ikke at ha grøn energi eller belønne for at ha grøn energi

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af Lintz »

jannikm skrev: 20 jun 2019 16:20 har fået en pris på ca 110.000 for et anlæg monteret der kan klare brugsvand og delvis rumvarme.
Nu er jeg lidt nysgerrig. Hvad er det for et anlæg som kan det og koster så meget.

Syntes det lyder meget dyrt når den kun delvis kan klare rumopvarmning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af MichaelK »

110.000 for at spare nogle få tusinde kroner om året, det kan jeg i min vildeste fantasi ikke se nogen
fornuft i. Det er da en dårlig idé at lade daleren rulle, for at holde på femøren.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af Troldmand. »

Lintz skrev: 20 jun 2019 14:36 Hvis jeg skal blande mig lidt i debatten vil jeg sige jeg har et vacumanlæg fra nbe.
Anskaffede det udelukket fordi da jeg skiftede fra oliefyr til piller var der en ordning som hed "skrot dit oliefyr" hvor jeg kunne få et fornuftig tilskud til solvarme samt dele af installation dertil. Heri ny vvb med to spiraler. Det er et anlæg som hurtig laver noget varme. Lige pt står det ned i lårfede stråler og overskyet men trods det er der 59 g oppe i rørene. Så Ja. De kan sagtens bidrage med noget rum varme hvis det ikke ryger i vvb.
Men tror bare ikke det kan betale sig at indkøbe sådan et anlæg. Mener at mit stod i godt 30 K inden tilskuddet købt i 2011.
Selvfølgeligt skal du blande dig. Som i gode gamle dage, blev der taget godt imod dem, der kunne bidrage med gode nytænkende positive indlæg ;-)
jannikm
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 jun 2019 14:24
Blevet takket: 1 gang

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af jannikm »

Det var dette https://www.varmtvandfrasolen.dk/solvar ... rtank.html VVFS anbefalede og med ekstra ting samt montering rammer det 110.000+ så helt udelukket

kigger mere på luft/vand pumpe (78.000 monteret for mitsubishi silens ) evt suppleret med solceller hvis der overhovedet skal ændres noget. sjussede mig frem til at jeg vill gå i nul efter ca 11 år - men ikke 100% sikker på beregningen er korrekt, der er mange variabler jo og hvem ved hvad den nye klimaaftale medfører, måske nogle tilskud eller mere sandsynligt afgifter på el og gas og så kan det måske godt svare sig- så tror jeg dropper solvarme (er ikke pænt på rødt tag alligevel) og kigger nærmere på VP
pendec

Re: Hvad har jeg brug for af størrelse anlæg ?

Indlæg af pendec »

jannikm skrev: 21 jun 2019 18:20 kigger mere på luft/vand pumpe (78.000 monteret for mitsubishi silens ) evt suppleret med solceller hvis der overhovedet skal ændres noget. sjussede mig frem til at jeg vill gå i nul efter ca 11 år
Hvis du kun bruger 10.000 nu, og du kan spare 50% med de ca. 80.000 i investering. Så 16 år før den går i 0.
Dine solceller koster vel også 50-70.000 afhængig af størrelse og installation? Så har du smidt 130.000 efter 5.000 kr's besparelse, som du altså sparer 50% af i forhold til nuværende udgift. Selvom du sparede alle 10.000, så ville du stadig bruge mindst 13 år på tilbage betaling og gratis er det jo ikke de næste mange år.

Dine solceller og VP udligner ikke hinanden om vinteren, og du vil skulle købe EL alligevel, om du så producerer en stor del selv, og kun køber en mindre del, så kan du få rabat når du er over 4000kwh(måske lidt afhængig af rød's klima tiltag) men jeg mener ikke du får den gevinst på ny ordning, når du producerer el selv, så skal du jo kun regne med el indkøb , når du selv ikke kan levere udenfor sommer sæson. Måske er der nogen andre som ved mere om præcis hvordan det regnes ud i 2019.

Besvar