Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Michael Lind Hansen » 14 apr 2008 17:24

Er der nogen der kender til dette fabrikat altså Batec?

Hvad med metro solvarmebeholder er de gode nok eller er der nogen der har indvendinger mod dem?

Kan det betale sig at købe et brugt solvarme anlæg på ca 5år?
Er der noget man skal være særlig opmærksom på før man køber brugt?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af pelle » 14 apr 2008 17:48

Hej Michael
Batec laver en af de bedste solfangere herhjemme. Kvalitet og effektivitet er helt i top. Sådan nogle fangere kan ligge på taget i 25 år måske længere. Prøv at kik ind på http://www.varmtvandfrasolen.dk Han forhandler dem og sværger til at det er nogen af de bedste fangere.
Om det kan betale sig at købe brugt kommer vel an på prisen. Men anlægget er da ikke ret gammel. Har du givet 1/2 eller en1/3 af nypris er du ikke bleven snydt. Hvad er da det for en mand der vælger at sælge et solvarmeanlæg der ikke er ældre?

Fortæl fortæl . Jeg er nysgerrig.
med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

levi

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af levi » 14 apr 2008 19:35

Jeg tror ikke der er kvalitetsforskel på en "standard solfanger" - uanset hvad den hedder.

Vacuum er fremtiden, har jeg ladet mig fortælle - og det vil jeg så undersøge med 2 gange 30 rørs vacuumfangere monteret i starten af juni /Privat. (derudover monterer jeg imorgen et vacuum solfangersæt i Roskilde, så jeg kan teste om vacuum virkelig er så effektive som alle siger de er) - Så fra imorgen eftermiddag kan vacuum fangere ses "live" i vores Roskilde afd. - hvor vi også har et "standard" solfangersæt monteret - så bliver det spændende om der er forskel - de bliver monteret efter samme forhold.

Mht. Metro så har de altid været kendt for at lave gode beholdere, men personligt vil jeg aldrig købe en brugt vvbeholder uanset hvor lidt den koster, og uanset hvad den hedder..

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af kaptajnen » 14 apr 2008 23:54

levi skrev:Jeg tror ikke der er kvalitetsforskel på en "standard solfanger" - uanset hvad den hedder.

Vacuum er fremtiden, har jeg ladet mig fortælle - og det vil jeg så undersøge med 2 gange 30 rørs vacuumfangere monteret i starten af juni /Privat. (derudover monterer jeg imorgen et vacuum solfangersæt i Roskilde, så jeg kan teste om vacuum virkelig er så effektive som alle siger de er) - Så fra imorgen eftermiddag kan vacuum fangere ses "live" i vores Roskilde afd. - hvor vi også har et "standard" solfangersæt monteret - så bliver det spændende om der er forskel - de bliver monteret efter samme forhold.

Mht. Metro så har de altid været kendt for at lave gode beholdere, men personligt vil jeg aldrig købe en brugt vvbeholder uanset hvor lidt den koster, og uanset hvad den hedder..
Jeg håber ikke at det bliver regnvejr når du skal vise alle dine fine anlæg frem...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Michael Lind Hansen » 15 apr 2008 16:27

Hvorfor ikke købe en brugt vvb? Jeg har hørt den før bare aldrig rigtig fået en ordentlig forklaring på hvorfor?


Anders G
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 03 dec 2007 20:17
Mit fyr: Baxi MH 1.5 /350 ltr. u. ilt
Areal: 250 m2 i 2 plan
Brændsel: 8mm Træpiller svenske
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 20-25 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Næstved
Modtaget likes: 3 gange

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Anders G » 15 apr 2008 17:34

Jeg har et Batec solvarmeanlæg med 2 fangere på 2,2 m2 tror jeg nok de er. Beholder er 280 ltr. med en elpattron, samt mulighed for tilslutning til centralvarme / pillefyr til opvarmning i de mørke tider. Det kører perfekt har ingen problemer haft overhovedet. Mit anlæg er fra 2000. Jeg kan ikke se hvad der skulle være problemet med at købe et brugt. Jeg mener vi gav 26000,- installeret. ca 20-30 grader ned fra solfangeren i jan-feb mdr. ved skyfri himmel. Opvarmer 100% varmt vand fra sidst april til start oktober. Håber mine info kan hjælpe dig i beslutningen.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Falck » 15 apr 2008 19:20

Hvad skal du give for er brugt anlæg??
Du skal jo huske de nye vacuum fangere er betydelig bedre på de dårlige dage, sammenholdt med at et nyt komplet anlæg koster omk 21k ink moms, vel at mærke med 300 liter beholder og 30 rør.
Mht opsætning af en brugt beholder, så er der, så vidt jeg ved, ikke en regulær grund, men du kan have fået en uheldig beholder, der kan have været speciel agrasiv vand hvor den har været monteret, og du skal give det samme for at få monteret en gammel brugt som du skal for en ny en.
Køber man en brugt 300l solbeholder, så er den jo heller ikke gratis (sansynligvis) og det sker altså at der er beholdere der ikke bliver mere end 5 år, også selv om den hedder metro eller vølund.
Men bortset fra det, så har jeg kun hørt godt om bateks anlæg.......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Michael Lind Hansen » 15 apr 2008 20:21

jeg har fået et tilbud fra den lokale vvs'er der lød på 28000kr for installation af en vvb på 280l. ny altså! Og det er en vvb fra Djurssolvarme! Vvb'en alene koster 18000kr ex. moms! Dertil kommer så solfangerne som han ikke lige havde med i prisen da vi lige havde talt forbi hinanden!

Det brugte anlæg koster under 10000kr!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af pelle » 15 apr 2008 21:15

Jeg ved godt hvad jeg gjorde hvis jeg var dig. Jeg købte da det brugte anlæg.
Det er der sund fornuft i. Og er det kun fem år gl. er det da bare at slå til.
Hvor mange m2 fangere er der til det. og hvor stor er vvbh ? Kan du selv udføre arbejdet ? 18000 kr for en beh. Syntes du ikke også selv, det er at købe guld for dyrt.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: køb af brugt Batec solvarme anlæg?

Indlæg af Michael Lind Hansen » 15 apr 2008 21:22

Jeg giver dig ret pelle. Men jeg kan desværre se at det er prisen for de her vvb'er i skabsmodel, altså dem der ligner et køleskab og hvor solvarmestyringer er indbygget! En ny metro koster også der omkring og Thermosols koster ligeledes deromkring!
VVB'en er på 260 eller 280liter og der er ialt 4,4kvm solfanger!
Jeg er handicappet hvad vvs arbejde angår så den lokale vvs'er kommer alligevel til at tjene en skilling på mig!


Besvar