Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt vand skummer, defekt beholder?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Superman » 05 aug 2018 18:07

Er der nogen der har oplevet at jeres varme brugsvand begynder at skumme når vand løber ud af hanen? Som om det bliver meget voldsomt iltet.

Fakta:
- Umiddelbart er der ingen lugt ved vandet
- Tryk på væske i solvarmeanlægget er som normalt.
- Har eget vandværk og det kolde vand er som normalt
- Opvarmning af varmtvandsbeholder/solanlæg er pillefyr.
- ingen synlige utætheder ved beholder

Tager naturligvis fat i VVS mand, men har før oplevet at de ikke nødvendigvis har den fornødne ekspertise når det kommer til solvarme, og tænker problemet er relateret til tanken 🤔

På forhånd tak.

Kalle


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Brandsen » 05 aug 2018 19:57

Halløj i forum,

Vand der skummer og ser lidt hvidt ud skyldes, som du selv er inde på, for meget ilt i vandet.

Brugsvand iltes typisk til 5mg/ilt, men ved utætheder, eller reperationsarbejder på ledningsnettet,
kan der komme langt mere ilt i vandet, med nævnte effekter til følge.

Ser ud til du har egen vandforsyning, så jeg vil foreslå at kontrollere for utætheder, hvor der kan
komme extra luft til det varme vand. Den slags utætheder, hvor der kommer luft ind, i stedet for
vand ud, kan være hulens svære at finde. Nogle gange kan man finde utætheden ved at lytte på
rørene, fordi vandet ofte kaviterer hvor der kommer luft ind, eller ved førstkommende pumpe
efter utætheden. ( Kavitering giver tit en lidt hvæsende eller rumlende lyd )
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Flemmingth » 05 aug 2018 20:45

Når du har eget vandværk, har du vel en hydrofor tank, måske med fast tilsluttet lufttilførsel.
Kontroller at der ikke er en luftventil der ikke lukker helt tæt.
For meget luft ses ofte først i det varme vand, idet det ikke kan optage lige så meget luft som koldt vand.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Superman » 05 aug 2018 21:04

Jeg takker ind til videre, og vil gå i gang med lidt detektivarbejde 😊

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Blinky » 06 aug 2018 12:13

Typisk sidder i toppen af hydroforen en ventil, der lukker overskydende luft ud. Den kan sommetider gro fast i okker, således at den ikke lukker luft ud når der forbruges vand og vandstanden i hydroforen falder.
Jeg har haft held med at løsne den ved at give afgangsrøret på toppen et slag med en hammer,- det får den til at gå løs så luften kan slippe ud.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af BWJ » 06 aug 2018 21:32

Blinky skrev:
06 aug 2018 12:13
Typisk sidder i toppen af hydroforen en ventil, der lukker overskydende luft ud. Den kan sommetider gro fast i okker, således at den ikke lukker luft ud når der forbruges vand og vandstanden i hydroforen falder.
Jeg har haft held med at løsne den ved at give afgangsrøret på toppen et slag med en hammer,- det får den til at gå løs så luften kan slippe ud.

Hvis ikke der er luft i toppen på et hydrofor til brugsvand - så virker det ikke !!!
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Blinky » 07 aug 2018 00:59

På mit rensningsanlæg, der sidder efter hydroforen, er der en kompressor der blæser luft igennem vandet ( ilter det ) Denne luft skal jo ud igen, ellers fyldes beholderen med luft,- derfor ventilen til at lukke det ud igen.

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af Superman » 07 aug 2018 08:49

UPDATE:

Jeg tjekkede trykket i hydrofor, og alt så fint ud. Lyttede dernæst efter utætheder, og heller ikke her kunne jeg registrere nogle fejl.

Derfor var mistanken tilbage til soltanken, og kom til at tænke på at jeg jo kunne tappe væske af anlægget for at se om der var blandet vand i glykolen. Det var der desværre, der var bogstaveligt talt ingen farve tilbage, og står nu med en beholder hvor varmespiralen fra solvarmen er utæt :(

Solvarmeanlægget er nu tømt, og strøm er demonteret, så der ikke sker yderligere skade.

Må erkende at jeg er skuffet over at en rustfri soltank/varmtvandsbeholder ikke holder længere end 7 år. Pludselig er egenproduktionen ikke så billig længere icon_frown.gif

Jeg skal i sagens natur ud og købe en ny tank, og vil høre om nogen af jer kan anbefale en 300 liters tank med 2 spiraler, og en lille elpatron som backup?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af BWJ » 07 aug 2018 15:44

Superman skrev:
07 aug 2018 08:49
UPDATE:

Jeg tjekkede trykket i hydrofor, og alt så fint ud. Lyttede dernæst efter utætheder, og heller ikke her kunne jeg registrere nogle fejl.

Derfor var mistanken tilbage til soltanken, og kom til at tænke på at jeg jo kunne tappe væske af anlægget for at se om der var blandet vand i glykolen. Det var der desværre, der var bogstaveligt talt ingen farve tilbage, og står nu med en beholder hvor varmespiralen fra solvarmen er utæt :(

Solvarmeanlægget er nu tømt, og strøm er demonteret, så der ikke sker yderligere skade.

Må erkende at jeg er skuffet over at en rustfri soltank/varmtvandsbeholder ikke holder længere end 7 år. Pludselig er egenproduktionen ikke så billig længere icon_frown.gif

Jeg skal i sagens natur ud og købe en ny tank, og vil høre om nogen af jer kan anbefale en 300 liters tank med 2 spiraler, og en lille elpatron som backup?
Lyder lidt mærkeligt, er dit vandtryk ikke højere end anlægstryk på solfangerkredsen ?, i så fald ville din sikkerhedsventil på solvarmen (2,5 bar) stå og løbe, - iøvrigt ikke ualmindeligt at både alm. og longlife glycol mister farven !
Obs, efter du har tømt solfangerkreds, så må der jo løbe vand ud af spiralen fra tanken, korrekt?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Varmt vand skummer, defekt beholder?

Indlæg af pelle » 07 aug 2018 17:56

Det giver go mening BWJ. Men, det kan jo godt være trykkontaktens Start og stop på vandværket står lavere end det sikkerheds ventilen på solvarmeanlægget åbner ved. Men, du har fuldstændig ret..,

Blinky.. Det skal jo være sådan at der er en luftbuffer tilstede ved en hydrofortank. Man kan ikke presse vand mindre, men det kan man ved luft. Jeg har sådan en 150 liter hydrofor. Den pustede jeg op med et fortryk på 2 bar inden jeg lukkede vand over.Jeg kan tappe 40 liter af mellem de gange pumpen starter op. Skulle det ske membranen blev utæt ville der på et tidspunk komme vand ud af luftventilen. Så, ville pumpen tænde og slukke hele tiden ved vandforbrug .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar